Успелите

Какво представлява термостатът и защо трябва да го смените?

Много шофьори са запознати с термостата и начина му на работа. Други само са чували за това мистериозно приспособление. Разкриваме тайните на устройството и ви казваме защо е важно да го сменяте навреме.

Много шофьори са запознати с устройството на термостата и принципа на неговата работа. Други само са чували за това мистериозно нещо, което се намира във всеки съвременен автомобил. Междувременно всеки рано или късно трябва да научи за това устройство: термостатът е същият консуматив като например филтрите или моторното масло - неговият експлоатационен живот е доста кратък (обикновено не повече от 2-3 години), а повредата му води до студ в автомобила през зимата и дори до прегряване на двигателя. Разкриваме тайните на устройството и ви разказваме защо е важно да го смените навреме.

За какво служи термостатът

Това просто устройство е необходимо за автоматично поддържане на определена температура в затворен контур. В случая на автомобил това е веригата на системата за охлаждане на двигателя с течност. Това устройство присъства в много устройства и се използва широко в ежедневието. Например той се намира във всеки хладилник, а напоследък дори в конвенционалните системи за централно отопление - директно върху радиаторите.

В съвременните автомобили термостатът се използва по една доста проста причина: той позволява на двигателя да загрее бързо до работна температура и да вкара топъл въздух в купето през студения сезон. Термостатът поддържа постоянна работна температура на двигателя и го предпазва от прегряване в горещо време. Термостатът също така спомага за по-ефективното изразходване на горивото и за намаляване на емисиите на отработени газове.

Разположение на устройството

Принципът на действие на термостата е идентичен във всички автомобили, независимо от това къде е произведен и колко струва. Устройството се състои от здрав стоманен корпус, резервоар с чувствителна към температурата течност на восъчна основа, стебло и клапан с пружина. Малкият месингов или меден цилиндър съдържа термочувствителен пълнител на восъчна основа, който при нагряване над 82 градуса по Целзий започва да се топи, разширява и притиска стеблото, преодолявайки съпротивлението на пружината. Това отваря клапана, който насочва охлаждащата течност към големия кръг на охладителната система. Когато температурата спадне, восъкът отново се втвърдява и клапанът се затваря.

Как да смените термостата

Инструкции стъпка по стъпка:

  1. Изчакайте двигателят да изстине, преди да работите по която и да е част от охладителната система.
  2. Отстранете маркуча, свързан с термостата. Имайте предвид, че при отстраняването на маркуча от него може да излезе значително количество охлаждаща течност.
  3. Погледнете местоположението на термостата. Проучете и запомнете конфигурацията за инсталиране на новия термостат по същия начин, преди да продължите.
  4. Разхлабете болтовете и свалете стария термостат.
  5. Отстранете старото уплътнение/ уплътнител или остатъците от стария уплътнител и се уверете, че повърхността на гнездото е чиста.
  6. Преди да монтирате новия маркуч, проверете останалите части на охладителната система: маркучите на охладителната система, водните помпи и уплътнителните капаци.
  7. Монтирайте новия термостат така, че медният елемент на термостата да е насочен по посока на потока охлаждаща течност, излизащ от двигателя.
  8. Затегнете болтовете равномерно с посочения от производителя въртящ момент.
  9. Свържете маркуча.
  10. Извършете окончателна визуална проверка, за да се уверите, че няма течове след напълването на охладителната система.

Защо се поврежда термостатът и как да го откриете

Сега към основната тема - неизправностите. Подобно на всеки друг механичен компонент в автомобила, термостатът се износва и поврежда. Колкото по-бързо, толкова по-често използвате автомобила си, тъй като той работи при всяко пътуване. В крайна сметка устройството ще се задръсти в едно от положенията - затворено или отворено. Това се дължи както на механични причини, така и на загуба на чувствителни към температурата свойства на пълнителите. Нерядко гумените уплътнения се разрушават, което води до непълно затваряне на клапана. Експлоатацията на автомобила с такъв термостат е неудобна и дори опасна за двигателя.

За откриване на неизправността се използва прост и ефективен метод. Стартирайте студения автомобил, отворете капака и намерете всички маркучи на охладителната система на двигателя. След това намерете дебелите маркучи към радиатора и ги докоснете внимателно с ръка. Няколко минути след стартирането на двигателя те трябва да са все още студени. Ако те бързо започнат да се нагряват, термостатът не е напълно затворен и трябва да се смени. Косвени симптоми са дългото загряване или непълното загряване на купето, особено през зимата, и повишеният разход на гориво. Затвореният термостат може да доведе до прегряване на двигателя.

Сега вече знаете защо термостатът е една от най-важните автомобилни части, която влияе не само върху състоянието на двигателя на автомобила, но и върху климата в него. Не забравяйте от време на време да надничате под капака, за да проверите работата на това важно устройство.

Източници на информация:

https://www.euavtochasti.bg/rezervni-chasti/termoestat-10195

https://www.kaksepravibg.com/koga-termostatat-e-za-smqna/

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Васил Койнарев

Кандидат-доктор по съвременен български език, докторант по философия, магистър по лингвистика, бакалавър по филология и бакалавър по журналистика. Преподавател, лектор, редактор на свободна практика. Основател на фирма за редакторски услуги — Редактор.бг ЕООД — www.redaktor.bg

Оставете коментар

0 коментара