Успелите

Какво всъщност се крие в „облака“?

През последните години един термин излезе извън IT средите и започна да се използва от по-широк кръг хора. Това са „облачните технологии“ или „облака“.

Използването му в грешен контекст обаче може да ви донесе повече негативи, като например да намали авторитета ви пред събеседника, отколкото позитиви. Разбира се, не сте длъжни да знаете какво точно представляват облачните технологии, за да ги използвате. Всички използваме електричество ежедневно, но много от нас не знаят как работи.

Независимо, че терминът „облак“ се появява през 2011 година, технологията съществува едва ли не от зората на интернет. Появява се още през 60-те години, а широкото й внедряване става възможно през 90-те, когато се и появяват първите облачно базирани услуги като Salesforce, Amazon и Google.

„Облакът“ всъщност символизира „интернет“ и от там облачните технологии предполагат интернет базирано използване на компютрите и тяхната изчислителна мощ. Какво означава това? Вместо да използвате дадена услуга – сървър, приложение и пр. от своя собствен компютър, вие използвате ресурсите на компанията, предлагаща услугата, за да постигнете същия резултат.

Няколко прости примера

Типичен пример за това са Spotify и неговият предшественик Winamp (помните Winamp, нали?). В доброто старо време трябваше да изтеглите песните на компютъра си или да ги запишете на диск, а след това да ги добавите в Winamp, за да ги слушате. Тоест използвате собствените си ресурси като дисково пространство, операционна памет и пр. Сега обаче единственото, което трябва да направите е да стартирате Spotify и да пуснете песните, които искате да слушате. Те са записани на сървъри на компанията и вие можете да ползвате нейните ресурси.

Когато въвеждате търсенето си в Google, вашият компютър не играе никаква роля в намирането на отговорите. Той е просто посредник на информацията. Въвеждайки търсенето си, то се изпраща към хилядите свързани компютри на Google, които се намират в Калифорния, Холандия, Дубай или някъде другаде – но най-вероятно не ви е грижа къде, важното е услугата да работи.

Друг пример, който мога да ви дам е притежаването на уебсайт. Ако някога сте имали свой собствен уебсайт, то знаете, че трябва да имате хостинг или сървър, където да бъде качен сайта. Вместо да закупите физически компютъра, с необходимата му бърза интернет връзка, UPS и прочие, най-вероятно сте взели по-евтиното и удобно решение да използвате хостинг услуга или виртуален сървър или с други думи – използвали сте облачна услуга.

Видовете облачни услуги

Най-общо могат да бъдат изведени следните разновидности на облачните услуги:

  • Инфраструктура като услуга – купувате си достъп или наемате хардуерни ресурси като процесори, памет, дисково пространство и пр. от външен доставчик, който се грижи за тяхната поддръжка. Примерът с хостинг пространството, описан по-горе е валиден и тук;
  • Софтуер като услуга – използвате приложение(софтуер), който е активиран и запазва данните на нечии чужд компютър и са достъпни за потребителите чрез уеб браузър. Примери за това са Google Docs, Gmail, Abv, Spotify, системи за управление на отношенията с клиентите и пр.;
  • Платформа като услуга – доставчиците предоставят среда, в която софтуерните разработчици могат да разработват приложения за крайните потребители, използвайки API (Application Program Interface). Примери за това са Google AppEngine, Facebook и др.

Предимствата и недостатъците на облачните технологии

Какви са предимствата и недостатъците на облачните технологии?

Предимства

Да разгледаме един пример. Предполагайки, че продавате книги или парфюми онлайн, най-вероятно не би било изгодно да изградите самостоятелно IT структурата си като сървъри, софтуер и дисково пространство. В допълнение трябва да се грижите и за защити от атаки, подсигуряване на бекъпи и пр. Облачните технологии позволяват да използвате тези услуги във формата на услуга като плащате според това, което ползвате и запазвайки възможност да добавяте или премахвате допълнения към основната услуга. По този начин намалявате капиталовите си разходи за IT ресурси значително и няма да се притеснявате за поддръжка и подновяване, което се поема от компанията, предоставяще услугите.

Недостатъци

Използвайки услуги, вие сте ограничени до това, което се предлага на пазара и ако имате специфични нужди, то ще е по-трудно да намерите решение. Освен това вие зависите от компаниите, чиите услуги използвате. Ако в даден момент решат да преустановят предлагането на услугата, сте принудени да смените доставчика или да прехвърлите операциите в организацията, което в чести случаи е съпроводено с доста непредвидени затруднения.

Или представено накратко:

Предимства

Недостатъци

  • По-ниски капиталови разходи;
  • Възможност за по-бърз растеж;
  • Увеличаване на ресурсите в кратък срок;
  • Плащате, каквото ползвате;
  • Получавате поддръжка.
  • По-високи оперативни разходи;
  • Зависимост от доставчика на услугата;
  • Често има високи бариери при смяна на доставчика;
  • Риск от преустановяване на услугата;
  • Потенциални рискове от злоупотреба с данни и сигурност.

Може да мислите за „облака“ като за напълно обзаведен апартамент, който вземате под наем, вместо да закупите своя собствена къща. Определено има предимства по отношение на удобство, но съществуват и недостатъци като как можете да живеете и какво да променяте.

По всичко изглежда, че „облачните“ услуги са здраво вплетени в бизнеса и никога няма да си отидат, могат да сменят само формата си.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Калоян Гаджев

Студент маркетинг. Интересувам се от технологии, web development и психология. Обичам дългите пътувания, изгревите на открито и Белгийската бира.

Оставете коментар

0 коментара