Калъф за телефон с вградена соларна батерия донесе на ученици специална награда
Дванадесетокласници от столичната Частна езикова гимназия „Проф. Иван Апостолов“ обединиха сили и измислиха иновативен начин за зареждане на телефон. Те разработиха калъф с вградени соларни панели, а оригиналната идея им донесе специална награда за "Високотехнологично предприемачество" в програмата "Учебна компания" на JA Bulgaria.
Зрелостниците Антон Величков, Биляна Костова, Жулиде Наумова, Васил Бонев и Дара Панева се обединяват около идеята да създадат екосъобразен и приложим в ежедневието продукт и така започват работа по прототипите на SunCase.
"SunCase е калъф за телефон, на гърба на който има два соларни панела. Те съхраняват енергията от слънцето във вградена в самия калъф батерия. Тя позволява зареждане на телефона, когато се постави вътре в калъфа. Има опция за безжично зареждане, а за телефоните, които не поддържат тази функция, сме осигурили и вариант за зареждане с кабел.", казват учениците.
Процесът по създаването е бил нелек. Като за начало са намерили 3D специалист, който да им помогне в разработката на прототипа, за да могат да участват с него в състезанието на Junior Achievement. Учениците не срещат проблем с намирането на части, защото правят обстойно проучване какво точно трябва да поръчат. В процеса на работа те успяват да се свържат със студио за 3D принтиране, което изработва целия калъф. В последствие то се превръща и в техен партньор, който толкова много харесва идеята, че им предлага взаимно да се промотират. След като създават първия прототип, те започнат работа по втори като, разбира се, целта е да го осъвършенстват. Вторият опит се получава още по-сполучлив и калъфът придобива по-компактна и удобна визия. При тестовете, които са провели, зареждането е отнело около 2.5 часа.
Според дванадесетокласниците най-хубавото е, че продуктът им не изисква постоянно наличие на слънце, защото енергията се съхранява в батерията и затова един телефон може да бъде зареден дори през нощта. Не е нужна и пряка слънчева светлина – при по-облачно време мобилното устройство пак може да се зареди.
Те получават и помощта на учителя си по предприемачество Иван Петров, с когото работят върху маркетинга на новия им продукт. Определят като целевата група учениците, които често пътуват, обичат да са сред природата и са авантюристи по душа. Дванадесетокласниците вече активно промотират продукта си в социалните мрежи, а освен това са създали и уебсайт. Цената на един калъф SunCase, произведен по новия метод, ще бъде между 40 и 50 лв. Занапред смятат да разширят продуктовата гама със SunCase за смарт часовници, слушалки и таблети.
Успехите на дванадесетокласниците не закъсняват. Историята на продукта и пътят, който са изминали за реализирането му, е включена в специален сборник „STEM ученически проекти“ за победителите в Националното състезание по STEM науки. Малко след това иновативната им идея носи специалната награда на Vivacom за високотехнологично предприемачество на финала на учебните компании на Junior Achievement.