Каса за бъбрене: Как супермаркетите в Нидерландия се справят със самотата при възрастните
В Нидерландия живеят около 1.3 млн. души на възраст над 75 години. Като повечето възрастни хора по света, те често изпитват самота и чувство за изолираност дори от най-близките си хора. Една верига супермаркети обаче се стреми да разреши този проблем като въвежда "каси за бъбрене". С тях се подсигурява възможността възрастните да общуват с някого на ежедневна база и да припознаят в касиера срещу себе си приятел и събеседник.
Самотата при възрастните хора далеч не е явление, присъщо само за България. Повечето от тях са отдавна пенсионирани и не се срещат с предишните си колеги. Децата им са пораснали и живеят в други градове и държави, а много от старите им приятели вече ги няма. Така изглежда социалната картина за огромна част от хората над 75-годишна възраст навсякъде по света.
За да адресира този проблем, нидерландската верига супермаркети "Йъмбо" отваря специални "каси за бъбрене", предназначени най-вече за по-възрастните клинети. Първата подобна Kletskassa се появява през лятото на 2019 г. в градчето Влиймен с идеята да промени обичайната култура на пазаруване. Повечето хора минават през супермаркетите след работа и бързат да вземат необходимите покупки, за да се приберат вкъщи. Този забързан ритъм на ежедневните дейности поражда стрес - клиентите се оплакват, когато се наложи да чакат на опашки в магазините, а това води до негативни емоции за всички замесени.
Част от по-възрастните посетители на супермаркетите обаче не се припознават в тази динамика. Напротив, те имат нужда от забавяне, общуване и близост, за да се справят със самотата на всекидневието. Тъкмо в това им помагат "касите за бъбрене", където клиентите могат да се задържат по-дълго и да разговарят с касиерите по темите, които ги вълнуват - дори след като приключат с плащането на покупките.
"Нашите магазини са значимо място за срещи на много възрастни хора и ние искаме да помогнем в идентифицирането и преодоляването на тяхната самота", споделя Клодет Клостерман-ван Еерд от екипа на "Йъмбо".
"Правим това по различни начини, включително с нашите "каси за бъбрене". Гордеем се, че много от нашите касиери с огромно желание застават зад тези каси. Те подкрепят инициативата и искат да помогнат на хората да общуват истински."
Освен с "касите за бъбрене" веригата супермаркети разполага и със собствен наръчник за разпознаване на самотата при възрастните клиенти и за организиране на местни инициативи, които да адресират този проблем. Много от магазините "Йъмбо" в страната също така имат обособен специален кът за пиене на кафе и разговори, където хората могат да си поговорят със своите съседи и познати.
"Това са малки, но много ценни жестове, особено в свят, който непрекъснато се дигитализира и става все по-бърз", добавя Клодет.
Нововъведението във веригата "Йъмбо" води до редица положителни отзиви от страна на клиентите. Планира се инициативата с "касите за бъбрене" да се разшири, като достигне до 200 магазина в цялата страна по това време следващата година.
Снимки: Jumbo