Успелите

Кой е създателят на първата игрова система в света, подходяща и за незрящи?

Не разбирам особено много от математика, физика и химия. Но от училищните години си спомням, че има закони, благодарение на които светът се „движи“ и без които нямаше да съществуваме.

Аз също си имам една теория и тя е доказана само на база житейски опит. Става въпрос за една друга главна движеща сила. За Вдъхновението. Няма да ви кажа нещо ново – без великите изобретения в човешката история нямаше да сме тук. Аз нямаше да пиша тези редове, а вие нямаше да ги четете. Нищо от това, което е светът днес, нямаше да го има без Вдъхновението.

Вдъхновението е това, което ни движи напред – да създаваме и да откриваме. А човекът, когото ви представяме днес, отговаря на 100% на това определение. От предвиденото от мен около половинчасово интервю се получи почти двучасов разговор, в който Маргарит (Марк) Ралев – българинът, изобретил първата игрова система в света, подходяща и за незрящи – успя да ме въведе в света на игрите, да разкрие пред мен различните пластове и послания зад това социално явление и разбира се, да ми разкаже за Gemji – игровата система, чиято мисия е „да революционизира аналоговата игра, давайки втори шанс на комуникация извън устройствата”.

Настанете се удобно, докато четете това интервю, и приятно, вдъхновяващо пътуване чрез отговорите на Маргарит.

Кой е Маргарит?

Моят събеседник се определя като дизайнер, приключенец, баща, дигитален предприемач и мечтател. Започва да се занимава с дизайн още преди да завърши гимназия. Завършва инженерен дизайн в Техническия университет в София, като изборът му винаги е бил да развива потенциала си в България, където са семейството и приятелите му. Разчупва българския пазар с иновативни идеи в брандирането, в уеб средата и др. Живял е общо две години в чужбина и смята, че опитът навън е променил за добро него и възгледите му, защото, въпреки че живеем във време на дигитален трансфер, придобиването на истински навици в реалния свят остава безценно. Придържа се към арабската максима

„Обиколи света до 21, върни се и направи нещо вкъщи“.

И Маргарит го прави.

Хората, които се занимават с креативни материи, знаят, че понякога добрите идеи те връхлитат и ако не ги запишеш бързо, рискуваш да „изгубиш момента“. Разбира се, за да се стигне до този момент, е имало серия от събития и предпоставки, които са отлежавали във времето. В случая на Маргарит това са любовта му към игрите и разбирането му, че игрите са отделно измерение, в което застават двама души на напълно различни възрасти, и вътре, в играта, те стават равни. Това, което остава значимо, е какво правят в играта, давайки различна степен на самоизява.

Ето защо, когато се среща с приятел в края на 2016 година и обменят идеи за нови проекти, Маргарит хваща една салфетка и за три минути рисува Gemji:

„Как се роди Gemji?

„Беше някаква симбиоза между идея, която я е имало през годините, и искра, която припламна в дадения момент“, сподели за Успелите.бг Маргарит.

„Запитах се: Какво да направя, което да е готино и да е свързано с лайфстайла ми на родител, на динамичен човек. Знаех, че трябва да е нещо хитро, компактно, което да вземеш навсякъде и да няма аналог. Хората обичат магнити, аз обичам магнити и това беше една от началните точки.“

Какво обаче представлява играта?

„Играта представлява 70 магнитни пулчета, които са с габарити, подобни на покер чипове. Чупим маркетинговите теории и рамки, защото искаме тази игра да е предназначена за всички – както един шах може да се играе и от 8-годишно дете, така и от 96-годишно “дете”. Вярвам, че всички сме пораснали деца и играта, като начин на комуникация и учене, е много дълбоко залегнала в нас. Вярвам в този тип трансфер на знания и информация“, разказа Ралев.

Игра или игрова система е Gemji?

Едно от уникалните неща при Gemji е това, че тя не е просто игра, а игрова система, която към момента разполага с 30+ игри, както и над 10 модела за строене. Игрите се делят на 2 категории: такива, които са измислени от екипа, и такива, които са адаптация на класически игри тип “Домино, “Дама”, “Манкала”, “Кралската Игра на Ур” и др. Спектърът е голям – има стратегически игри, мемори игри, парти игри, образователни игри, тактилни игри, тиймбилдинг игри, конкретни образователни игри (например такива за основи на програмирането) и др.

Времето варира от минута до над час. Целта е с един комплект в джоба да има игра за всеки от компанията. В бъдеще очакванията са игрите да достигнат до над 1000 с помощта на общността. Всеки играч да може да разгърне въображението си и да участва в създаването на собствена Gemji игра, която да публикува в онлайн платформата. Спрямо рейтинга там играта може да стане основна и да намери място дори в принтираната версия.

„Винаги съм си мислел, че ако аз измисля правилно хардуера, ще има по-умни хора от мен, които да измислят софтуера; т.е. да измислят по-умни игри. А аз трябва да се фокусирам върху това да направя самата система достатъчно гъвкава, даваща на други дизайнери като мен възможността да отключат своя креативен потенциал.“

Какво прави Gemji различна?

Има няколко компонента, които правят Gemji различна и без аналог на световния пазар. 

Gemji е замислена още от нулевата си фаза като игрова система и за незрящи хора. Това означава, че при Gemji не е взета готова вече игра и впоследствие адаптирана за незрящи, а още при създаването на прототипа е мислено как тя да се играе от всички хора (включително хора с увредено зрение).

„Бях и все още съм силно повлиян от един артикул за незрящи. Става въпрос за първия часовник, който може да се използва от зрящи и незрящи. Това много ме впечатли. От друга страна, имам приятел, който е незрящ, и съм забелязал, че когато ние играем някакви игри, той скучае. Няма алтернатива. Така че реших да създам нещо, което да даде отговор и на такъв тип социални ситуации. Създаването на игра от нулата, която да бъде приложима и за незрящи, отне много време, но в крайна сметка успяхме. Отнема секунди да се копира нещо, но понякога отнема цели години, за да се измисли и реализира нещо оригинално, нещо, което не е съществувало в пространството преди това.

Gemji е определяна и като “безгранична система за забавления”, която съчетава в себе си различни компоненти и ти помага да се развиваш, докато правиш нещо интересно:

Gemji е Вселена, която си поставя множество скрити цели. Тя включва в себе си креативност от играча и се надявам в бъдеще да се превърне и в предмет, който да помага от чисто образователна гледна точка. Основната цел е Gemji да се озове в дома на всеки човек и да бъде най-предпочитаната игрова система (играчка) в света.”

Каква е позитивната мисия на Gemji?

Освен че крие в себе си слоеве от различни идеи и цели, Gemji има и по-дълбока мисия от това да е само игра, която да можеш да носиш в джоба си.

Gemji има за мисия да революционизира начина, по който комуникираме в реална среда. От една страна, създадох тази игрова система, защото не искам децата ми да прекарват толкова време пред екрана. От друга страна, надявам се Gemji да успее да революционизира аналоговата игра и да придаде нов нюанс от радостта, която изпитваме, когато играем аналогови игри.“

Кои са трудностите и предизвикателствата пред създаването на подобна игрова система?

При всеки проект, успешен или не, ние, като зрители или просто потребители, виждаме само крайния резултат. Зад него обаче се крият редица трудности, препятствия и безсънни нощи.

„Никога преди това не бях правил продуктов дизайн. Учил съм го, да, но то е като да те учат цял живот да скочиш, а никога да не си го правил. В случая не само скачаш, но залагаш и личните си спестявания; залагаш връзките си с хората, защото това е процес, който изнервя.

Трябва да си много упорит – на мен ми отне 4 години, а това е само началото. Имаше хора, които не вярваха в цялото това нещо, но аз знам, че съм прав и мога. Проверявам информацията си и фактите и ако намеря логическа връзка, която да ме опровергае, бих разбрал „невярването“. Но досега не съм намерил подобна информация и затова сме тук.

Моментът, в който бях неспокоен, беше, когато отидохме на най-голямото изложение в света за бордови игри – Spiel, в Германия. Там купихме щанд, за да сме изложители, не просто да видим другите, а хората нас да видят и забележат. От всички, които се спряха и видяха Gemji (става въпрос за топ фирми на изложението), никой не каза, че е виждал подобно нещо. А това са хора, за които играенето на игри представлява техният живот, т.е. те разбират материята по-добре от всеки друг.“

И докато за изработката на прототипа Маргарит разчита само на себе си, когато проектът придобива по-реални измерения, зад него вече е цял екип от хора, без които Gemji нямаше да е днес тук.

„По проекта към днешна дата работят около десет души – помагат за сайта, за правенето на оформление на книжката. Без тях нещата нямаше как да се случат. За измислянето на игри също ми помогнаха различни хора – както от моя екип, така и моето семейство и приятели.“

Специални благодарности Маргарит отправя и към своя приятел Цветан Цонев:

„Още в началото Цветан повярва в идеята на Gemji и във времето не спря да ме „надъхва“ да продължа да се занимавам с проекта.

Какво предстои пред Gemji?

Gemji стартира официално на 23-ти септември (вечерта, българско време) в Kickstarter, където може да се закупи с предварителна поръчка. От магазинната мрежа това ще е възможно най-вероятно във втората половина на 2021.

„Целим се в международните пазари и се надяваме след година да се появим и в големите платформи, откъдето играта да може да се закупи. Ще ходим на още изложения и очакваме с интерес да видим как публиката ще приеме Gemji.”

Очакванията за успех към Gemji са големи, но само времето ще покаже дали кампанията ще е успешна (ние, от Uspelite.bg, стискаме палци!). Какво обаче е успехът за Маргарит?

Всеки, който е реализирал една или повече свои мечти, може да смята себе си за успешен. За мен успехът означава да съм доволен от това, което правя, и кой съм. Да съм успешен в сферата, в която съм избрал да се развивам професионално, да съм добър член на семейството си и добър родител. Успехът е да мога да дам нещо стойностно на другите.

Следвай Gemji тук.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Оставете коментар

1 коментар

  1. DnD
    2020-09-23 14:43:49 Reply

    Играта изглежда страхотно, поздравления!
    Май ще трябва да отделя 30 секунди да се регистрирам в Kickstarter най-накрая... :)