Кои са най-успешните компании в България според „Капитал 100‘‘
На 28 юни на специално събитие се представиха наградите „Капитал 100‘‘. Годишната класация на най-големите компании в България според размера на приходите им.
Класацията се изготвя от Капитал за десета поредна година.
Представлява поглед върху развитието на икономиката през изминалите 365 дни. Освен това дава перспектива за следващите.
Приходите на 100-те местни корпоративни гиганта отново се достигат 60 милиарда лева.
Общо най-големите 300 дружества в страната са отчели обороти от 85 млрд. лв., което е съпоставимо с размера на БВП за годината – 86.4 млрд. лв.
2/3 от най-големите работодатели в класацията са разкрили общо близо 7 хиляди нови работни места за изминалите 12 месеца.
В сектор „Машини и оборудване“ за поредна година са сред най-силно представящите се компании.
С големи темпове нарастват приходите на водещите компании от сектора всяка година. Това благоприятства реиндустриализацията на България. Основна роля в това играят компаниите, свързани с производство на автомобилни части.Спрямо 2014 година приходите им са скочили с над 18%.
Лидерът в сектор „Машини и оборудване“ е германският производител на хладилници „Либхер Хаусгерете Марица“. Управителят Христо Георгиев:
Тази година дружеството ще произведе над 900 хиляди хладилници и фризери с марката „Liebherr‘‘, а догодина се очаква да мине и границата от 1 милион уреди.
Освен това се запазва растежът при софтуерните компании и за 2015 година е с още по-впечатляващите 23%.
Начело на сектор „Софтуер“ застава Progress, под който бранд вече оперира „Телерик“. Наградата бе приета от двама от основателите на българската компания – Светозар Георгиев и Бойко Яръмов, които отбелязаха положителната роля на все по-засилените инвестиции в образование. Светозар Георгиев се изказа:
Нашата водеща тема занапред се върти около идеята за дигитална трансформация в бизнеса. Тема, която е, и трябва да бъде, много актуална за компаниите от абсолютно всички сектори. Защото ежедневието на хората, разбиранията и навиците на потребителите изключително бързо се променят заради технологиите и един бизнес може изключително бързо да стане неадекватен и неконкурентен, ако не прегърне дигиталната реалност, в която живеем.
Освен „Машини и оборудване“ и „Софтуер“ сред шампионите, които показват най-устойчив ръст на приходите си, са от секторите:
- Търговия;
- Фармация;
- Селско стопанство;
- Транспорт;
- Храни и напитки.
Димитър Димитров, изпълнителният директор на компанията, се изказа за тенденцията в търговията с лекарства:
В цял свят поради големите бюджети за здравеопазване всяка държава търси максимална ефективност на разходите, които отделя за здравеопазване, което принуждава играчите в този сегмент да се ориентират все повече към хора и компании, които осигуряват цялостна услуга в сектора.
„Олива“ си запазва челната позиция в сектор „Храни и напитки“.
Компанията има два маслодобивни завода в Кнежа и в Полски Тръмбеш и преработва около 30% от маслодайните семена на българския пазар. Продукция, основно за износ, поради причината, че България консумира под 15% от маслодайните култури, които произвежда.
Пловдивската ПИМК е шампионът в сектор „Транспорт‘‘.
Тя превозва колекциите на модната марка Zara в Европа. Компанията смята да задържи лидерската позиция и занапред. Също така посочи, че като цяло бизнесът във всички сектори в Европа се е развивал добре през последната година, като положителна промяна се наблюдава и в българския износ за изминалите 12 месеца.
ВИЖТЕ ОЩЕ: БЪЛГАРСКИ ПРОЕКТ НА JCI ПОЛУЧИ МЕЖДУНАРОДНО ПРИЗНАНИЕ