Успелите

Колко е важно да работим върху финансовата си култура? Говори Матей Абаджиев

Матей Абаджиев  е личен финансов и инвестиционен консултант, който изготвя персонализирани финансови стратегии и предоставя експертни консултантски услуги. Той предлага на клиентите си съвети и знания по широк спектър от финансови въпроси, като непрекъснато адаптира техните финансови планове спрямо житейските промени и пазарните колебания.

Освен че е личен финансов и инвестиционен консултант, Матей Абаджиев е бил ментор в програмата MentorTheYoung, сезони 5 и 6, както и гост-лектор в Пловдивския университет "Паисий Хилендарски". В момента той доброволно посещава училища в град Пловдив, където изнася презентации по финансова грамотност пред учениците. Матей подготвя и интерактивна програма, която под формата на игра предоставя практически опит на деца на възраст между 10 и 14 години, полагайки им основите по теми като спестяване, инвестиране, кредитиране, данъци, ипотеки, наеми и други важни финансови теми и въпроси.

Повече за Матей Абаджиев и неговия опит можете да прочетете в нашето интервю с него.

Г-н Абаджиев, защо смятате, че е важно децата и подрастващите да развиват финансова култура от ранна възраст? Не е ли това твърде сложна материя, когато става въпрос за деца?

Всъщност, не е никак сложна материя, когато се започне от рано и постепенно. Много възрастни биха я възприели като сложна, тъй като нямат поне основни познания, които да са предадени в семейството или в училище. Изграждането на базови навици и коментирането на темата в ранните години ще подготви децата за това, че думите „лични финанси“ не се простират само до кредити и лизинги, както ни показват рекламите по телевизията. Децата трябва да се учат как да спестяват, какво е бюджет, да взимат правилни решения относно харченето, за да развият навици, които да им помогнат да бъдат финансово стабилни през целия си живот.

Освен това, когато децата разберат стойността на парите и труда от ранна възраст, те по-лесно ще се справят с импулсивните покупки, които са голям проблем в днешно време


Какво е вашето мнение? Трябва ли финансовата грамотност да бъде включена в учебната програма? Какви основни финансови принципи трябва да се преподават на различните възрастови групи, например на деца в начална училищна възраст спрямо тийнейджъри?

Определено трябва да бъде включена и до известна степен е. Директор от пловдивска гимназия ми сподели, че е заложено в програмата на гимназистите да имат час по финансова грамотност един път на месец. Проблемът идва от това, че няма ясно разписана програма и учителите не знаят какво да преподават. Време е да обърнем по-сериозно внимание на темата.

През 2018 г. PISA оцени финансовата грамотност на учениците в 20 различни държави, една от които беше България, и за жалост се наредихме доста под средното ниво. Под нас са единствено Бразилия, Перу, Грузия и Индонезия. В световната ранглиста сме на едно място над Конго, Гана и Етиопия.


Много е важно образованието да бъде разделено на възрастови групи, спрямо способността на децата да разбират различните принципи. В началните училища можем да започнем с това да ги научим каква е стойността на парите, че те не идват просто така и не са даденост. След това можем да говорим за спестяване и да покажем на детето как само да задели пари за нещо, което иска да си купи. В тийнейджърска възраст можем да навлезем по-дълбоко в темата. В тази възраст децата започват да правят значително повече лични финансови избори.

Затова е добре да засегнем теми като бюджетиране - да съставят план за ежедневните си разходи, да се научат как да ги разделят за различни нужди, да им обясним как работят кредитите, как работи лихвата, и можем да говорим за основни познания за инвестиции - какво представлява сложната лихва, акциите, фондовите борси и спестовните сметки. Важно е финансовото образование да бъде практично и приложимо, така че децата и тийнейджърите да могат да го разберат и да го прилагат в ежедневието си.

Какви инициативи или проекти бихте искали да видите в училищата, за да подобрят финансовото образование на младите хора? Имате ли идеи за сътрудничество между училища и финансови институции?

Има много неща, които могат да се приложат в училищата - уъркшопи, игри, както и разработване на стандартизирани програми за определените възрастови групи. Наивно е да очакваме, че учителите знаят какво да преподават по тема, по която няма учебник, нито някога е била коментирана, когато те са били в училище или дори в университета.

Относно идеята за сътрудничество - да! Даже сме в процес на разработване на такова.

За момента посещавам училища в Пловдив на доброволчески начала и виждам реакцията на децата по определени теми, но с това няма да променим цялостната картина. Подготвяме доста интерактивна програма, която под формата на игра да даде практически опит на деца между 10-14 години и да им положи основите по теми като изкарване на пари, спестяване, инвестиране, кредитиране, данъци, ипотеки и наеми и т.н.


Какви ресурси - книги, приложения, игри и подобни, бихте препоръчали за финансовото образование на подрастващите, които могат да направят обучението забавно, интересно, но и полезно?

За съжаление, за подрастващите няма много информация. На пазара могат да се намерят образователни карти на Наталия Тодорова, която е от доста време във финансовия сектор и също има голям фокус върху финансовото ограмотяване на децата. Тя има и страхотен блог с полезни статии, които могат да помогнат на родителите и на учителите. За мен Наталия е голяма мотивация, глътка свеж въздух и още едно доказателство, че в България има будни хора, които искат и са готови да допринесат повече по темата.

Как финансовите навици на родителите влияят на финансовото мислене на децата? Как родителите могат да бъдат активен пример за добро управление на личните финанси?

Има една мисъл, която много харесвам: „Не се притеснявай, че децата не винаги те слушат; притеснявай се, че винаги те гледат.“ Това важи и за нашето отношение към парите.

Ако ние се отнасяме внимателно към харченето и инвестирането, правим финансово планиране на по-големите цели, то и децата ще започнат да възприемат парите като средство за постигане на дългосрочните им цели. Трябва да покажем на децата кое оправдава една покупка като разумна и колко е важно да бюджетираме. И не на последно място бих искал да акцентирам на отношението на родителя към дълговете. Ако всичко вкъщи е на изплащане и с кредит, то е много вероятно детето ни да копира това поведение при първа възможност.

Емоционалните покупки стават навик. Големите корпорации много обичат да ни „продадат“ даден продукт и после да ни продадат неговото финансиране. Затова трябва да поддържаме добър финансов баланс и да показваме на децата как да избягват прекомерното задлъжняване.


Какво послание ще оставите на читателите ни за финал на интервюто?

Ще оставя един апел към всеки настоящ и бъдещ родител, който е стигнал до тук: Първо, обърнете внимание на личните си финанси, ограмотете се или се консултирайте с професионалист, но направете първата крачка. Тя може да е дори изчисление и обединение на задължения (ако има такива), бюджетиране и изчисление на приходи и разходи. По този начин не само ще подобрите собственото си финансово състояние, но и ще дадете добър пример на децата си.

Работете върху финансовата си грамотност и финансовата си стабилност, имайте 6-месечния доход на домакинството настрана за непредвидени ситуации и избягвайте емоционални покупки. Ако досега сте се колебали, нека мотивацията ви бъде отговорността, която носите към своето дете.

 

 

                                                                      Снимков материал: Личен архив Матей Абаджиев от лекции в 

 Пловдивски университет "Пайcий Хилендарcки" и в Езикова гимназия "Иван Вазов" в град Пловдив .

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Габриела Трендафилова

Магистър по "Международен туристически бизнес", бакалавър по "Мениджмънт", допълнителна специалност по "Журналистика". Обожавам хубавата домашна храна и съм кулинар по душа. Обичам природата, но най-вече морето. Уважавам добрите обноски и доброто възпитание в хората. Обичам да пиша и вярвам в силата на правилно използваните думи.

Оставете коментар

0 коментара