Красимира, Станимира и Момчил: Искаме децата да знаят защо ходят на училище
Игрици.бг е най-новият проект на платформата за деца "Местенцето". Целта на Игрици.бг е да приложи обучението под формата на игра и да превърне училището в едно по-приятно и привлекателно място за всички ученици, учители и родители. Новата платформа надгражда идеята на "Местенцето" за работа с деца, които срещат различни затруднения, не са добре приети в училище, нямат мотивация за учене или просто им е скучно в час. Разговаряме със създателите на Игрици.бг Красимица Стоицева, Станимира Христова и Момчил Даскалов.
Как възникна идеята за създаване на платформа с образователни игри?
Идеята възникна след един детски рожден ден, за който бяхме подготвили образователна игра. В нея се включиха всички деца, независимо от възрастта, индивидуалните им умения и интереси. В продължение на повече от 2 часа, всички бяха ангажирани и участваха активно. Децата преминаха успешно през всички предизвикателства в играта, работиха в екип и използвайки опита, въображението и знанията си решиха всички загадки. Неусетно, научиха как да работят с карта и компас, разбраха кои са римляните и техните богове, решаваха задачи, разбиваха кодове…
След това приятно изживяване и стъпвайки на нашия опит, решихме, че можем да създадем Игрици.бг и да дадем още един инструмент на учителите, който те да използват лесно и бързо по време на час, ангажирайки всички деца. За нас е истинско щастие, че успяхме да сме сред 13-те проекта участници в Акселератора на Промяната, където имаме уникалния шанс да усъвършенстваме нашия продукт и той да бъде устойчив и надяваме се – още по-ефективен.
За ученици от какви възрасти са подходящи игрите?
Тестовите игри, с които започнахме, са предназначени за ученици в 3 и 4 клас и са базирани на учебния материал по „Човекът и обществото“. Планираме игрите ни постепенно да обхванат повече учебни предмети и да разширим възрастовия диапазон.
Влязоха ли Игрици.бг в училище? Как се възприе идеята от учители и ученици?
Към момента, провеждаме само демонстративни игри, като целта ни е да разберем нагласите на учителите и учениците, да усъвършенстваме нашия продукт, за да е ефективен, достъпен и да може да бъде използван във всяка класна стая. Учителите, с които се срещнахме до момента, ни дадоха ценна обратна връзка и приеха проекта Игрици.бг като нова възможност да преподават учебния материал по различен начин, въвличайки всички ученици. Накрая на всяка игра, децата получават изходен билет за проверка на наученото, като имат възможност да дадат и своята оценка на играта. Всички ученици, взели участие, намират игрите за забавни, нестандартни и много полезни, което за нас е най-силният мотиватор да продължаваме.
Коя е най-трудната част за ученика от учебния материал?
Според нас, основните трудности на децата не са свързани с конкретен учебен материал, а по-скоро с организацията в класната стая, с невъзможността да се движат по време на час - много деца, възприемат по-лесно и трайно, движейки се, с неспособността им понякога да излизат от класната стая, просто защото имат нужда от тишина и спокойствие, със забраните, често отживели своето време, например - да не общуват със съучениците си по време на час (биха могли да обсъждат съвместно проблеми или да работят екипно по дадена задача), с пренебрегването на предмети, като рисуване, музика и тоталното изгонване на креативността, спорта и личните интереси от училище.
Децата невинаги виждат смисъл в изучавания материал, не разбират къде и как да го приложат на практика и често се чудят защо ходят на училище въобще. Трудно е да правиш нещо само защото някой ти казва и е задължително. Те не се усещат ангажирани, често скучаят по време на час и така губят мотивация за учене.
Трудно ли се прави нещо иновативно в областта на образованието?
Трудно е да пробиеш системата, за да стигнеш до класната стая, учителите и децата. Навсякъде около нас е пълно с вдъхновяващи хора, които имат прекрасни идеи, трябва време обаче да се променят нагласите (не само в областта на образованието). За съжаление, все още разбираме за деца, които са наказани, защото се движат в класната стая или бягат по коридорите, четем забележки в бележниците „Ученикът говори и не внимава в час.“, чуваме реплики „То това дете е необучаемо и няма място в клас.“, разбираме за подписки срещу деца и т.н. За наша радост обаче стават все повече хората, които с готовност опитват и правят нови неща, търсят решения на проблемите, вярват в способностите на децата и учителите, поемат отговорност и си задават въпроси.
В каква посока е необходимо да се развива образователната система?
На нас много ни се иска децата да знаят защо ходят на училище, да бъдат активни участници в процеса, да могат да пренасят знанията в реалността, да нямат усещането, че училището и животът са две различни неща и нямат връзка помежду си. Образователната система трябва да е гъвкава и да отговаря на потребностите на всички участници в нея.
Какво си пожелавате занапред?
Пожелаваме си много игри, все повече “ играещи” и ангажирани ученици в час, срещи с вдъхновяващи хора, мотивирани деца и учители!
Игрици.бг са участници в Акселератора на ПРОМЯНАТА 2017/2018, заедно с още 12 стартиращи социални предприемачи, които са намерили решение на проблеми на децата в България. Акселераторът е двумесечна интензивна обучителна програма, базирана на специализирани безплатни обучения и индивидуални консултации, които помагат на социалните предприемачи да подобрят своите решения и своя бизнес план. Той е част от процеса на селекция в ПРОМЯНАТА - най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява в партньорство с фондация Reach for Change България.