Лора Инджова: Героите за мен винаги ще бъдат добрите хора
Лора Инджова е водещ на сутрешния блок на Bulgaria ON AIR - „България сутрин“ и денят й започва дори преди този на слънцето. Преди това работи в същия формат като репортер и водещ на новини.
Ранното ставане е част от самото начало на нейния журналистически път, когато тя е водещ и репортер в сутрешния блок в регионалната телевизия във Велико Търново – „Евроком Царевец“. През 2014 г. тя става част от телевизия „Европа”, където близо две години работи като водещ на сутрешната информационна емисия. Най-ценното в професията за нея е именно възможността да се докосва до истински човешки истории, които освен да разказва, може и да променя със своите репортажи.
Срещаме ви с Лора, която постоянно се усмихва, за да си поговорим за ролята на медиите и журналистиката като призвание.
Водещ си на сутрешния блок в Bugaria ON AIR от съвсем скоро. Кога започва денят за теб и как протича той?
Денят ми започва доста рано. Вероятно не всички могат да си представят, че първата ми аларма за събуждане е в 3:30 ч. В телевизията се събираме около 5, като продуцентът и редакторът ни са на линия дори и по-рано от нас със Симеон.
Пием спокойно първото си сутрешно кафе заедно. Репортерите на „България сутрин“ вече са тръгнали към различните места за живи включвания. Следва ефирът, а след него се впускаме в информационния поток и организираме сутрешния блок и гостите за следващия ден.
Всъщност подоготовката е най-важната част от работата ни - отнема най-много време и усилия, защото добрият ефир и колко ценна информация за зрителите ще извлечем, зависят най-вече от това.
Не бих казала, че имам изключително разнообразно ежедневие извън работа, тъй като ранното ставане малко или много ме ограничава, но пък за това го има уикендът, през който си почивам. А тежкият график на работа и компромисите, които правя с личното си време, определено се компенсират от огромното разнообразие на теми, по които работим, интересните срещи, въобще цялата динамика на работата в сутрешния блок, която ме обогатява, зарежда и мотивира да стана в 3:30 и на следващата сутрин.
Какво им липсва на медиите днес и как може да се промени медийната среда?
Ще изразя изцяло лично, искрено и неангажиращо никого мнение. На медийната среда у нас ѝ липсва категорично хигиена. Примери могат да се дават безброй...
Ако на повечето от нас ни светваше лампичката за това, кога сме на ръба да преминем границата на паниката, на човешката трагедия и на простащината, то със сигурност и родната медийна среда би имала различен образ.
Защото ние сме хората, които трябва да информират зрителите, а не да разказват напудрени, неистински и грозно употребени човешки истории.
Покрай последните събития станахме свидетели на безпощадното медийно отразяване на теми, изискващи особена деликатност. Къде е границата между етиката и рейтинга?
Не е задължително етиката и рейтингът да са в конфликт – напротив.
Ако разкажеш добра, вдъхновяваща история, няма да има нужда да я обличаш в думи като „шок“, „сензация“, защото тя е добра, сама по себе си.
Работата ни като журналисти е да открием дадена новина и да я представим увлекателно, с уважение и към героя ѝ, и към зрителите - то тогава тя ще бъде гледана. Сензационността няма да даде допълнителна стойност, само ще остави лош вкус.
В свое интервю споделяш, че винаги се стремиш да завършиш с добра новина. Защо?
С моя екранен партньор - Симеон Белев, сме си дали дума, че въпреки всички лоши и „рейтингови“ новини, всеки ден ще показваме и разказваме за доброто и положителното в деня.
Няма как да не се съгласите, че особено сутрин, човек иска да види усмихнати лица от екрана и да повярва, че в този свят на лошотия и тревоги все още се намират и добрите новини. (усмихва се)
Съгласна ли си, че медиите в 21 век трябва да имат и възпитателна функция за обществото?
Те трябва да имат и тази функция, но да не забравяме, че отговорност за възпитанието на бъдещите поколения имат най-вече родителите, учителите... За съжаление към днешна дата, аз лично не бих допуснала такава медийна среда един ден да възпитава моето дете. С работата си целият екип на „България сутрин“, полага усилия да променя тази среда в една по-здравословна за всички нас. Бавно, с малки крачки, но пък смислени и целенасочени. (усмихва се)
Кои са важните въпроси, които обществото не задава?
Мисля, че истинското гражданско общество задава и винаги е задавало правилните въпроси. Проблемът е, че трудно се чува гласът му. Някак остава заглушен от цялата останала шумотевица около нас, понякога и изкуствено създадена. „България сутрин“ и като цяло Bulgaria ON AIR се опитва да променя и тази трайно наложила се тенденция.
Какво е бъдещето на медийното пространство?
Смятам, че социалните мрежи и онлайн медиите ще завладеят още по-осезаемо медийното пространство у нас. Особено социалните мрежи, които вече сами по себе си са добили образа на място не само за комуникация, но и на скоростно разпространение на новини от всякакво естество, дори и политическо.
Ще бъда поредната, която ще го подчертае дебело, но не трябва да спираме да го казваме - потребителите трябва да са наясно, че онлайн пространството е източник на много заблуди, умишлена дезинформация.
Стана част от кампанията на Holiday Heroes „Бъди герой за семейство в нужда“. Кои са героите днес?
Героите за мен винаги ще бъдат добрите хора, независимо дали са от обществения ни живот, или пък онази жена, която работи в магазинчето, от което си купувам първото сутрешното кафе (усмихва се).
В днешно време е наистина геройство да запазиш усмивката и добрината.
Щастлива съм, че все още има такива примери, които срещам и за които разказваме с удоволствие в „България сутрин“.
Какъв съвет би дала на бъдещите поколения журналисти?
Да бъдат смели, да бранят същността и честността си и винаги да им свети онази лампичка, която дава знак къде трябва да спрат, за да съумеят да съхранят професионализма и справедливостта.
Препоръки и съвети към читателите на Успелите?
Внимавайте какво и къде четете, проверявайте източниците си на информация и гледайте „България сутрин“.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.