Успелите

Любомир Аламанов: Пиар специалистите са енциклопедистите на 21. век

Наскоро ви срещнахме с Любомир Аламанов - българина с второ място за приза "PR лидер на 2018 за цял свят". Привличането между него и сферата на комуникациите се заражда след неговото участие в няколко политически предизборни кампании. И така започва неговото професионално пътешествие, което трае вече над 20 г. Работи по проекти и комуникационни кампании на фирми като Microsoft, HP, Coca-Cola, Lidl, Nestle, Siemens, Telenor и други. Днес Аламанов е изпълнителен директор на SiteMedia Consultancy.

Кога разбрахте, че притежавате нужните качества, за да бъдете успешен PR специалист? 

И досега не смятам, че имам всички нужни качества.

Да си комуникатор, не е състояние, а е процес. На непрекъснато учене и усъвършенстване. В момента професията ни изисква да сме своеобразни енциклопедисти на 21. век.

Трябва да разбираме от математика, икономика, физика, химия, програмиране, биология, екология, литература, право, счетоводство, стратегическо планиране, прогностика, психология, даже философия. Основното качество на съвременния комуникатор е способността и желанието да се учи и развива.

Forbes обяви PR за една от професиите, предизвикващи най-високи нива на стрес в света. Как успявате да попречите на професионалните предизвикателства да оказват отражение в личен план?

ПР-професията е изключително динамична и това не може да се оспори. Даже на моменти е прекалено динамична. Но това е отговор на съвременния свят. Всичко около нас се променя и развива толкова бързо, че понякога е леко плашещо. Ако човек приеме този факт, и ако се настрои, че самият живот е динамичен, то професионалните предизвикателства само ни карат да ставаме по-добри и да се развиваме. А това е супер интересно и зареждащо. Все едно всеки ден чета нова книга. И откривам нов свят.

Пък и комуникации има във всичко. Идеи може да хрумнат във всяка ситуация. Само трябва да си отворен към новите предизвикателства и да не виждаш в тях проблеми, а безкрайни възможности.

Кое е клишето за вашата професия, което не понасяте?

Едно такова клише е, че ПР-ът е част от журналистиката. Двете професии нямат нищо общо помежду си. В нашата работа media relations (връзки с медиите) е само 10 - 15% от дейността ни. Всичко друго, като employer branding (развиване на работодателска марка), internal communications (вътрешни комуникации), community branding (позициониране в общностите), investor relations (връзки с инвеститорите), financial communications (финансови комуникации), event management (организиране и управление на събития), b2b communications (комуникации между бизнес партньори), public affairs (връзки с институции) и много други, се развиват все повече и все по-малко имат общо с журналистите. Тази година много активно на преден план излиза Citizenship Relations Management, комуникации с активните граждански общности, което отново ще се развива извън полето на медиите. Комуникационните професионалисти са консултанти. Преводачи. Помагат две групи хора да се разберат.

Друго клише е свързано с израза „Един човек си прави „пиар“. Този израз стана нарицателно за всяка излишна показност и прекалено желание за привличане на общественото внимание. А връзките с обществеността далеч не са това.

Какво е мнението ви за нивото на академичното обучение в сферата на комуникациите у нас?

Както всяко нещо, така и академичното обучение има накъде да се развива. Последните няколко години практиката промени професията. Не само като инструментариум, но и като цялостна философия и парадигми. Академичните курсове понякога не успяват веднага да реагират на промените. Но то и не може. Ние сме в постоянна връзка и много често представители на бизнеса изнасят лекции в университетите. От друга страна, ние ползваме за стажанти или служители именно студенти оттам. Процесът е двупосочен. И в комуникацията помежду ни се раждат най-добрите решения.

Откъде се зареждате с нови дози креативност?

Отвсякъде откъдето мога. Както казах, нашата професия става все повече енциклопедическа.

Колкото повече човек може да намери идеи, решения, информация в други области, толкова по-иновативно може да подходи в комуникациите.

Последният пример е с блокчейн технологията. В нея има голям елемент технологични иновации, но и финансови комуникации. Съчетаването им води до много интересни решения. Иначе много чета книги. Особено научна фантастика. Отваря кръгозора, дава нови хоризонти и идеи, предизвиква съзнанието и го държи будно.

Все по-често в последно време се налага да се борим с фалшивите новини. Защото те вредят не само на наши клиенти, но и на обществото като цяло. В този процес много развиваме критичното мислене и всякакви възможности за отделяне на вярната информация от фалшивата. Това също много развива креативността, макар и по странен начин.

Какво смятате за т. нар. “черен пиар”? Кой го прилага и вие практикували ли сте го?

Преди 20 г. черният ПР беше като черната нинджа. Никой не го беше виждал, всеки се страхуваше от него и му се приписваше всичко, което не може да си обясним веднага. Или не искаме. Политиците го използваха като оправдание за некадърността си. В малка държава като нашата почти е невъзможно да се скрие кой пуска слухове или се опитва да очерни конкурент или опонент. В момента това е още по-малко релевантно.

Повечето компании и държавни институции са подложени на натиск от открити граждански групи. И това, че го правят с лицето си, носи много по-голяма заплаха от секретни черни нинджи, които анонимно говорят нещо. В момента основната грижа и фокус на комуникациите и на корпорациите, и на политиците е Citizens Relations Management.

Ние, в SiteMedia Consultancy, вярваме в позитивния подход. Т.е., че с позитивна информация за собствените дейности една компания може да се отличи много повече, отколкото ако губи време в очернянето на конкурентите. Вече всяка една организация работи с толкова много различни публики, по толкова много собствени казуси и проекти, че няма смисъл да се използват други подходи. Самата промяна на публиките обезмисли използването на подобен инструмент.

Кое е вашето “златно правило” в комуникацията?

Имам 21 правила. Но ако трябва да избера едно, то може би ще бъде:

Никога да не спираш да се развиваш, да учиш нови неща, да подхождаш към клиентите като към партньор, да работите заедно и даже да гледате в една посока, както е стандартното клише. Една от прекрасните характеристики на нашата професия е, че се работи с хора.

И непрекъсната промяна, за да предложиш най-доброто за всеки конкретен случай, е абсолютно задължителна.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Вяра Стефчева

Разказвачка на истории от 1001 нощ. Нещо като Шехерезада, само че хваща тен по софийските улици.

Оставете коментар

0 коментара