Любовта към работата през очите на Яна Стоянова, кино гримьорът на десетки холивудски звезди
Яна Стоянова е изтъкнат международен кино гримьор, специалист в сферата на специалните кино ефекти, простетик грим, бюти грим, сценичен грим. Работила в основния гримьорски екип на „Бягството“ /The Way Back/, номиниран за „Оскар“ в категория „ Грим“ /2011 г./ Тя е един от ключовите професионалисти, допринесли за номинацията. Яна е единственият български гримьор с такова постижение.
Работила е като личен гримьор на звездите: Итън Хоук /Ethan Hawke/, Келан Лъц /Kellan Lutz/.
Работила е с кино звезди, сред които: Анди Гарсия /Andy Garcia/, Бен Крос /Ben Cross/, Кришчън Слейтър /Christian Slater/, Куба Гудинг Джуниър /Cuba Gooding Jr./, Долф Лундгрен /Dolph Lundgren/, Доналд Съдерланд /Donald Sutherland/, Итън Хоук /Ethan Hawke/, Хедър Греъм /Heather Graham/, Лена Хадли /Lena Headey/, Жан-Клод Ван Дам /Jean-Claude Van Damme/, Келан Лъц /Kellan Lutz/, Шарън Стоун /Sharon Stone/, Вал Килмър /Val Kilmer/, Тери Крус /Terry Crews/, Ранди Котюр /Randy Couture/.
В момента, между два филмови проекта, Яна подготвя първа самостоятелна изложба живопис, която ще стане факт през Септемврир 2016 г. в Софийска галерия. Яна Стоянова, заедно с колегата си, кино гримьорът Анна Андреева, с която имат осъществени 4 сезона на Грузинския вариант на реалити формата „Като 2 Капки Вода“ / Your Face Sounds Familiar, Georgia, GDSTV, с най-голямо нетърпение очакват 5 сезон в най-скоро време.
Яна Стоянова & Тери Крюз /Yana Stoyanova & Terry Crews/
Кога беше първият ти досег с грима като област и как се насочи към снимачната площадка?
Рисуването, гримът и визуалните изкуства са магията на моя живот! След като видях „Тъмният кристал“ /Dark Crystal, 1982/, „Приказка без край“ /TheNeverEndingStory, 1984/ и „Уилоу“ /Willow, 1988/ бях тотално вдъхновена и безвъзвратно обсебена от идеята „Да правя такива неща“. Желанието ми да се науча беше неописуемо! В България, както и досега, за съжаление, нямаше професионално образование или специализирани класове за кино грим и специални ефекти /SFX movie make - up/. Имаше само класове за непрофесионален грим, които не покриват всички нужни стандарти. Те са по-скоро информативни, но не и даващи сериозна професия. Художник-гримьорът има многопластова професионална характеристика, която изисква богата, любознателна личност, с широк спектър от знания и умения. Необходими са сериозни познания в сферите на историята на модата, анатомията на човека, скулптурата, теорията на цветовете, киното. Също познаване на различните камери, обективи, видове осветление и умения да се чете правилно сценарий. Освен всичко, нашата професия е свързана с много практика. Западните легитимни гримьорски училища не издават дипломи на учениците си, преди те да натрупат определен брой „практични часове” в реални условия, извън училището.
Родена съм в „кино семейство”- майка ми и сестра ми са скриптъри /script supervisor/, баща ми е режисьор и продуцент - това е атмосфера, която ме очарова още от дете с магията на големия екран. От 5-ти клас започнах да ходя „официално” на уроци по рисуване. Преди това, мисля че от 3 клас, мама редеше вкъщи натюрморти и заедно с моя съученичка, която сега е актриса /Ива Свещарова/, прекарвахме летните ваканции така.
Образованието, което беше най-близо до мечтата ми, беше Класическа анимационна режисура в НАТФИЗ – Кръстьо Сарафов. През 1999 г. получих първата си филмова работа с Ню Имидж / Милениум Филм /Nu Image/Millennium Film/. Станах асистент визуални ефекти /VFX Assistant/ и помощник втори екип на режисьора Тим Дъглас /Tim Douglas/ във филма „Последната Битка“ /For Тhe Сause, Final Еncounter/. Подготвях всичко необходимо за снимките и за визуалните ефекти - попълвах форми, коeто изисква обширна информация за всяка сцена /обективи, ъгъл на камерата, филтри за камерата, филтри, използвани за осветление и мн. др./ Бях супер развълнувана, защото макар и с малък бюджет, за западните разбирания, този филм беше много богат на ефекти и ми разкри начин на работа, който дотогава не бях виждала.
Яна Стоянова & Келан Лътц / Yana Stoyanova & Kellan Lutz/
Прекарах лятото в Унгария като учител по рисуване ... когато получих телефонно обаждане от майка си - „Ню Имидж отварят Работилница за специални ефекти /Creature shop/, екипът им е попълнен ... но се нуждаят от преводач!“. Следващото нещо, което си спомням... бях в самолета, за да се върна у дома. На 08 Септември, 1999 в 8.00 часа, на следващия ден, започнах първата си 24-часова смяна. Ние снимахме „Октопод 2“ /Octopus 2/. Тази нощ, ще помня винаги - пипалото, което момчетата от екипа правеха вече цяло лято, блокира на първия дубъл... така е, в кино-продукцията адреналинът е винаги висок и успехът зависи от екипното усилие. Работата ми като преводач беше потресаваща, тъй като не знаех, дори на български, имената на по-голямата част от инструментите и материалите, с които работеше екипа. Представете си - зеге, трион, епоксидна смола, силиконов калъп - определено думички, които не са в ежедневния речник на едно момиче дори и с добър английски език... Като щастлив завършек обаче показах на супервайзъра Уили Бота /WillyBotha/, че имам желание да се науча и положих много усилия. В следващия ни проект, му показах картините си и... аз бях наета като художник в студиото!
Все още студентка, започнах да правя отливки на модели и всичко необходимо в малка работилница за специални ефекти. С екип от 6–7 души, не бяхме строго специализирани, всеки правеше всичко – отливки на актьори /live casting/, калъпи, смола, латекс и т.н. Учехме се един от друг, от видео касети и от грешките си ....
Тогава режисьорът Ринго Лeм /Ringo Lam/ се появи с филм с участието на Жан-Клод Ван Дам /Jean-Claude Van Damme/, който пристигна с личен гримьор за филма - Дани Беленс /Danny Bellens/.
Може би това беше повратната точка, защото имах шанса, заедно с моя супервайзър и Дани, да направим отливка на главата на Ван Дам. Това беше възможност да поговоря с Дани. Той ме попита дали искам да уча грим в неговото училище във Виена. Аз нямах пари да си платя таксата за обучение, така че благодарение на това, което съм учила и че бях художник, се договорихме да работя за него безплатно /Internship/, извън учебното време. Проектът беше „Fancy heads”. Моята задача - да произведа необходимите мостри и изделия от траен материал. Това вкючваше 7 бюста - карикатурни скулптури, които разрисувах, скулптирах, правих калъпи. Презентацията на неговия проект беше моята такса по образованието ми като гримьор. Както можете да си представите спях в самото училище, когато остане време...
Яна Стоянова & Вал Килмър /Yana Stoyanova & Val Kilmer/
Така, кино приказката за мен започна!
По-късно, успях да получа работа в няколко филма, както и предавания на свободна практика. Постепенно стигнах до позиции като Главен гримьор /Head of Make-up Department, Key Make-up Artist/ и Главен гримьор – специални ефекти /Key SFX Make-up Artist/.
Получих огромна подкрепа от екипа на Ню Имидж/Милениум Филм (Nu Image/Millennium film). Сега, нямаше да съм това, което съм, без вярата на толкова много хора. Това не е реклама, а искрено „БЛАГОДАРЯ” на всички. Тъй като са много хората, които са ме поддържали през годините, за да не изпусна някой, ще кажа, че имам над 70 филма за тази компания и всеки един човек там има значение. Само едно име, никога не мога да пропусна, и това е продуцентa Дани Лернер /Danny Lerner/, който почина наскоро. Той вярваше в моите възможности, повече от мен самата!
Напоследък си давам сметка, че правя неща, за който не съм дори и мечтала, когато започвах!
Започнах да посещавам професионални изложения за грим в Лондон, където успях да изградя професионална мрежа и да продължавам обучението си.
Все пак, искам да кажа, че да се занимаваш с кино не е безкраен купон, снимки в различни кътчета по света, в компанията на интересни, талантливи и известни личности, както може би звучи и ни се иска. Това е призвание, което поглъща живота и времето ти. Понякога месеци наред спиш по 3 часа, друг път нямаш проект повече от 5 месеца. Но аз продължавам да се вълнувам и да съм точно толкова ентусиазирана, както в първия си филм. Ключът, за мен е, че аз знам, че правя точно това, което искам в живота си, така че във всеки момент давам най-доброто от себе си.
Кое би казала, че е най-голямото ти предизвикателство като професионален гримьор?
Да реализираш идеите на режисьора, в рамките на бюджета, който ти дават продуцентите, така че актьорите, с които работиш да останат щастливи и в края на филма, да кажеш сам на себе си, че сте свършили чудесна работа. А когато има и признание от зрителите... това вече е фантазия.
Работила си по много интересни проекти, с известни личности. Кой е най-интересният актьор/актриса, с които е трябвало да работиш и защо?
Аз съм голяма късметлийка, защото имам много такива проекти. Всеки има своето обаяние и история. Обожавам Итън Хоук /Ethan Hawke/, бях негов личен гримьор в „Бягство” / Getaway. Една голяма част от актьорите на „Непобедимите” /The Expendables/ – Долф Лундгрен /Dolph Lundgren/, Ранди Котюр /Randy Couture/, Келан Лътц /Kellan Lutz/, Тери Крюз /Terry Crews/ минаха през ръцете ми, всеки един от тях е отделен свят. Имах честта да гримирам Шарън Стоун /Sharon Stone/ - истинска дама. Наистина много са и всеки един има място с малък спомен в сърцето ми.
Шарън Стоун /Sharon Stone/ в Тбилиси, Грузия, Премиерата на “ Пет дни от войната” /Five Days of War/, грим Яна Стоянова
Носител си на множество награди в областта, но със сигурност най-голямото постижение е Номинацията за Оскар за грим на екипа, от който си част за филма „Бягството“. Как се почувства от това признание?
Усещането е като в паралелен свят, като в приказка! Художник-гримьорът на филма Едуард Хенрикес /Edouard Henrigues/ и водещият гримьор Грег Фънк /Gregory Funk/ са едни от най-големите корифеи в света в нашата професия. Те избраха точно мен, от цял екип прекрасни български гримьори. Тази оценка е всичко, от което имаш нужда. След края на филма, при презентирането му за Оскар номинациите, когато човекът, за когото си работил се изправи пред колеги, повечето от които носители на Оскар, и с гордост спомене твоето име, и публично ти благодари – това остава за цял живот. Може би е усещане, което дай боже да остареем и започнем да забравяме, ще разказваме по три пъти на ден на близките си (усмихва се).
Екипът Гримьори на Церемонията Оскар, с номинация за „Бягството” /The Way Back/
Какви съвети би дала на младите хора, които биха искали да се реализират в подобна сфера, но се колебаят дали да не изберат някоя по-перспективна професия в друга насоченост като медицина, информационни технологии или някоя друга, просто защото е по-вероятно да намерят по-добра реализация?
Да изберат тази другата „по-перспективна” професия. Киното е илюзия, късмет, екип, много, много труд, никаква сигурност. Единственото нещо, в което всички, които работим в него сме сигурни, е любовта и желанието да правим точно това. Ако някой се съмнява преди да е започнал, много вероятно е при първа или втора трудност да се откаже, а трудности ще има. Киното става твоят живот, ако го намразиш заради неуспех или съмнявайки се, ще се окаже, че ще намразиш живота си, света си. Затова бъдете 250% сигурни, че това е точното нещо, с което искате да се занимавате.
Кои са принципите, на които никога не изневеряваш в работата и в живота?
Да давам максимума от себе си, без да се влияя от това, колко е малък или голям проектът.
Лоялността. Най-трудното в нашата професия.
Киното е суета - искаш да снимаш с този или с онзи актьор, режисьор. Често получаваме по няколко предложения и често искаме да сме с всички. Много ми е трудно да кажа НЕ, но се старая и се боря със собственото си его. Смятам, че е въпрос на професионализъм да завършваш това, което си започнал.
Бях в Грузия, където правим с мой колега гримьор – Анна Андреева, телевизионно предаване, Веселин Караджов, българският продуцент на „Септември в Шираз” /Septembers of Shiraz/ с участието на Селма Хайек /Salma Hayek/ и Ейдриън Броуди /Adrien Brody/, ме потърси. Аз трябваше да кажа НЕ, защото проектите ни се застъпваха в период от една седмица. Още съжалявам. Единственият филм, от който си тръгнах е London has Fallen. Слава богу, не бях водещ гримьор, тъй като отговорността е пълна в такъв случай. Трябваше да продължа същото предаване в Грузия, което правихме вече от една година. Също така, още съжалявам. Екипът е най-важен. Аз търся професионалисти и ценя работата им. Това са и хората, които са в състояние да оценят колко влагам аз в труда си.
Яна Стоянова & Том Хопър като Арминиус в Barbarians Rising /Yana Stoyanova & Tom Hopper as Arminius in Barbarians Rising/
Опиши ни България на своите мечти
Българите сме изключително талантливи, интелигентни и гъвкави, справяме се в тежки условия и турбулентни ситуации. Това, за което си мечтая е, този потенциал да се канализира по-ефективно, като работим повече в екип, за обща цел и даваме всичко от себе си, за да се гордеем с качеството на труда си, с резултата, както и да се наслаждаваме на удоволствието заедно да постигаме целите си! Също да се научим да работим, за да има какво да дадем, а не да очакваме само да получим.
Добрата екипна работа винаги води до многократно по-висок резултат от сумата на усилията на всеки един от нас!
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.