Мат Смит: За да успееш трябва да си обсебен от идеята си
Днес ви разказваме историята на Мат Смит, основател на TheViralFactory. Той е един от пионерите в дигиталния маркетинг и реклама. Занимава се с вирусен (вайръл) маркетинг, а видеата, които е създал са гледани от милиони хора. През годините е работил с големи компании като Hyundai и Samsung. Пред нас той разказа как е успял да превърне хобито си в бизнес.
Разкажи ми как започна всичко с TheViralFactoy?
Беше преди много време. Всъщност аз съм съосновател. Преди това съм се занимавал с разработка на уебсайтове, дигитални медии, електронни магазини за клиенти. Основахме компанията около 2001, още в първите дни на интернет. В началото беше като страничен проект – уебсайт за забавни видеа, по който работех през свободното си време. В един момент разбрах, че хиляди хора посещават сайта и гледат видеата, разпращат ги на приятелите си. Тогава се запитах дали не може да се брандират и да се използват за реклама. Аз не съм режисьор, но моят партньор Ед Робинсън, с когото тогава все още не се познавахме се опитваше много усилено да намери работа на млади режисьори, занимаващи се с реклама. Тогава той направи едно видео с рекламна цел, което тръгна вайръл и осъзнах, че някой е направил видео, именно с такава цел. Свързах се с него и основахме компанията. Първите две години бяха изключително трудни. Имахме трудности с финансирането, с намирането на клиентите, трябваше да обучаваме клиентите, тъй като никой от тях не знаеше за какво става въпрос. През 2003 имахме две много успешни кампании, които станаха известни. Появиха се в новините, във вестниците и тогава започнахме да привличаме по-големи клиенти, с по-големи бюджети.
Какви са трудностите, които срещна при разрастването на TheViralFactory?
Както всяка компания, понякога нямаше достатъчно работа. Понякога имаше прекалено много работа и се налагаше да казваме „не“, понеже ако приемаш повече поръчки, отколкото можеш да изпълниш, качеството на работата се понижава. Това е може би най-големият ни проблем, но в крайна сметка спряхме да се опитваме да го разрешаваме. Естеството на работата ни е такова и го приехме. В ранните дни ни беше много трудно да обясним на хората какво правим, тъй като беше нещо ново. Не ни вярваха и се страхуваха да вложат пари в нещо, което може и да не проработи. Искаха доказателства. Но сега вече вайръл е просто част от маркетинг микса и не е проблем. Но мисля, че най-големият ни проблем е това, че рекламата, която вършим е по-различна от традиционната. Видеата, които правим на първо място са съдържание и на второ място реклама. Най-големият ни проблем с клиентите е, че те доста често искат видеото да е като традиционна реклама, но ние отстояваме публиката, тъй като тя преценява дали ще го хареса и сподели и ще го направи успешно.
Какви са факторите за успешно видео?
Успешните видеа обикновено са емоционални, забавни и полезни. Ако видеото ти е емоционално или забавно, или и двете, хиляди хора го гледат. Качваш го в социалните мрежи и се разпространява като вирус. Но също така и ефекта отминава много бързо. За седмица много хора ще го видят, но след това рязко изчезва. Тази една седмица е възможността, която трябва да се преследва. Докато с полезните видеа графиката с гледанията е много по-постоянна, тъй като хората ги гледат тогава, когато им трябват. Ако става въпрос за новини било то забавни, интересни и прочие, времето за реакция е изключително важно. Хората ще споделят, тъй като това е актуално, но след няколко дни видеото ще е вече остаряло. Пример за уебсайт, който изкарва много вайръл съдържание е BuzzFeed. Те не очакват всеки материал да потръгне. Това, което правят е да публикуват голям обем съдържание. Ако една от десет статии потръгне си възвръщат инвестицията многократно, тъй като създаването на съдържание им излиза много евтино.
Как успявахте да разпространявате видеата, когато нямаше Facebook и други социални мрежи?
Сайтът, който тогава поддържах punchbabe.com, беше с добър дизайн. Вложих много любов в създаването му. Тогава нямаше YouTube, нито Vimeo и той беше мястото, където хората търсеха забавни видеа. Знаех, че ако видеото е добро и го кача, хиляди хора ще го изтеглят и ще го препратят на своите приятели. Но това ставаше обикновено чрез имейл. Това беше механизмът тогава.
Мислиш ли, че сега е по-лесно едно видео да стане вайръл?
В интерес на истината сега е по-трудно, защото има много повече съдържание. Това, което преди години е било изключително успешно, сега никой не би му обърнал внимание.
Как можем да промотираме видеата си и да достигаме хиляди хора?
Това е големият въпрос. Като цяло има два варианта. Единият е да се изразходят огромни суми за реклама, а другият е да направиш видеото много, много добро. Ако съдържанието ти е качествено, можеш да попаднеш в новините и те сами да изявяват желание да те отразят. Един вид да си заслужиш отразяването.
Какво е чувството да работиш с големи компании като Samsung?
Интересно е. Мислиш си, че е по-лесно да работиш с малки компании? Понякога е. Но повечето малки компании имат малък бюджет, а създаването на добро вайръл видео струва около 150 000 – 200 000 евро. За малките компании това е огромен бюджет, а начинанието е рисковано, тъй като има възможност видеото да не потръгне. Затова са много притеснени, опитват се да контролират всяка част от процеса, постоянно правят промени и това прави работата много трудна. Със Samsung може би очакваш работата да е трудна, но те са толкова голяма компания, че за тях 150 000 евро са нищо. Просто ни дават парите и ни оставят да си вършим работата. И при тях се налага понякога да променяме, влизаме в аргументи, но определено за нас е по-лесно да работим с големи компании.
Какъв съвет би дал на хората, които искат да основат своя компания?
Първият съвет е да не слушат тези, които им обясняват защо идеята им няма да сполучи. Обикновено по-старите хора като мен, казват на младите, че идеята им е рискована и че може би няма да потръгне поради ред причини. Нека ги игнорират, ако наистина вярват в идеята си и имат визия.
Второ, може да имаш много добра идея, но локацията е по-ключова, отколкото хората си мислят, че е. Ако идеята ти е нишова, може да е брилянтна, но е много важно да си запознат с пазара. Ако нишата ти е в Ню Йорк, ти трябва да си там, да живееш живота, който клиентите ти живеят.
Трето, трябва да си обсебен до известна степен. През първите пет години да мислиш за бизнеса си и нищо друго. През първите години бизнеса ми беше винаги на първо място и мисля, че това го направи успешен. Поставяхме си цел и винаги намирахме начин да заобиколим препятствията и да я достигнем.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.