Успелите

Международна награда на херцога на Единбург в България отваря конкурс за училища

Любомира Велчева е изпълнителен директор на Международна награда на херцога на Единбург в България (Наградата). Част е от фондацията от самото начало на учредяването й. Като изпълнителен директор на програмата в България, основната й роля е да утвърди и мултиплицира Наградата в България като програма, която помага на младежите да преоткрият себе си, да си поставят личностни цели и с помощта на опитен наставник и постоянството си, да ги постигат.


Завършва Публична Администрация, но професионално се развива в сферата на човешките ресурси, където има повече от 4 години опит в подбора, обучението, развитието и администрацията на персонал в голяма международна компания. Доброволец и обучител е в още няколко неправителствени организации. Интересите й са свързани с развитието и утвърждаването на неформалното учене като инструмент за развитие на млади, осъзнати и дейни хора.
Обича природата и още повече планината. В свободното време обича да сътворява интересни и красиви неща с ръцете. Обича да снима и да пише.

Мечтае да остави повече отколкото е намерила!

Пред Успелите.бг Любомира ще ни разкаже за Наградата.

Предстоящият конкурс:

Наградата в България отваря конкурс за лицензиране на училища в страната, които да предлагат програмата за личностно развитие на млади хора. Поради огромния интерес и кандидатурите на училища от над 20 града в България е удължен срокът за кандидатстване до 10 февруари. Организаторите приветстват по само още едно училище от следните градовете: София, Русе, Варна, Велико Търново, Габрово и Пловдив.

Всяко училище, което има желание да развива ключовите житейски умения на своите възпитаници, има визия за развитие и мотивация за това може да стане част от семейството на Наградата. В момента сме в кампания по лицензиране на нови училища оператори на Наградата. Повече информация за конкурса може да намерите на сайта на Наградата тук:

С какво Наградата може да помогне на едно обикновено училище да стане по-добро?

Наградата освен всичко друго валидира всички извънкласни и доброволчески дейности, които така или иначе се случват в училище. От друга страна, структурира тези процеси, стимулира активните ученици и мотивира такива, които не са толкова ангажирани в свободното си време да се включат в подобни дейности. Програмата изгражда навици и упоритост, които след това са изключително полезни и в регулярната учебна програма. Наградата дава различен подход на учителите, които по-скоро да станат ментори на своите ученици и да ги въвлекат в интересни активности не защото те са задължителни, а защото са в техен интерес.

А ето малко и предистория:

Ние много обичаме да казваме, че Наградата не е Наградата в материалния или финансовия смисъл на думата. Тя е по-скоро програма за личностно развитие за младежи на възраст 14 - 24 г., в която те не се състезават с другите, а със самите себе си и убежденията си на какво са способни. Наградата предизвиква, кара ни да се замислим за нашите интереси и стремежи, учи ни на постоянство и целеустременост и не на последно място създава преживявания, които остават за цял живот,

споделя Любомира.

 А как Наградата стигна до България?

Може би е редно да споделим, че началото й поставя Н.Пр. Принц Филип и неговият тогавашен наставник и ментор – Курт Хан, още в далечната 1956. В България Наградата стъпва в началото на 2014 г., благодарение на усилията и подкрепата както на доказали се в бизнеса професионалисти, силно вярващи в силата и иноватори в създаването на обучителни програми, така и на държавни институции в лицето на президентството и Британското посолство. Всъщност този тип Награда не се печели, а се постига и е плод на много труд, усърдност и желание да променяш средата, в която живееш към по-добро.

Същност на програмата:

Наградата е програма, в която всеки включил се младеж си поставя цели в 4 основни направления – доброволчество, умения, физическа, активност и преживява приключенско пътуване сред природата. Във всяко едно от направленията те следва да има конкретна цел, която да постигат и да отделят веднъж в седмицата по един час време за това. В този процес, ключов и много важен е Лидерът в Наградата – опитен възрастен, който ги подкрепя, помага и не на последно място им казва „Браво!“. В рамките на всяко едно от Направленията всеки има свобода да избира както какво да прави, така и къде и с кого да го прави.

Целите са индивидуални и съобразени с личните възможности и средата, в която живеят младежите. За да постигнеш Бронзово ниво, следва да си полагал целенасочени и регулярни усилия минимум 6 месеца, което си е доста дълъг период, но пък това предполага изграждане на навик, планиране, постоянство и упоритост.

Наградата е подкрепена от МОН още през 2015 г. с официално писмо от тогавашния заместник министър г-жа Ваня Кастрева. Днес екипът работи в сътрудничество и с подкрепата и на Регионалните Управления по образование. А в новия закон за образованието темата за личностното развитие и усъвършенстване е заложена и описана в цяла една глава.

Досега:

Наградата функционира от 2014 г.

Днес сме щастливи, че работим с 45 училища и организации в цяла България. Над 550 са младежите, които вече са част от Наградата, а броят им расте с всеки изминал ден.

 

Примерите:

Толкова са много, че понякога не можем да споделим всички, които искаме. Ще си позволя да споделя, както обичам да казвам обикновено - необикновен пример.

Станислава Рашкова е на 18 години и живее в град Козлодуй. За Наградата разбира от майка си, която работи и подкрепя други младежи в града. Станислава избира за свой наставник Мария, която е от София. Срещите, разговорите и съвместната си дейност реализират използвайки социалните мрежи, телефона или посещенията на Станислава в София.

Станислава избира да развива презентационните си умения, тъй като смята, че те са от изключителна важност за по-нататъшното й развитие както в личен, така и в професионален план. Репетира, прави малки презентации пред приятели и пред непознати. Във “физическата активност” ходи на фитнес, а когато това не е възможно да тренира вкъщи с помощта на видео, което намира в интернет. В направлението “доброволчество” избира да помага в местната ветеринарна клиника. През лятото на 2016 г. Станислава завършва Наградата с двудневно Приключенско пътуване сред природата.

Станислава обмисля и възможност да кандидатства в чужбина и знае, че сертификата на Наградата ще й даде огромно предимство и ще удостовери всички извънкласни активности, които тя е извършвала, докато е ученичка. За Наградата споделя:

Умението ми да говоря пред хора, ми помогна да създавам по-лесно приятелства. Доброволчеството ми ме направи по-мил и състрадателен човек. Физическата активност ми помогна да съм по-издръжлива по време на приключенското пътуване.

Покрай Наградата тя преоткрива и младежките обучения и неформалното образование, като се включва в различни инициативи. В момента е част от обучителния екип на “Мегафон” към Национална Мрежа за децата.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Надежда Коцева

Здравейте! Завършила съм анимационна режисура, така се случи, че не се занимавам с анимационни герои :), но пък запазих влечението си към анимирането. Анима от латински означава "душа", "одухотворявам" и на мен много ми харесва да придавам одухотвореност на това което правя, в случая писането и търсенето на доброто във всеки и навсякъде, и обрисуването му в думи:)

Оставете коментар

0 коментара