Михаил Билалов: Нямам любими персонажи, но обичам интересните характери
Днес ще ви срещнем с един известен български актьор, родом от красивия град Русе, но израснал край морето в Бургас. През 1989 година завършва ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов“ със специалност актьорско майсторство в класа на професор Николай Люцканов. През 1994 г. получава „Аскеер“ за изгряваща звезда за ролята си в постановката „Мадам Бътерфлай“. След това заминава за Франция, където се установява и живее дълги години. Завръща се при българската публика в края на 2009 г. с постановката „Козата или коя е Силвия“, а няколко години по-късно вече е топ звезда с ролята си на мафиота Джаро в сериала „Под прикритие“.
С какво те плени актьорското майсторство и как избра тази сфера за свое поприще?
Израснах в семейство на актьори и не е много чудно, че тръгнах по същия път. Майка ми, Ана Костова, беше драматична актриса, а баща ми – Георги Билалов - комедиен акьор. Детството ми мина зад сцената и в публиката. Когато представленията свършваха, аз се показвах заедно с актьорите, защото много обичах да гледам как публиката ръкопляска. Бях на пет-шест години, когато майка ми играеше партизанка в пиесата „Блокада“. Някой от колегите й трябваше да я измъчва, а аз реших, че ситуацията става доста напечена, и се хвърлих на сцената да я спасявам. В интерес на истината, по-късно, като ученик, никога не съм мечтал да ставам актьор, но пък във ВИТИЗ ми се струваше най-лесно да вляза. Понякога изборите се определят от доста прозаични неща. И при мен стана точно така.
Кой твой образ е любимото ти превъплащение до момента и защо?
Всеки образ е любопитен стига да има какво да се играе. Това ще ви го каже всеки актьор. Скучно е, когато образите се повтарят. За щастие не ми се е случвало досега. Когато получих предложението за Мартин от „Козата или коя е Силвия“ на Едуард Олби, си казах, че искам да го изиграя на всяка цена. Всъщност срещата ми с Олби напълно промени представата ми за театъра до този момент. После се появи Петър Туджаров – коренно различен персонаж и силен характер, който стана интересен за публиката. Това беше нож с две остриета – от една страна тя свиква с образа, от друга е рисковано за актьора. Все пак никой не иска да играе само мафиоти или само мухльовци. И точно тогава се появи Тони, брачният терапевт от „Връзки“ – един съвсем обикновен мъж, който се опитва да балансира между семейните и работните си проблеми. Нямам любими персонажи, но обичам интересните характери.
Коя историческа личност от българската история искаш да изиграеш и защо?
Не знам дали мога да го изиграя, но със сигурност един от хората, които ми е бил безкрайно любопитен е Никола Гешев – началникът на отделение А на Обществена безопасност в Дирекцията на полицията преди 1944 г. Доста интересна и противоречива личност, ако се зачетете в историята му. Подобен тип характери, които не са нито черни, нито бели, са много приятни за игра. Има какво да се работи. Американците преди време направиха филм за техния Гешев – Едгар Хувър – създателят на ФБР. Леонардо Ди Каприо направи чудесна роля в него.
Предстои ти стартирането на курс по актьорско майсторство. Разкажи ни повече за това.
Това е четвъртото издание и стартира на 7 октомври, а прослушването е в началото на месеца. Всъщност всичко за него може да се прочете тук. Курсът е практически и учи младите колеги на базисни неща, когато застанат пред камера, защото се оказва, че много от тях дори когато завършат специализираното си обучение, нямат никакъв опит. Така съм бил навремето и аз. Работя с всеки от тях отделно и виждам, че има смисъл. Някои вече участваха в различни продукции – и в тв сериали, и в театрални постановки. Опитвам се да ги науча не само на игра, но и на това да слушат партньорите си. Това винаги е по-трудното. В края на обучението каня режисьори и кастинг - режисьори, които могат да си изберат нови лица и да попълнят картотеката си. С младите колеги е доста по-трудно, особено ако не играят в театъра и няма къде да ги забележат.
Според теб кои са най-важните качества, които трябва да притежава един млад артист освен талант, за да успее в България?
Не изключвам късмета в никакъв случай. Да те види някой, да те забележи - това, за което говорих току-що. Съветвам например младите си колеги да слагат в своите фейсбук страници подходящи снимки, защото има хора от кастинг агенции, които търсят подходящи лица и чрез тях. Другият важен момент е професионалната етика. Освен да знаят как да дойдат, трябва да знаят и как да си тръгнат от една продукция. Защото репутацията, независимо с какъв знак, бяга много преди нас и ако си се издънил някъде, никой няма да иска да работи с теб даже да си Чарли Чаплин. Забелязах с времето, че колегите с повече опит са отворени да помагат, но не винаги има кой да ги слуша. Суетата и известността са опасен враг за тези, които сега излизат на пазара.
Кои са съветите кои би дал на младите хора, за да намерят своята успешна реализация?
Не обичам да раздавам съвети, но от опит знам, че освен малко талант и много работа, се иска търпение. Познавам чудесни колеги, които публиката забеляза доста късно. И не визирам само себе си. Аз съм отсъствал петнайсет години от страната. Говоря за хора, които дълго време играят на театрална сцена, но застанаха сериозно пред камера едва преди 7-8 години, за късмет на зрителите. За съжаление в нашата професия не е достатъчно само да си добър.
Кое е нещото, което би променил в България на момента и нещото, което не би искал никога да видиш променено?
Дълга тема, но да кажем, че не харесвам търпението на хората, които имат висок праг на чувствителност и понасят ужасни беззакония, дори когато им ги навират в очите. Всеки се оправя, както може без да си дава сметка, че индивидуалното оцеляване ще унищожи държавата. От друга страна, имам няколко приятели, улици, ресторанти, както и крушата в градината ми, които предпочитам да си останат винаги същите.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.