Успелите

Минус за матурите след 7. клас

Много родители и ученици тези дни попаднаха в капана на периода „изпит - класиране за 7 клас”. Тирето (между двата ключови момента) е най-тревожното и за двете заинтересовани страни. Дори повече от тирето между 12. клас - 1 курс в университета. Най-добрият вариант е да се избере добро училище в добър квартал с добро име за следващите пет години. С важно условие обаче - добрия успех. И пак не е гаранция. Защото все не е достатъчно - нито 2-те години интензивни уроци по математика и български език, нито свръхоборотите на детето, които е развило за толкова кратко време. Само то си знае как, както и джоба на родителското тяло. Защо е всичко това? За да влезе в елитната езикова гимназия и после в елитна западна държава, за да намери елитната работа и елитния живот и сакън да не се върне в родината си.

Какво представлява тирето при „неелитните” деца и родители, пропуснали да започнат 3 години по-рано с частните уроци, (а само 2, не ги е срам!). Тирето за тях е тягостно, нервно, безсънно – въобще ужасен голям минус. Минус и за родителите, и за детето. Неуспели да адаптират ученика към "интересния учебен материал" през целия учебен период до 7. клас, така че то да го възприеме и да се справи, да придобие стимул да развие своето любопитство и постижения.

Затова минусът стои мирно и чинно в номенклатурите, снижава и подчертава специалности само в „непрестижни” учебни заведения и странни дисциплини: "Автомобилна мехатроника с английски език", "Топлоенергетика (дуално) с английски език", "Газова техника (модулно) с английски език", "Електрически превозни средства”, "Компютърни мрежи", "Микропроцесорна техника"... Сигурна съм, че специалностите са прекрасни и дават реализация на много възпитаници (като родител се интересувам от такава статистика), но как да се убеди майка, която се е побъркала да дири подходящото училище, защото детето й не се е справило добре на изпита по математика примерно и съответно балът му е нисък и тя панически се чуди къде да го запише, за да попадне то в добра среда, в добро училище.

На въпроса ми: "Какво му харесва на него?"

тя не може да ми отговори... и като че ли чак сега разбира неразбирането си (а аз пък разбирам нея). На фундаменталния въпрос - какво му се учи на детето, къде би вложило знания и усилия в следващите тъй важни 5 години, родителите не могат да отговарят. И не смея да ги обвинявам. Защото само след година с моя син ще съм на това положение. Положението, откъсващо ни от същинския въпрос.

В какво е добро детето ми, за да го насоча в подходящото училище, за да развие своя потенциал и знания? За да бъде полезен един ден на това общество, на себе си...

„Що за въпрос? Как смея да го задавам?” - отсича тирето и продължава да подчертава няколколистния списък с гимназии, професионални училища и "обикновени училища". А майката не е спала, защото от нейния избор зависи бъдещето на детето й през следващите важни години. Както и житейският път, повлиян от социалната среда и отношенията с връстниците.

Защото добрата среда и доброто образование ги имало само в предъвканите елитни училища, които се оказват голяма Летва-тире, издигащо „прилежните” и зачеркващо „неприлежните” деца. Клеймо, изкуствено създадено, но така добре управляващо. Сърцето на качественото образование пулсира в няколкото големи града, но не изтласква достатъчно в периферията на държавата ни. Какво е това, ако не симптом на слаб и болен организъм?

Тирето се хвърля на белия лист и подчерта равносметката - хиляди левове за уроци, уморено дете, в някои случаи и объркано (дали не и апатично) и изтормозени родители, толкова зачеркващо личността на детето и толкова поставящо минус за родителите. Къде са учителите, МОН? Уж всеки си върши работата както трябва, учители си обучават, частните учители си дават уроци целогодишно и колелото се върти. Но сякаш наобратно.

А какво става с децата, които не могат да си позволят платени уроци?

Нима ние, възрастните, не се адаптирахме от грапавия телефон с копчета към гладкия голям екран на тънкото си устройство, разбирайки, че доставянето на информация се случва по друг начин вече. А защо не приемем за нормално уроците да се променят, така че да се възприемат адекватно в рамките на днешния ден, не на утрешния, не в училището на бъдещето, а в съвременното училище - училището със знаковия 7. клас - стремеж към нови хоризонти и знания. Такива, които да повдигат детето, тогава тирето е трамплин то да се движи в посока нагоре и напред. Защо не приемем и промяна на изпитите след 7. клас в посока да носят по-малко стрес и да проявят повече потенциала на децата ни, не този на Министерството и на учителите, а на децата ни.

И този резултат вече да да бъде мерило за успеха на учителите и институциите.

С тази статия не искам да засегна никого - деца, родители и учители, всички сме в тиранията на тирето.

Искам да споделя колко важно е образованието! И цялата истерия около 7. клас показва на какво ниво е то. Форматите на учебните часове, начините на провеждане на изпити, поднасянето на уроците са основни направления, които не са се променяли от десетилетия насам с малки изключения. Време, за което направихме технологични революции, открихме лечение на нелечими болести, научихме се да пренасяме информация за секунди от единия край на земята до другия...

Тирето свършва утре - като линията от апарата ЕКГ, отчитащ сърдечната ни дейност или показващ липсата на такава. Утре родителите (с малкото участие на децата) ще прережат лентата и ще дадат старт на образователното развитие на децата си в следващите 5 години.

Ще изберат Училището! Дано да е най-доброто! Вярваме!

Но нека зададем посоката сега, не утре, ами със следващия урок в клас - онзи интересния и носещ стремежи и знания, от които ти тупти сърцето и всички тирета, равенства, неравенства, по-голям и по-малък знак, граници - остават на заден план. И тогава 7. клас ще носи най-големия плюс за детето, учителя и родителя, институции, изпити и изпитващи. Учители и родители - нека си го случим! А ти, тире, между дванайсети клас и университета, подайте си ръка и там задружно да върви успеха.

Тире с тире прави плюс! В името на децата на България! 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Надежда Коцева

Здравейте! Завършила съм анимационна режисура, така се случи, че не се занимавам с анимационни герои :), но пък запазих влечението си към анимирането. Анима от латински означава "душа", "одухотворявам" и на мен много ми харесва да придавам одухотвореност на това което правя, в случая писането и търсенето на доброто във всеки и навсякъде, и обрисуването му в думи:)

Оставете коментар

1 коментар

  1. Eli
    2019-07-05 22:21:40 Reply

    Не е вярно това, че е задължително седмокласниците да посещават уроци на всяка цена, за да изкарат високи оценки на матурите... Лично аз не съм отишла един път на урок по това време, подготвях се изцяло сама, само и единствено с материала и знанията, които получих в училище и да, това беше достатъчно, за да вляза в гимназията с най-висок бал за прием тогава (предполагам и сега) - 91. НЕГ... Всичко зависи от мотивацията и от съвестта на детето, а не от това колко хиляди са дали родителите за уроци; повечето от учителите са изключително всеотдайни в работата си, стига да има кой да ги слуша. Освен това съм на мнение, че стресът в учениците в седми клас се създава предимно от родителите, а не от МОН, образователната система или когото и да е било друг. Нормално е да има държавен изпит, който е еднакъв за всички в страната и чрез който се определя това кой в кое училище може да влезе, по този начин всеки получава равен шанс спрямо другите.