Успелите

Можеш ли да кажеш как си и к'во се случи? 

Плача. Пиша тези редове и сълзите ми се стичат по клавиатурата. Не се замислям какви технически повреди мога да му сторя, бързам само да си напиша редовете. 

Не мога да преценя дали съм повече бесен, или повече безпомощен, но... 

Първо. Като човешко същество с качествата му да разсъждава и да изпитва емоции, отричам всяка вяра у идеализиран образ, който бди над нас. Защото, ако той имаше за мисия да ни показва правилния път в развитието ни като биологичен вид, трябваше да ни дава ясни знаци, причини, заради които да повярваме в добрите му намерения. Но не. Той изкара Митьо Очите от болницата, за да вкара Боян Петров и Андрей Ковачев.

Знаете ли кои са тези хора? Боян е зоолог, а Андрей е еколог. Те слагат на пиадестал само здравето на Земята и възприемат нас, хората, като съствна част от целия пъзел. Защото не човекът е на върха на пирамидата. Никой не е на този връх. Всички сме заедно. Родени сме като равни. Същества. Едното имало късмета да се роди в човешко тяло, другото имало късмета да се роди в такова на лястовица. Едни без други не можем. И всеки, който дори и за миг се е почувствал по-голям от някого, пада в бездната на посредствеността, действителността в живота му се превръща в мираж, губи индентичността си и обрича себе си на емоционален глад.

Никой не е по-значим от никого. 

Боян и Андрей са символи на естественото, на земното. И не, те не са по-различни или по-мъдри. Вие просто сте глупави!

Знаете ли коя е Екатерина Николова? Тя е репортер на Нова телевизия и отразяващ събитията покрай катастрофата с Боян и Андрей.

Екатерина Николова, моля те, сведи глава и не я вдигай много дълго, нека никой не ти вижда жадния поглед известно време. Пък ние ще забравим за теб и за безскурпулността ти. Защото хората сме такива - добри. Прощаваме. Само едно недей да правиш никога - не искай прошка от Боян и Андрей. Приеми грешката си, срамувай се от нея и туко-виж не си я допуснала отново.


   - Можеш ли да кажеш как си и к'во се случи? 
   - Нямам спомен ... за жалост.
/микрофонът продължава да следва обездвиженото тяло върху носилката/
   - Просто нямам спомен във момента, наистина!


Защо ти е необходим този отговор? Каква сензация ще получиш? Продуцентът ли ще е доволен? И моля те, не ми казвай, че ние, обикновените хора ще го разберем по-ясно така, а самата новината ще бъде възприета по-реалистично. Пха! Ако беше истински професионалист, щеше да си направиш труда поне в колата по пътя към болницата да гугълнеш кои са Боян и Андрей. Щеше да ти отнеме няколко минутки, за да разбереш, че това са хора, които се борят за твоето благосъстояние, за чистотата на твоя въздух, за екологичното отглеждане на храната, която ядеш и водата, която пиеш. И това дори не е оновният принос, който Боян и Андрей имат към обещството ни, защото те освен всичко вдъхват вяра! Подават ти ръка, за да ти покажат нови хоризонти, за да бъдеш ти щастлива.

Друг е въпросът, че Нова телевизия е медия, която е подписала Етичния кодекс на медиите в България, с което се задължава да го спазва, както и нейните служители. Нека цитирам една точка от Кодекса:

2.3.3 Няма да засилваме мъката на хората, попаднали в беда или пострадали от престъпление, и ще съобщаваме такива информации със съчувствие и сдържаност. 

Има ли нужда от друг коментар?

Животът на всички ни е безумно кратък, че да го изживееш в състезание и борба с конкуренцията" е равносилно на пустош.

Екатерина Николова, умолявам те, бъди човек и не го прави повече. В ръцете си държиш много власт, която бива асимилирана от милиони. Използвай я, за да бъдеш лидер. Излез от черупката и дай пример на нас, на децата си, дори и на Боян и Андрей. 

А аз вече нямам сълзи по лицето си, но топката в стомаха ми е със същия размер. Знам, че не съм единственият. Много сме тези, които осъзнаваме житейския парадокс на трагедията в Кресненското дефиле. Но нека не забравяме, че всички сме с равни шансове, както да ни сполетят трагедии, така и да вдъхновяваме. Изборът го правиш ти!

Накрая искам да завърша с едни думи на Боян Петров от вчера. В интервю за Terminal3 той споделя:

„Активизирането на хората ми е най-важно. Това, за което бих искал да работим – да събуждаме хората… Повечето са изпаднали в нещо, не точно летаргия, по-скоро пасивност… Поддържат ни обаче някак пасивно. Ежедневието те потиска, но върховете са тази свобода, която те откъсва, правиш ги и като се върнеш, си по-силен да се справяш с него. Трябва да си активен и с подкрепата! Само с харесване във фейсбук не става, трябва да се изпотиш. Искам, като се обърнат назад, да виждат върхове, да виждат постижения, мъки, пот, сълзи, ако трябва, но тези неща остават."

 


Обновена: Видео от репортажа на Нова телевизия е добавено в края на статията.

 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Александър Хинков

Съосновател и отговорен за развитието на позитивната медия на България Uspelite.bg. Занимавам се журналистика, дигитални комуникации и социално предприемачество. Вярвам, че максималната продуктивност е тясно зависима от спорта и почивката. Зареждат ме първичността на природата и хорските усмивки.

Оставете коментар

9 коментара

  1. СтоянВ
    2016-08-24 18:23:04 Reply

    Не е виновна журналистката според мен дори и в най-малка степен. Това и е работата на жената и както на написалият тази статия му изглежда безскруполно нейното "интервю" , така и на мен ми изглежда безскруполно това ,че той плюе така по колега който дори не мисля че носи пряка вина. Ако някой е без скруполи тук това са режисьори и монтажисти на материала, журналистката е видяла човека в съзнание допусната е била до него и се е опитала да му зададе въпрос. Това че не е получила отговор и това че от нова са сметнали че е по-добре да бъде остаавено в материала а не да бъде изрязана (както аз мисля че е правилно да се направи) не е вина на Екатерина Николова.
    От своя страна отново искам да кажа че спроед мен безскруполен е авторът на статията. Искам да го попитам той заставайки пред бог (тъй като мн добре е намесен и той в ситуацията) би ли казал с ръка на сърцето , че щеше да напише тази статия ако жертвата не беше Боян а някой циганин в носилката ? Защото на мен лично ми изглежда много по благодатно да се напише статията когато ще има и кой да я прочете ...

    • Александър Хинков
      2016-08-24 20:06:52

      Здравей СтоянВ,

      Благодаря за коментара.

      Заставам зад всяка дума, която съм написал. Но нека Ви разясня.

      Съгласен съм с Вас, че не само репортерката има вина, която без никакво съмнение най-голяма е на нейния работодател - Нова ТВ. Но съществото ми не може да възприеме въпросното отношение на едно човешко същество към друго. За мен не е нормално. Вярвам, че и за вас не е.

      В други постове и с други способи съм се обръщал, и все още го правя, директно към телевизията. За мен такава журналистика не е правилна и никога няма да я възприема за такава. Рейтинг ориентирано отразяване на новини не е обективност. Не води до градивност в обществото, а най-често се свързва с апатия, отчуждаване и злоба. Аз се боря срещу това, защото ме боли. И защото, ако си седя безучастно вкъщи, нищо от това заради, което плача, няма да се промени.

      Г-жа Николова е направила съзнателен избор да зададе този въпрос. Според мен той е грешка, ако тя или някой друг смята обратното, с удоволствие ще му изслушам аргументите!

      А относно коментара ви за бог - слагам си ръката на сърцето, докато копирам този линк: http://uspelite.bg/mrete-cigani/.

      Приятна вечер,
      Хинков

  2. Стоимен
    2016-08-24 19:12:53 Reply

    Г-н Стоянов, прав сте за поточната линия. Тя е "изпълнител". Тъжно е да се разбере истината. Тъжно е да се стигне до заключението, че журналистиката е скопена откъм качества като лична позиция, отговорност, морал, осмисляне на последиците.
    Пистолетът е огнестрелно оръжие, лишено от душа, от разум. В него се слагат пълнител с патрони, носещи същите качества. Човекът, забележете, избира дали дали и по какво той да стреля. Пистолетът няма избор, защото не притежава нито интелект, нито душа. Той е просто предмет и се подчинява пряко и безпрекусловно. Не така, обаче, стои въпросът и с журналиста. Журналистът е човек, притежаващ и двете гореизброени качества.
    Когато народът отсъди, че журналистическата гилдия в България е мъртва, то това определение не е нелогично. Когато журналистът превърне себе си, а в качеството си на професионално лице и цялото свое съсловие в един поръчков обслужващ арсенал, тогава оправданията към поведението му рухват като сламена къща, съборена от най-лекия ветрец.
    Пред себе си имаш човек, претърпял някакъв инцидент. От инвалидната количка, бинта и останалите протези си личи, че нещата не са леки, даже никак. Шок, болка и пак шок. Само тези две качества напълно изключват възможността за каквото и да е интервю. От извивките и гримасите на човека си личи, че той се бори и с болката, и с шока. Целта му е не да даде интервю на нечий микрофон, а просто да диша, да преглъща правилно, да усеща цялостта на тялото си, да се опитва да запази самообладание... Тук, приятелю, нашият спор спира, защото нататък е грозно и ненужно. Мисля, че понякога е просто по-добре да се замълчи и да се постъпи правилно. Жалко, че коментираме случай, който не съдържа в себе си нито едно от двете гореизброени действия.

  3. Ваня
    2016-08-24 21:14:53 Reply

    Крайно НЕадекватна статия. Ако един човек се изявява по медиите, дава интервюта и става популярно лице, е естествено към него да има интерес. Личното пространство не е разменна монета, няма как да си популярен само, когато е изгодно ...Апропо, защо репортажа на БТВ със същия въпрос не беше споменат?
    Всички четете блиц, но не защото подкрепяте жълтината, а за да напишете моралистки коментар някъде, колко е кофти да си репортер и колко са кофти медиите, които.........четете, купувате и гледате... Лицемери!

    Бързо оздравяване на алпиниста! Да му пожелаем само хармония и спокойствие, защото дори в сайта с позитивните се изсипа многоооо хейт........

    • Александър Хинков
      2016-08-25 00:48:01

      "само, когато е изгодно" - честно ли?

    • Ваня
      2016-08-25 14:19:00

      Да честно..... Той ходил ли е по тв да дава интервюта..има ли излъчени филми по националната тв.... от популярността си получвал ли е дивиден или го прави, за да е 'по телевизора'.... ами естествено, че на хората им пука КАК Е И КВО СТАНА... мен никой не ме е питал....

  4. Анна Василева
    2016-08-25 09:24:12 Reply

    Благодаря на автора на тази статия. Отдавна престанах да гледам българските национални телевизии, т.е. почти не гледам телевизия. Точно порази тази причина. Ефирното пространство е толкова замърсено, толкова е отровно до степен опасна за здравето. БНТ, БТВ, Нова ТВ, не се ли чувствате малко отговори, до кога ще ни облъчвате с гротескните си предавания, докога новинарските ви екипи ще са на интелектуално ниво - квартални клюкарки?

    • Magi
      2016-08-25 18:13:43

      Цитирам Анна Василева и подчертавам с дебела линия нейният коментар!Голямата истина!!!!

      Отдавна престанах да гледам българските национални телевизии, т.е. почти не гледам телевизия. Точно порази тази причина. Ефирното пространство е толкова замърсено, толкова е отровно до степен опасна за здравето. БНТ, БТВ, Нова ТВ, не се ли чувствате малко отговори, до кога ще ни облъчвате с гротескните си предавания, докога новинарските ви екипи ще са на интелектуално ниво - квартални клюкарки?

  5. Цветкова
    2016-08-25 11:21:06 Reply

    Сълзите са излишни, трябва да се действа. Ако имате информация кога точно е бил излъчен този репортаж, пуснете жалба до СЕМ: cem.bg/jalbi.php

  6. Неизвестен
    2016-08-25 12:58:02 Reply

    Мили хора, колко лесно се отричаме от Бога!
    Когато работите ни вървят, Го славим. А когато дойдат изпитанията и трудностите, Го обвиняваме, че е несправедлив. Даже отричаме, че изобщо съществува!!! Иска ни се Бог да е винаги такъв, какъвто на нас ни харесва. А забравяме какво Той иска от нас: да бъдем добри, прощаващи, кротки, смирени, любещи.
    Пожелавам на двамата пострадали да се оправят. А на Боян Петров пожелавам да изкачи и последния осемхилядник и с това да докаже на всички невярващи, че Човек е по-силен от външните обстоятелства, и че трудностите го правят по-силен.

  7. Зрител
    2016-08-25 13:24:14 Reply

    Не ми се влиза в излишни писания, затова съвсем накратко - телевизиите излъчват това, което зрителят иска да гледа. Показват го рейтингите. Това, че има малка част, която не иска да гледа подобни неща не е от значение. В случая става въпрос за популярни хора, които щом са "заслужили" да бъдат отразени, значи няма лошо да бъдат питани. Репортерката върши това, което се иска от нея.

    • Ludmila
      2016-08-25 14:50:22

      Ostavete bog na mira. Toi ne e chast ot tozi razgovor i s nishto ne e spomognal da se izbegne tazi tragedia. Otnosno statiata: 100% poddurjam stanovishteto na avtora.

  8. Милен
    2016-08-25 14:21:21 Reply

    От кой репортаж е първият кадър? Доста търсих в новините на NOVA, но не можах да го намеря. Ще се радвам на линк.

    • Александър Хинков
      2016-08-30 00:36:02

      http://nova.bg/news/view/2016/08/23/157154/кола-блъсна-алпиниста-боян-петров-и-негов-колега-в-кресненското-дефиле-видеоснимки/

  9. Магда
    2016-08-26 20:30:44 Reply

    Доколкото се разбра все пак, въпреки българските журналя, Боян е бил с гръб към колата и не е видял всъщност как връхлита. За Николова и сие няма смисъл от коментар - това са блюдлизци с микрофон в ръка, които гледат стреснато да не ядосат шефа. Проблемът е именно в шефа - няма значение в коя телевизия - той определя нивото и на информационност, и на съпричастност. Та Николова отива на репортаж на живо, без да знае кой е точно този Боян Петров, неговата история от отхвърлянето за Еверест 1984 заради диабета до подвизите му с осемхилядниците по Земята въпреки ... диабета. Журналя много, човеци няма .....