Момчил Кюркчиев, който напусна Google, за да създаде българска компания

Момчил Кюркчиев е пример за това, че успехът няма граници и веднъж постигнеш ли го, търсиш още и още високи върхове за покоряване. След няколко години работа в гиганта Google Момчил решава да поеме към неизвестното и да даде воля на своя предприемачески дух. Това негово решение се оказва съдбовно и повече от правилно, тъй като така се появява българската компания за мобилен маркетинг Leanplum. 

Как се прояви интереса Ви към компютърните науки и защо избрахте САЩ за своята реализация?

Математиката винаги е била една от детските ми страсти. Обичах да намирам решения на различни проблеми и вероятно това е една от причините да се насоча към компютърните науки. Друга основна причина е и фактът, че имах късмет да се обучавам при невероятни учители в Русе. Учители, които истински обичаха работата си и се раздаваха максимално, за да запалят детските ни умове.

На 19 години реших да продължа образованието си в САЩ и макар да не бе лесно за семейството ми, имах изцяло тяхната подкрепа. Първият урок, който научих, като отидох в САЩ, беше, че трябва да разчитам единствено и само на себе си. За пръв път отивах да живея отделно от семейството си и всичко, което имах, бяха два куфара. Имах достатъчно пари само за първия си семестър и знаех, че трябва веднага да започна работа.

Връщайки се назад, съм благодарен за всички пречки, с които съм се сблъсквал като емигрант – ограничението за работа само в кампуса на университета, получаването на работна виза, издаването на зелена карта и много други. Тези предизвикателства ме научиха да бъда находчив и ме подготвиха да стана предприемач.

Как взехте смелото решение да напуснете Google и да започнете собствен бизнес?

Google не е компания, за която лесно вземаш решение да напуснеш. Определено това е пример за една от най-добрите големи организации, от които човек би могъл да е част. Но наред с комфорта, който Google осигурява за своите служители – голяма заплата, безплатен обяд, страхотни проекти, компанията успява да притъпи предприемаческия ти дух.

Бях си направил списък с плюсовете и минусите на това да остана, но в крайна сметка всичко се сведе до възможността да осъществя детската си мечта за собствена компания. Осъзнах, че не искам да се пенсионирам в Google, а да изградя нещо смислено, за което един ден да мога да разказвам на внуците си.

Един от първите, на които споделих решението си, бе майка ми, която по това време беше на гости в САЩ. Изчаквах до последния момент да й кажа, че напускам Google и започвам своя собствена компания. Спомням си как в крайна сметка й съобщих новината на летището, а тя се разплака. Реализацията ми като софтуерен инженер в Google винаги е била повод за гордост за семейството, но познавайки ме, едва ли са очаквали нещо по-различно от това да преследвам мечтите си. Вярвам, че животът на човек е сбор от всички трудни решения, които е взимал, така че събрах кураж и направих крачка към това, което съм днес.

Каква е разликата между американските и българските кадри в IT сферата?

Често се връщам в България и това ми позволява да бъда част от развиващата се технологична общност в страната. От опита и наблюденията си мога да споделя, че няма значителни разлики между българските и американските ИТ специалисти, що се отнася до мотивация, технологични познания, логическо и алгоритмично мислене. Инженерният талант в София е на същото, ако не и на по-високо ниво от Сан Франциско.

Съществуват обаче различия по отношение на нагласите към бизнеса и типа компании, за които можеш да работиш. Причината за това е, че в България години наред не сме имали достъп до продуктови компании и общото усещане е, че няма изграден опит по отношение на така наречената Go-to-market Strategy. Аутсорсинг индустрията безспорно допринася за развитието на бизнеса в страната, но едновременно с това лимитира значително областите за развитие на инженерния талант.

Тепърва на пазара ни се появяват продуктови компании, които не просто поддържат определени продуктови сегменти, а изграждат самостоятелни, напълно функционални екипи и продукти. Вярвам, че това е важна предпоставка, която ще превърне България в страна на иновациите, в която се създават и развиват стратегически важни продукти както за европейските, така и за световните пазари.

Какъв беше животът ви преди и след Leanplum? Какво ново научихте, какво се промени?

 Животът на предприемача е съвкупност от много highs and lows – моменти, в които се чувстваш на върха на света или си здраво стъпил на земята. През подобни моменти преминаваме в Leanplum постоянно, но това, което най-много ми харесва в компанията ни, е, че независимо с какви предизвикателства се сблъскваме, всяка година мотивацията ни да постигаме повече се увеличава.

Заедно с Андрю Фърст създадохме Leanplum през 2012-а година, стъпвайки върху идеята за предоставяне на A/B testing продукт за сравнително непопулярната по това време мобилна сфера. Години по-късно мобилният телефон е най-личният предмет, който всеки от нас притежава, мобилната индустрия се равнява на милиарди долари, а Leanplum е компания с над 200 служители в офиси на три континента и инвестиции от около 100 милиона долара.

Определено сме научили много от различните етапи на компанията, но най-ценният урок е умението да изграждаш правилния екип и да развиваш култура базирана на ценности, в които истински вярваш. Изключително трудно е, особено в началото, да не позволиш компромиси по отношение на екипа и културата, но с течение на времето се оказва жизнено важно за успеха и морала на всяка компания. Петте основни принципа, върху които ние градим компанията си: Lead Humbly, Skip Politics, Push Innovation, Be a Doer и Show Gratitude, са основополагащи за изграждането на една мултинационална компания, която успешно обединява и ангажира около общата ни визия за изграждане на истински значими взаимоотношения във всички аспекти от професионалния и личния живот.

 

Каква е картината в сферата на мобилния маркетинг в момента – по света и у нас?

Терминът маркетинг се използва още от началото на XVIII в. във Великобритания и идва от думата market – пазар. Не звучи особено интересно, но е важно какво е означавал пазарът тогава – място, на което отиваш, за да намериш конкретен човек, конкретен продукт или услуга, от която имаш нужда. Майка ми също навремето имаше гаражен магазин за дрехи в Русе. Редовните клиенти не бяха повече от 100, но майка ми беше много добра в това да маркетира към тях, обаждайки им се лично веднъж месечно, след като стоката е пристигнала. Вярвам, че този вид маркетинг, базиран на лична връзка и доверие между клиент и продавач, всъщност е най-добрият маркетинг.

Предизвикателството е как този модел, който работи за 100 души, да работи и за 1 милиард души в целия свят. Този проблем е най-големият неразрешен досега в маркетинг технологиите и затова интересът към това, което правим, е толкова голям.

Чрез Leanplum се опитваме да пресъздаваме този маркетинг на директни, лични взаимоотношения по два начина – чрез мобилния телефон, който предоставя невероятни възможности за по-личен контакт, и чрез изкуствен интелект, който на база данни отделя полезната за потребителите информация. Дългосрочната ни цел е да създадем маркетинг от следващо поколение, който наистина да разбира крайния потребител и да създава взаимоотношения базирани на доверие между него и компаниите.

Кой беше най-големият урок, който научихте в Google? Съществува ли бюрокрация в компанията гигант?

Може би един от най-големите уроци, които научих, докато бях в Google, е, че за мен е изключително важно трудът, който полагам, да бъде важен за компанията. Проектът, по който работих там, даваше резултати, но осъзнах, че със или без мен Google ще се справи добре. Нормално е може би в компания с мащабите на Google да съществуват мнoгoбpoйни нивa нa комуникация, както и установени процеси и практики. За съжаление обаче, това затруднява взаимоотношенията между служителите и създава чувство на изолираност.

Точно заради тези уроци, с Андрю целенасочено инвестираме и стимулираме създаването на дълготрайни и смислени взаимоотношения в Leanplum чрез ежеседмични неформални събирания, програма за нови служители, наречена culture buddy, неограничен брой дни работа от вкъщи, Big Talk (vs. small talk) вечери, които провокират дълбоки въпроси, свързани с личните цели на всеки служител, peer bonus програма, чрез която служителите публично на някоя от ежеседмичните срещи на всички офиси изразяват благодарност за оказано съдействие или добре свършена работа и много други.

Как смятате, че човек трябва да процедира, за да извлече абсолютния максимум от себе си и да постигне успех?

Много е важно да бъдеш открит, честен и отворен за света и новите възможности. Също така е важно да се научиш да разчиташ на себе си, да си оправен и (в най-позитивния възможен смисъл) агресивен – да си готов да се докажеш. Успехът според мен не е еднократно действие и зависи изцяло от това доколко си готов да откликнеш на дадена възможност. С колкото повече възможности се обгради човек, толкова повече би могъл да постигне с отдаденост и труд.

Какво искате да промените, налагайки Leanplum на пазара? Какви са дългосрочните ви планове?

Leanplum не е само компания с български корени. Leanplum е българска компания. В началото, когато все още инвеститорите от Силициевата долина гледаха с недоверие към нас, предприемчиви и успешни българи инвестираха в нас и ни дадоха възможност да докажем кои бихме могли да бъдем. Офисът ни в София е вторият по големина и е стратегически инженерен хъб, в който исторически са се развивали някои от най-основните компоненти на продукта.

През тази година предстои да удвоим офисното пространство в София и да утроим екипа си. Това, което ни прави уникални за пазара в България, е, че сме продуктова компания, но същевременно количеството данни, с което работим, е огромно. Това, естествено, води със себе си изключително предизвикателни инженерни проблеми, които трябва да бъдат решавани ефективно и бързо.

Leanplum е стартъп и като такъв ние ценим много културата си, но отдавна сме стъпили на един по-зрял етап, който ни предлага сигурност, предвидимост на приходите и възможност за растеж. Имаме амбициозни планове за развитието на продукта си и шанс да бъдем пример, с който България да се гордее. Създаваме продуктови иновации в области като машинно обучение, cross-channel автоматизация и персонализация с цел трансформиране ангажираността на мобилните потребители и връщане на личния контакт обратно в маркетинга.

Моя лична мисия и мечта е чрез Leanplum не само да създаваме нови работни места, а също и да бъдем пример за други хора, които искат да стартират компании в България. Вярвам, че страната ни има всички предпоставки за развитие на иновации и продукти на световно ниво.

 

Успяхме ли да те вдъхновим?

Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Подкрепи ни
Написано от

Разказвачка на истории от 1001 нощ. Нещо като Шехерезада, само че хваща тен по софийските улици.

Няма коментари

Коментирай