Момиче за милиони
В рубриката на Успелите – На заем от – всяка седмица ще може да четете най-добрите текстове на лайфстайл журналиста и автор Елена Колева, които през годините са излизали на страниците на различни български списания. Още за авторката и нейните текстове може да намерите в блога ѝ wordpark.org.
Тя е Жана Дарк на модното поле – слуша гласовете на бъдещето и гори на кладата на успеха. Нейната революция се нарича Net-a-Porter. Мрежата, в която Натали Масенет развъди големите дизайнерски акули...
Тези дни, Шепърдс Буш, централата на Net-A-Porter. Всичко е в черно-бяло – голямата мания на Натали. А екраните в огромния стъклен офис мигат неистово като на фючърсна борса. Показват в реално време откъде и какво се купува в модния онлайн портал Net-a-Porter. Все още няма обяд, а Масенет отчита продажби на стойност 1 милион паунда... После изпълнителният директор на компанията се отправя към кафе машината. Носи високи токчета, а те – усещането, че контролира нещата.
Хост на сървъра на времето
„Една сутрин взех скърцащ лаптоп назаем от съпруга си, влязох в мрежата и никога не се върнах...“ Скрол към 2000 г., Челси. Натали е редактор в Tatler. Седи на дивана в апартамента на тогавашния си съпруг Арнауд и рови из интернет. Иска да си купи дънки на Chloé, но така и не намира дори един чифт в мрежата... Може и да ви звучи странно, но точно това е кратката история на Net-a-Porter – сайтът, който пренесе модата онлайн. Модно списание в електронен вариант. Място, където хората не само гледат тенденциите, но и пазаруват дрехи от висок клас марки със скоростта на един клик.
„В началото Натали бе заобиколена от скептици. Бизнес моделът бе неизпитан, а инвестицията – някакви си 10 000 паунда! Никой не предполагаше какво предстои.“ – спомня си Даян фон Фюрстенберг. Е, няколко години по-късно British Fashion Awards ще коронясат сайта с титлата „Най-добър моден магазин“. А след още няколко Масенет ще продаде мажоритарния дял от своята онлайн империя на швейцарския бранд Richemont. За 50 милиона паунда! По ирония на съдбата Richemont притежават и Chloé – бранда, който повлече своя дънков крачол за успеха на тази приказка...
IP адресът на успеха
ДокатоNet-a-Porter стои гордо в браузъра, матираните черни кутии за доставка с панделка (визитката на Net-a-Porter) са струпани една върху друга във ваната на Натали... „Беше трудно... Инвеститорите не искаха да подкрепят проекта заради липсата на физически търговски обект. Слушаха ме, кимаха насреща, а после ме застрелваха с въпроса: „Кажете ми само едно нещо, Натали, къде се намира вашият магазин?“. Година по-късно френският дизайнер Роланд Моурет най-сетне хвърля камъче във водите на Net-a-Porter – решава да продаде новата си колекция тъкмо на сайта на Масенет... Постепенно порталът се превръща в нещо като планктон.
В онлайн Вавилон, където различните дизайнери говорят на един език. Чрез него Натали обединява модните религии – 350 дизайнерски колекции или всичко от токчетата на Кристиан Лубутен, през роклите на Оскар де ла Рента, до чантите на Ив Сен Лоран... И все пак, дали Net-a-Porter не заслужаваше своя плът и кръв? – пита се миналата година Натали. Тогава тя започва да издава Porter Magazine – първото печатно издание, изцяло фокусирано върху пазаруването. И според експерти – най-големият пробив в британския издателски бизнес от години... „Porter Magazine се превърна във физическия храм на нашата марка. Какво направихме ли? Същото, каквото и Apple, отваряйки своите магазини...“
Сорс кодът на амбицията
Майка й е бивш модел на Chanel. Баща й – журналист, който представя Бриджит Бардо в пресата по време на първото й турне в САЩ. Сякаш наследила по нещо и от двамата, Натали мечтае да стане редактор на модно списание. „Бях на 25, когато постъпих в италианското издание Moda, базирано в Ел Ей. Там срещнах първите си модни приятели – Марио Тестино и Daniela Agnelli. Там научих колко важна е ролята на знаменитостите на модната сцена. И най-вече – да мисля на едро. Да мечтая не просто да съм редактор на списание, а редакторът на списанието.“ Гените на амбицията се отличават още докато е тийнейджър. Тогава, вместо да си води дневник като всяко нормално момиче, Натали събира изрезки от вестници, разказващи за успели хора... „Бях луд фен на Трейси Остин – най-младият играч в Уимбълдън по онова време. И не защото бях спортна натура. Просто обожавах да чета отново и отново за това как една жена се превръща в герой...“
ФАКТИ:
Net-a-Porter има около 9 милиона посетители на месец, а до 70 000 души пазаруват от сайта във всяка една секунда.
През 2014 г. Натали, която е която е председател на British Fashion Council, е обявена за една от стоте най-влиятелни жени в света.
Преди няколко години Масенет разширява своята империя с два нови луксозни сайта: Mr Porter, ориентиран към мъжете, и Outnet, където клиентите могат да намерят дизайнерски дрехи и големи отстъпки.
Днес Натали е изпълнителен директор на Net-a-Porter, но най-вече на живота си – след продажбата на компанията тя осъществява голямата си мечта: да живее в имение от 1880 г. в Южен Кенсингтън с двете си дъщери Изабела и Ава и сегашния си приятел – фотографа Ерик Торстенсън.
Цитати
„Баща ми ме научи на нещо много важно: никога да не се страхувам от онова, което ме очакваот другата страна на планината.“
„Създадох Net-a-Porter през 1999 г., когато бях бременна с Изабела. Хормоните ме караха да се чувствам всесилна и един ден си казах: „Щом тялото ми може да построи човешко същество клетка по клетка, значи мога да създам и собствена компания.“„Отне ми много време да разбера, че промяната в кариерата е нещо добро и още повече – да се почувствам удобно на вечерните партита, казвайки просто: „Здравейте, аз съм Натали“ вместо „Здравейте, аз съм моята работа“.
„Всяка година посещавам конференцията Google Zeitgeist. Аз съм един от петте човека, занимаващи се с мода от цели 400!...“
„За мен глобализирането на света настъпи не просто с интернет. Случи се с тренда пашмина.Изведнъж всяка жена по света носеше такъв шал. Моята приятелка Камила внясяше пашмина от Индия и я доставяше на Harrods.Веднъж се обърнах към нея и й казах: „Защо не продаваш онлайн – така ще стигаш до всяка жена и то директно...“
Още текстове от Елена Колева може да прочетете на личния ѝ блог wordpark.org, посветен на писането и шляенето отвъд реалността.