Успелите

Момиче за милиони

В рубриката на Успелите – На заем от – всяка седмица ще може да четете най-добрите текстове на лайфстайл журналиста и автор Елена Колева, които през годините са излизали на страниците на различни български списания. Още за авторката и нейните текстове може да намерите в блога ѝ wordpark.org

Тя е Жана Дарк на модното поле – слуша гласовете на бъдещето и гори на кладата на успеха. Нейната революция се нарича Net-a-Porter. Мрежата, в която Натали Масенет развъди големите дизайнерски акули...

Тези дни, Шепърдс Буш, централата на Net-A-Porter. Всичко е в черно-бяло – голямата мания на Натали. А екраните в огромния стъклен офис мигат неистово като на фючърсна борса. Показват в реално време откъде и какво се купува в модния онлайн портал Net-a-Porter. Все още няма обяд, а Масенет отчита продажби на стойност 1 милион паунда... После изпълнителният директор на компанията се отправя към кафе машината. Носи високи токчета, а те – усещането, че контролира нещата.
 

Хост на сървъра на времето


„Една сутрин взех скърцащ лаптоп назаем от съпруга си, влязох в мрежата и никога не се върнах...“ Скрол към 2000 г., Челси. Натали е редактор в Tatler. Седи на дивана в апартамента на тогавашния си съпруг Арнауд и рови из интернет. Иска да си купи дънки на Chloé, но така и не намира дори един чифт в мрежата... Може и да ви звучи странно, но точно това е кратката история на Net-a-Porter – сайтът, който пренесе модата онлайн. Модно списание в електронен вариант. Място, където хората не само гледат тенденциите, но и пазаруват дрехи от висок клас марки със скоростта на един клик.

„В началото Натали бе заобиколена от скептици. Бизнес моделът бе неизпитан, а инвестицията – някакви си 10 000 паунда! Никой не предполагаше какво предстои.“ – спомня си Даян фон Фюрстенберг. Е, няколко години по-късно British Fashion Awards ще коронясат сайта с титлата „Най-добър моден магазин“. А след още няколко Масенет ще продаде мажоритарния дял от своята онлайн империя на швейцарския бранд Richemont. За 50 милиона паунда! По ирония на съдбата Richemont притежават и Chloé – бранда, който повлече своя дънков крачол за успеха на тази приказка...

IP адресът на успеха

ДокатоNet-a-Porter стои гордо в браузъра, матираните черни кутии за доставка с панделка (визитката на Net-a-Porter) са струпани една върху друга във ваната на Натали... „Беше трудно... Инвеститорите не искаха да подкрепят проекта заради липсата на физически търговски обект. Слушаха ме, кимаха насреща, а после ме застрелваха с въпроса: „Кажете ми само едно нещо, Натали, къде се намира вашият магазин?“. Година по-късно френският дизайнер Роланд Моурет най-сетне хвърля камъче във водите на Net-a-Porter – решава да продаде новата си колекция тъкмо на сайта на Масенет... Постепенно порталът се превръща в нещо като планктон.

В онлайн Вавилон, където различните дизайнери говорят на един език. Чрез него Натали обединява модните религии – 350 дизайнерски колекции или всичко от токчетата на Кристиан Лубутен, през роклите на Оскар де ла Рента, до чантите на Ив Сен Лоран... И все пак, дали Net-a-Porter не заслужаваше своя плът и кръв? – пита се миналата година Натали. Тогава тя започва да издава Porter Magazine – първото печатно издание, изцяло фокусирано върху пазаруването. И според експерти – най-големият пробив в британския издателски бизнес от години... „Porter Magazine се превърна във физическия храм на нашата марка. Какво направихме ли? Същото, каквото и Apple, отваряйки своите магазини...“

Сорс кодът на амбицията

Майка й е бивш модел на Chanel. Баща й – журналист, който представя Бриджит Бардо в пресата по време на първото й турне в САЩ. Сякаш наследила по нещо и от двамата, Натали мечтае да стане редактор на модно списание. „Бях на 25, когато постъпих в италианското издание Moda, базирано в Ел Ей. Там срещнах първите си модни приятели – Марио Тестино и Daniela Agnelli. Там научих колко важна е ролята на знаменитостите на модната сцена. И най-вече – да мисля на едро. Да мечтая не просто да съм редактор на списание, а редакторът на списанието.“ Гените на амбицията се отличават още докато е тийнейджър. Тогава, вместо да си води дневник като всяко нормално момиче, Натали събира изрезки от вестници, разказващи за успели хора... „Бях луд фен на Трейси Остин – най-младият играч в Уимбълдън по онова време. И не защото бях спортна натура. Просто обожавах да чета отново и отново за това как една жена се превръща в герой...“

ФАКТИ:

Net-a-Porter има около 9 милиона посетители на месец, а до 70 000 души пазаруват от сайта във всяка една секунда.

През 2014 г. Натали, която е която е председател на British Fashion Council, е обявена за една от стоте най-влиятелни жени в света.

Преди няколко години Масенет разширява своята империя с два нови луксозни сайта: Mr Porter, ориентиран към мъжете, и Outnet, където клиентите могат да намерят дизайнерски дрехи и големи отстъпки.

Днес Натали е изпълнителен директор на Net-a-Porter, но най-вече на живота си – след продажбата на компанията тя осъществява голямата си мечта: да живее в имение от 1880 г. в Южен Кенсингтън с двете си дъщери Изабела и Ава и сегашния си приятел – фотографа Ерик Торстенсън.

 

Цитати


„Баща ми ме научи на нещо много важно: никога да не се страхувам от онова, което ме очакваот другата страна на планината.“

„Създадох Net-a-Porter през 1999 г., когато бях бременна с Изабела. Хормоните ме караха да се чувствам всесилна и един ден си казах: „Щом тялото ми може да построи човешко същество клетка по клетка, значи мога да създам и собствена компания.“

„Отне ми много време да разбера, че промяната в кариерата е нещо добро и още повече – да се почувствам удобно на вечерните партита, казвайки просто: „Здравейте, аз съм Натали“ вместо „Здравейте, аз съм моята работа“.

„Всяка година посещавам конференцията Google Zeitgeist. Аз съм един от петте човека, занимаващи се с мода от цели 400!...“

„За мен глобализирането на света настъпи не просто с интернет. Случи се с тренда пашмина.Изведнъж всяка жена по света носеше такъв шал. Моята приятелка Камила внясяше пашмина от Индия и я доставяше на Harrods.Веднъж се обърнах към нея и й казах: „Защо не продаваш онлайн – така ще стигаш до всяка жена и то директно...“


Още текстове от Елена Колева може да прочетете на личния ѝ блог wordpark.org, посветен на писането и шляенето отвъд реалността.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Елена Колева

Казвам се Елена Колева и ако искам, мога да нарека Бурдж Халифа “трегер на небето”. Аз съм писател на свободна практика и в момента довършвам дебютния си роман. По време на дългото ми пътешествие като автор в INTRO, MAX, AMICA и L’Europeo, научих нещо важно: да жонглираш умело с думите не е достатъчно. Ако искаш да докоснеш читателя, трябва да ги изживееш. За текстовете ми ме вдъхновява тежката промишленост на Любовта. Още от тях можете да откриете на моя блог, посветен на писането, www.wordpark.org.

Оставете коментар

0 коментара