Наша възпитаничка на Кралския колеж по изкуства застава начело на ДХС
Едва на тридесет и три години Маргарита Доровска, която през 2011 г. се дипломира в най-старата школа за куратори в света - в Кралския колеж по изкуства в Лондон, може да се похвали с редица постижения включително и със спечелването на конкурса за директор на Дома на хумора и сатирата. Тя поема длъжността от началото на юни.
Маргарита Доровска е от Плевен, учила е култорология в Софийски университет и е работила за Интерспейс, неправителствена организация с активна дейност в работата с европейски проекти. Завършила е Кралския колеж по изкуствата в Лондон. Всъщност тя е единствената българка, завършила куриране на съвременно изкуство в престижния колеж. Работила е за каузата „Варна - културна столица на Европа“ и в Министерство на културата, съобщава Капитал.
Маргарита Доровска, която бе назначена за директор на тази емблематична за България и Габрово институция, вероятно е първият шеф на галерия у нас, който има специално образование за тази позиция.
В началото на месеца Маргарита Доровска представи и част от идеите си за развитието на музея.
Кураторите на изкуството и културното наследство са хора с изключително отговорната задача да съхранят, изложат, предадат и изучат образци на културното наследство по музеи, изложения, библиотеки и др., като в случая Домът на хумората и сатирата е префектното място за тази цел. Кураторът е не просто технически организатор на изложба, музейна експозиция или арт-проект, но в известна степен е и съавтор, тъй като именно той определя актуалността дадена тема, активно сътрудничи с авторите, като им помага да осъществят своите идеи и проект.
Интересен е фактът, че човек, завършил университета на Хенри Мур и Трейси Емин, или по-специално школата, отгледала известни арт директори и куратори на „Тейт“, Института за съвременно изкуство в Лондон, Ливърпулското биенале и редица други, идва в България и решава да работи не в Националната художествена галерия или в други софийски културни институции, а именно в Дома на хумора и сатирата в Габрово. Тя самата описва града по следния начин:
За мен това е градът с най-вълнуваща история в България. Предприемчивостта, пестеливостта, прямотата, хуморът са част от характера на местните и в това няма митология. Тук няма „булшит и няма хипстъри. Хората не се лъжат по опаковки. Освен това е един от градовете с много малко кич. Има прекрасни сгради. Подреден, чист, но не е кукленски.Тя има на пръв поглед успешно минало тук в България. Преди да замине за Лондон, Магарита Доровска има доста успешна кариера у нас. Освен, че завършва културология в Софийски университет през 2006г., още като студентка започва стаж в център за медийни изкуства „Интерспейс“ и остава на работа там. Администрира Фонда за подкрепа на дебютни проекти, води кампания, която изиграва ключова роля за стартиране на столичната програма „Култура“, както и резидентски проекти за чужди артисти в София и изпраща наши автори в ЕС.
През 2009 г. организира най-мащабната изложба на видеоизкуство от Централна и Източна Европа „Транзиталанд 1989 - 2009“. Експозицията е показана в музея Reina Sofia в Мадрид и „Гараж“ в Москва, както и други големи европейски форуми. Селекцията включва 100 видеа от 24 държави. Благодарение и на този свой опит тя е приета в Кралския колеж, където, както знаем, не влиза всеки.
Животът й в Лондон може да се резюмира по следния начин: Завършва колежа през 2011 г., а малко след това организира първата си изложба като независим куратор в Лондон. The Visionary Trade Project се занимава с връзката между цена, стойност, спекулация, търгуване и тяхното влияние върху градската култура. Курира експозицията заедно с колеги от Кралския колеж и „Голдсмитс“. Мястото е „Бродуей маркет“, едно от най-видните за тази сфера места в Лондон.
Но за нея „Лондон стана непосилно скъп град. Приятели от колежа, които работят за водещи институции, живеят все по-далече и пътуват все по-дълго. Ако не се вземат мерки, това ускорение ще промени града и ще разруши една от най-интересните арт сцени в света.“, разказва още тя.
Затова през 2012 г. Маргарита напуска Лондон заедно с 2-годишния си син и идва да продължи проектите, които е започнала в България, преди да замине, ентусиазирана от новите знания, контакти и идеи. И ето я днес - начело на Дома на хумора и сатирата, изпълнена с енергия и позитивизъм, за да бъдат реализирани нейните идеи, които, разбира се, обслужват и ценителите на изкуството.
Във вижданията на Маргарита Доровска намира място и темата за карикатурата.
Тя трябва да се разглежда в международен аспект - чрез конференции, например. В началото на месеца тя даде за пример значението на карикатурата в политическите процеси на съвременните общества на запад и изток от България. Маргарита Доровска смята, че е направено малко за изследване и запазване на българската карикатура от времето преди 1944 година, а както знаем, България има сериозни представители в този тип изобразително изкуство.Темата за съвременното изкуство и неговото присъствие в ДХС също ще бъде акцент в бъдещата работа на екипа на музея. Доровска поясни, че част от това е дигитализацията на фонда.
Домът на хумора и сатирата има респектираща библиотека, защото в нея се пазят образци със световно значение. Идеята на Доровска е да я отвори за широк кръг изследователи. Предстои също и да се направи нов сайт, както и организиране на много събития в пространството около дома, а не само вътре в него. Изглежда, че в близко бъдеще можем да очакваме добри новини и интересни събития в Дома на хумора и сатирата в Габрово.
ВИЖТЕ ОЩЕ: КУЛТУРНИ ИНОВАЦИИ: ЗЛАТНАТА ЯБЪЛКА