Науката - лесна, интересна и полезна със Sci HIGH
Науката. На пръв поглед - трудна. На втори - изключително интересна. А как учениците да стигнат до този втори поглед? Целта на Sci HIGH е да разкрият именно това!
"Целта е науката да стане малко по-интересна и достъпна за децата", поясни пред БНР съоснователката на фондацията Ренета Богданова, която е била и част от екипа на "Заедно в час".
Богданова допълва и с факти от резултатите на PISA, според които нивата на научната грамотност не са се променили, а цели 50% от учениците имат проблем с критичното мислене.
Мечтата на Ренета е след 10 години всяко училище да има Sci High клуб.
Според Добрина Иванова - преподавател по химия в рамките на Sci HIGH - проблемът с подобен тип фундаментални науки е, че учениците не ги разбират, струват им се прекалено далеч от техния начин на мислене.
"Те трябва да видят, че тези неща, които учат, има голям смисъл в техния живот. Че науката е навсякъде. Нашите ученици това виждат. Те виждат нещо нагледно – как да запалим огън без запалка например. Това им вдъхва надежда, че могат да разберат тези неща."
"Понякога техните теми ме изненадват. Аз оставам безмълвна. Можем да вземем много от техните идеи", коментира преподавателката.
А как точно работи методът на Sci HIGH?
В рамките на програмата, децата работят по отбори на проектен принцип извънкласно, в научни клубове. Сами избират проблем, който е важен за тях, а от фондацията търсят ментори - експерти от университетските среди, бизнеса или НПО-сектора.
Засега фондацията работи със 7 училища – в Хасково, Враца, Козлодуй и София, а през януари се отваря възможност за обучение на преподаватели - всяко училище, което иска да има подобен клуб, може да заяви обучение във фондацията.
A примери?
Много и все вдъхновяващи!
Виктор и Иван от НПМГ например се фокусират върху проблема с множеството случаи на тежки ПТП-та - първоначално се насочват към формата на автомобила. Максимално оптимизиран ли е да защитава пътниците си? Може ли още нещо да се добави? Откриват, че автомобилните компании инвестират милиони в това. Насочват се към реакцията след непосредствена катастрофа и затваряне на порезни рани. Работят във физическия факултет на СУ, за да принтират 3D прототип на щипка за затваряне на рани след катастрофа.
Провокирани от статистиката на въздуха в София, Маги и Вики решават да проверят каква е ситуацията в тяхното училище. Проучват основните индикатори за замърсяване на въздуха, поръчват станции за измерване на Фини прахови частици (ФПЧ) и измерват въздуха в училището през един цял учебен срок. Станциите мерят 2 вида ФПЧ вътре в сградата и извън нея. Макар да забелязват леко повишаване на замърсяването понеделник сутрин, момичетата не откриват нищо обезпокоително. Проектът им печели награда SUPER STEM Инженеринг в националния конкурс.
Всички истории можете да прочетете В САЙТА НА SCIHIGH.
Снимки: SciHIGH