„Невидимата първа линия“: Кампанията, която събра над 75 000 лв срещу домашното насилие
"Ние нарекохме нашата кампания "Невидимата първа линия", тъй като искахме да акцентираме върху това, че в България насилието е една огромна пандемия и много жени и деца страдат от него” - споделя Теодора Петрова от Български фонд за жените пред радио Видин.
По данни на Европейската агенция за човешки права и Световната здравна организация всяка трета жена е жертва на насилие. Прокуратурата в България съобщава за тройно увеличение на делата за домашно насилие за 2021 година.
За да окажат помощ на жертвите на домашно насилие, Български фонд за жените стартира благотворително-информационната кампания „Невидимата първа линия“, която набира средства в полза на кризисните и консултативни центрове в цялата страна.
Такъв тип центрове са малко на брой в България (17) и са системно недофинансирани от държавата и общините, споделят от фонда, и затова те постоянно прибягват до подкрепата на дарители, за да продължат да осъществяват закрила на пострадалите от домашно насилие. Дейността на центровете се осъществява и в оказването на постоянна психологическа, юридическа и социална подкрепа, осигуряване на спешна закрила, временно настаняване в приют, терапевтична и медицинска помощ, представителство на пострадалите в съда, подкрепа за ре-интеграция на пострадалите след напускането на услугата както и други животоспасяващи мерки.
"Всеки човек заслужава да живее спокойно и щастливо. Опитваме се да направим така, че хората, които идват при нас, да получат различен модел на общуване, да творят, да развиват нови умения и да видят хубавата страна на живота. Да видят, че може и да е иначе. Че ръката, протегната към тях, не винаги удря" - споделя Юлия от кризисния център в Перник.
Източни: Български фонд за жените / Bulgarian Fund for Women
Инициативата стартира на 25 ноември по време на Международен ден за борба с насилието над жени и продължи в рамките на световната инициатива на ООН “16 дни на активизъм срещу насилието, основано на пола” като от началото на проекта успешно са събрани над 75 000 лв. от индивидуални и корпоративни дарители както и от българи в чужбина.
Зад кампанията на Български фонд за жените застанаха също и редица малки бизнеси, творци и известни личности, които организираха свои благотворителни инициативи и дариха събраните средства на неправителствената организация, за да бъдат разпределени в подкрепа на кризисните и консултативни центрове.
“В същото време има едни хора, които остават невидими, остават скрити много често. Като чуваме за помощ за пострадали от насилие, ние не разбираме как се осъществява тази помощ. Затова искаме да наблегнем върху хората, които всеки божи ден, 24/7, помагат на жените и децата, пострадали от насилие и това се случва в кризисните и консултативни центрове, които са в страната” - допълва Теодора Петрова.
В рамките на инициативата бе създадена документалната книга „Невидимата първа линия“, в която чрез фотографии и интервюта са представени истории на специалистите от кризисните и консултативни центрове, работещи всеки ден с жертвите на домашно насилие. Замисълът на книгата е да вдъхне надежда на пострадалите и да изкаже своята признателност към работниците в центровете, чиито труд и кауза често остава слабо засегната от медиите. Книгата на Български фонд за жените бе изпратена като подарък на дарителите, които се включиха с 50 или повече лева в кампанията.
Източник: Български фонд за жените / Bulgarian Fund for Women
За да посрещне нуждите на 13-те организации, които управляват кризисни и консултативни центрове в цялата страна, Български фонд за жените изготви проучване за това какви са най-спешните дефицити и нужди на организациите, което възлиза около 128 657 лева.
Разпределените към центровете средства ще бъдат използвани от тях за закупуване на тестове, консумативи и хигиенни материали за овладяване на разпространението на COVID-19; заплащане на държавните юридически такси за представителство на пострадалите в съда; допълнителни часове работа на психолози и юристи, поради увеличения брой случаи; учебни пособия за децата; спешна хуманитарна помощ за жените, които излизат от временните приюти и др.
Събраната към момента сума от 76 144 лв. ще бъде допълнена от предстоящите дарения от част от известните личности и предприемачи, които приключиха кампаниите си в края на 2021 г. Повече информация за цялата събрана сума от кампанията ще бъде обявена в началото на 2022 г.
Зад каузата на кампанията вече застанаха Avon Cosmetics България, Veolia – Софийска вода, Райфайзен банк, Melon и Британското посолство в София и др.
Източник на корица: Български фонд за жената