Николай Маринов: Не трябва да се притесняваме от трудностите, те са естествена част от всеки успех
Студио Кипо е основано през 2007 г. от Николай Маринов и в момента работи с екип от 15 добре образовани, млади и мотивирани хора, всеки експерт в своята област. Фирмата се занимава с дизайн и програмиране на уеб сайтове и мобилни приложения, както и с оптимизация за търсачки основно на българския, но и на американския пазар. Повече за бизнес модела на Кипо ще научим от Николай Маринов в следващите редове.
Защо решихте да създавате бизнес в България?
Още бях студент, пътувах, работих, изправях се пред различни предизвикателства, оправях се в непознати ситуации, наблюдавах, направих изводи, реших, че моето място, където искам да се развивам е България. Тогава още не беше „бизнес“, но виждах ниша, в която имам какво да предложа като умения и качество, така се насочих към изработката на уеб сайтове, които да предлагат добра комбинация между цена и качество, за да стигна днес до компания от 15 човека, с два отдела, работещи в две направления- изработка на уебсайтове и SEO оптимизация.
Смятам, че нашата страна е удобна бизнес дестинация, поради факта, че тук има достатъчно много образовани хора, с добри качества, хъс и желание за работа. Въпреки политическата обстановка, условията за малък и среден бизнес са добри, данъците са в нормални граници, не на последно място, в IT сферата вече има създадена достатъчно устойчива и добре работеща екосистема.
Каква е рецептата, когато нещата не вървят по план?
Мисля, че ние българите имаме готови рецепти за справяне с непредвидими ситуации. Точно поради това, че не всичко е добре уредено при нас, сблъсъкът с множество предизвикателства ни калява и прави адаптивни и гъвкави. Рецептата е да използваме опита, който сме трупали винаги, даже още от детските си години- множеството кризи, през които е минавало обществото ни са ни подготвили.
Не трябва да се притесняваме от трудностите, защото те са естествена част от всеки успех. Специално за предприемачите, да се уповаваме на силния си нюх и гъвкавост е нещо естествено за нас.
Друго важно нещо, според мен, е да не се вглъбяваш в една идея и да не работиш дългосрочно само в едно направление. Ако нещо не върви по план в едното направление, винаги можеш да го изоставиш и да се фокусираш другаде.
Как се борите с бизнес пречките по пътя Ви?
Работя много в синергия с екипа си. Подбирам хора, които имат уникални, различни от моите умения. Така се получава комбинация, която е устойчива във времето и на пречки. Важно е да се поддържа и добра мрежа от контакти с хора, които имат различен от моя и богат опит. Понякога в разговори с други бизнесмени идват нови бизнес идеи и решения на казуси.
Да си предприемач, дарба ли е, или проклятие?
Някъде бях чел, че хората се делят на две - приемачи и ПРЕДприемачи, хареса ми. Според мен е дарба и не всеки я има. Предприемачът е човек с особена мая - когато имаш идея да не можеш да спиш, докато не я реализираш. Той трябва да е пресметлив, да има визия, да има здрав гръбнак и задължително да има толерантност към риска. За да се стартира бизнес изисква малко лудост, да не му мислиш толкова много, но като ти се сгромолясат проблемите, да не им се плашиш, а да ги решаваш и да не забравяш посоката, към която си тръгнал, визията, която следваш.
Как Вашият избор променя средата?
Ако става дума за моя избор на бизнес, смятам че променям средата, като показвам на клиентите си, че съм честен и коректен към тях - работя на умерени цени и давам възможно най-доброто качество, на което сме способни. Не се пестим. Това е нещо, което е ключово за дългосрочните отношения. Нашият бизнес, правенето на уеб сайтове и SEO, изисква добри дългосрочни отношения.
Искаме нашите клиенти да знаят, че когато им потрябва нещо в тази сфера, Студио Кипо е винаги на линия за тях и че няма да ги подведем. Случвало се е и ние да допускаме грешки, но винаги сме се стараели адекватно да ги компенсираме. Ние не се страхуваме да грешим, не се страхуваме да се извиним и да си изтърпим последствията. Това е тайната на коректните фирми.
Няма нужда от фалшиви сертификати, които да го демонстрират на клиента, препоръките от нашите клиенти казват най-добре кои сме, какви сме и защо партньорите ни избират отново и отново да се обръщат към нас.
Мит ли е, че предприемачите работят по 16+ часа на ден?
Според мен това схващане е грешно. От една страна предприемачът работи 24 часа. Дори във фитнеса, дори докато спи той мисли за идеи, проблеми, решения. Много пъти работещи идеи са ми идвали в 4 часа сутринта. От друга страна, чисто физически, дългосрочно, никой не може да работи 16+ часа на ден и ако брои часовете, които е отделил, то тази работа не е за него.
Все пак с времето човек се учи и разбира, че всичко зависи и от личната организация и екипа, с който работи. Ако си е подбрал екип, на който има доверие и делегира, не е нужно собственикът да върши всичко сам. Разбира се, трябва да е събрал в екипа си хора с добри умения, дори не е нужно да са с много опит, важното е да са сериозни, любознателни, да искат да развиват експертизата си.
Какво НЕ бихте направили, ако бизнесът го налага и/или изисква?
Не бих направил компромис с морала си, не бих обиждал партньорите си, не бих карал служителите си да правят неща, които противоречат на моралните им ценности, не бих се държал неуважително с екипа си, защото са ми подчинени - уважавам хората, с които работя и съм им благодарен, че ги имам до мен.
Колело или кола?
И електрическа тротинетка… Обичам да шофирам (но не и в задръстване), обичам да карам колело с малкия, а отскоро съм фен и на по-мощните електрически тротинетки (усмихва се)
СуперВъпрос: Как вашият уебсайт помага за развиване на дейността ви?
Нашият сайт е от ключово значение за нашата дейност. Все пак ние се занимаваме точно с изработка на сайтове. Там е мястото където потенциални клиенти могат да се запознаят с нашата работа, да видят видео препоръки от наши клиенти и да научат повече за нас. За съжаление не ни остава време да го развием максимално, но работим по въпроса.