Николай Цонев от Logiscool: Дигиталната грамотност превръща децата в създатели на дигиталния свят

Тази история води началото си от унгарско семейство с две деца. Едното от тях посещава курс по програмиране в училище и иска да продължи заниманията си в тази сфера. Родителите започват да търсят школа, която да разшири знанията на детето, но не успяват да намерят подходяща. Затова основават своя собствена.

Това е международната школа по програмиране Logiscool за деца от 6 до 18 години. Изградена на базата на игри и занимания, от 2014 г. насам школата се появява в 22 държави на пет континента. Сред тях е и България, която се присъединява към франчайза благодарение на Ива Янкова и Николай Цонев. Двамата се запознават с Logiscool на експо в Германия през 2018 г. и няколко месеца по-късно са убедени, че трябва да доведат школата у нас.

"Така се заехме със задачата и мисията да разпространим Logiscool в България – не само в големите градове, а чрез франчайз мрежата да достигнем и до малките населени места в цялата страна."

За две години работа в България Logiscool може да се похвали със стотици доволни ученици, десетки образователни лагери и приключения в многообразния свят на програмирането. А за да разшири позитивното си социално въздействие, школата предоставя безплатни уроци по програмиране на деца в неравностойно положение в партньорство с фондация "Заедно в час".

Какво вдъхновява Ива, Николай и останалата част от екипа да предлагат все по-модерно и иновативно образование по дигитална грамотност? Кои са най-ценните умения, които децата получават в заниманията си с програмиране, и защо е важно да помагаме на хората, които разполагат с по-малко възможности за реализация? По тези въпроси разговаряме със съоснователя на Logiscool България – Николай Цонев.

Николай Цонев и Ива Янкова

Защо избрахте да се върнете в България, за да развиете тази инициатива? И двамата сте прекарали доста години зад граница.

Е, българи сме. Били сме известно време в чужбина, за да получим различно образование или да работим. Но винаги идеята ни е била да се върнем в България и да допринесем с нещо към нейното развитие, да отгледаме децата си тук, да бъдем близко до семейството.

Опитът ни от чужбина ни дава просто един по-различен и по-широк кръгозор за това, какво има. Защото, когато човек стои само в една атмосфера, той се напасва според нея. А бидейки на друго място и виждайки различни неща, той може да прецени от собствената си гледна точка кое е ползотворно и хубаво. Всяка държава в крайна сметка си има своите положителни и отрицателни страни. Ние избрахме да донесем една от положителните в България. 

Така че България никога не е била поставяна под въпрос, това е нашата родина, ние сме израснали тук. Разбира се, че имаме желание да донесем продукт като Logiscool в България, а не просто някъде. Тук се чувстваме вкъщи.

Разкажете ни повече за самата школа. С какво Logiscool се отличава от останалите школи по програмиране за деца в България?

В хода на проучването ние се занимавахме точно с този въпрос – с какво Logiscool би се отличила от останалите. Не само в България, но и във всички 22 държави, където Logiscool се развива в момента, има една основна разлика. В нито една от тях няма друга програма, която да предлага собствена обучителна платформа. Всеки използва нещо, което е общодостъпно.

Logiscool е разпознала проблема на тези общодостъпни платформи, защото те не могат да бъдат скалирани. Те нямат възможност да проследят пътя на едно дете – първите му стъпки в програмирането, през изграждането на неговите знания до развиването на уменията му в конкретни програмни езици.

В нашата школа този проблем се решава със специална платформа, която прави образованието различно и успешно. Тя обръща по-специално внимание на момента, в който децата минават от блоковото програмиране към текстовото програмиране. Това статистически е моментът, в който децата най-често се отказват. Защото блоковото програмиране е ясно за всички – цветни блокчета, изписана команда. Но в реалния свят тези блокове олицетворяват няколко реда код. Точно тази връзка между блоковото и текстовото програмиране е трудна за децата, които са се занимавали само с първото. Тогава те губят интерес, защото си казват: „Това, което ми обясняваха досега, беше интересно, а този код със запетайки, скоби и кавички няма нищо общо с това, което съм правил досега.“

Точно това адресираме чрез нашата платформа. Стремим се децата със своето собствено темпо да преминат от блоковия към текстовия режим, като има един момент, в който те виждат и двата режима и могат да свикнат с това, че блоковете се представят в текстови формат, който е различен и малко по-сложен. По този начин всяка група и всяко дете постепенно преминават от единия режим към другия. Така решаваме проблема с отказването на децата.

Друго нещо, което ни отличава, са практическите примери, които предлагаме. В курсовете по програмиране ние изграждаме и теоретическата основа, начина на мислене и възприемане на децата. Програмирането обаче за момента е една недотам дефинирана област, затова имаме желание да дадем на децата и практическите примери за това, в какво може да бъде олицетворено то.

Всяко дете е различно, затова и за всяко дете програмирането ще означава различно нещо.

За някои ще бъде интересна роботиката, за други – уеб програмирането, за трети – виртуалната реалност, за четвърти – 3D принтирането, за пети – правенето на апликации за мобилни устройства. Това са само няколко от многото практически примери, които даваме на децата и им позволяваме те сами да изберат това, което им харесва.

В момента имаме повече от 30 такива дисциплини, като всички те се базират на дигиталните умения и знания, които развиваме при учениците. Стараем се да предоставяме достатъчно голяма палитра от практически приложения на програмирането, за да може всяко дете да си избере това, което на него му харесва.

Какви образователни методи използвате, за да направите материята интересна за децата? Черпите ли вдъхновение от тенденциите в съвременното алтернативно образование?

Да, определено, в самия материал са включени различни иновативни и алтернативни методи, както и такива, които присъстват и в стандартното образование. Миксирани са така, че да може да се предложи най-добрият начин децата да разберат материята.

Аз обаче в никакъв случай не мога да кажа, че стандартното образование е лошо. Точно заради това ние градим върху него, използваме неговите принципи и ги комбинираме с новите тенденции като всички STEM технологии и проектно-базираното образование. Така развиваме и меките умения на децата – да презентират, да могат да работят в група със свои връстници, да имат самочувствие и да са горди с резултатите, които постигат. 

Това прави нашата работа по-лесна, защото кара децата да посещават уроците с удоволствие. А когато те го правят с удоволствие, вниманието им се задържа по-лесно. Затова използваме всички модерни методи, които виждаме, че показват резултати.

Освен това всичко, което ние получаваме като франчайз мрежа, е вече тествано като методология в Унгария. При нас достига готовият продукт, който е изпробван и се знае, че показва по-добри резултати от предходния. Уроците с всеки срок се подобряват и разширяват чрез обратната връзка на децата, родителите, инструкторите и франчайз партньорите.

Това прави системата жива, а не просто нещо написано и напечатано завинаги. Системата диша, тя е жив организъм и непрекъснато се подобрява и разширява.

Какво дава програмирането на децата, какви умения развива у тях и как те са полезни и за професионалните сфери извън самото програмиране?

Ние не искаме да правим програмист от всяко едно дете. Ние искаме да им дадем знанието, което ще им помогне да боравят по-добре с дигиталните устройства. Защото Logiscool е школа по програмиране и дигитална грамотност. Дигиталната грамотност включва описанието и разбирането на това, как функционира една програма, а това е важно за децата, независимо дали те ще станат програмисти, или лекари, журналисти, хора на изкуството.

Дигиталните устройства влизат навсякъде и вярваме, че дори едно дете да не иска да стане програмист, ние можем да му дадем знанията, за да му позволим по-добре да се реализира в областта, която избере. Независимо в коя област ще се реализират нашите деца, работата с програми, със софтуер и с машини става все повече и все по-интензивна. И когато ти си в група с други деца и разбираш как функционира един компютър и как можеш да го накараш да работи за теб или вместо теб, тогава ще имаш и по-добри шансове за реализация в сравнение с останалите. 

Разбира се, ако децата искат да станат програмисти, нашата платформа им дава перфектните инструменти, за да започнат своя път.

Не е само един пътят, който могат да изберат в програмирането, ние им даваме избора и възможността да изберат какво им харесва. 

Една от целите ви – освен образователната – е да имате и позитивно социално въздействие. Защо е важно инициативи като вашата да имат социален характер и в какво се изразява той при вас?

За нас като хора с желание да дадат нещо на България това беше ясно от самото начало. Да помогнем на деца в неравностойно положение за мен е може би последното, най-висшето стъпало на нашата дейност. Защото иначе те рядко биха имали възможността да се докоснат до програмирането, а заслужават да опитат. Вместо това обаче им се отнемат шансове, които е жалко да не получат.

Така че въпросът не беше дали да се ангажираме със социална кауза, а как да го направим по най-добрия начин. Имали сме различни решения и предложения как да намерим наистина нуждаещите се деца, без да го афишираме. При нас всички деца са равни, никой не знае дали детето до него е в неравностойно положение, няма финансовите средства на другото и т.н. Всички работят с една и съща техника, получават едно и също образование от нас.

Просто ни беше важно да открием децата, които имат най-голяма нужда от подобна помощ. Това намерихме в партньорството ни със „Заедно в час“ през изминалата година – достъпа и вътрешното знание за това, къде са най-нуждаещите се деца, на които ние искаме да помогнем като предоставим безплатни курсове.

Разкажете ни повече за тази съвместна кампания със „Заедно в час“. Какво представляваше тя и до колко деца достигна?

Партньорството ни със "Заедно в час" е на много различни етапи. На първо място, предоставихме на фондацията техника, за да може курсовете ѝ през лятото на миналата година да се осъществят. Освен това с началото на всяка учебна година и срок предлагаме безплатни уроци по програмиране в Logiscool чрез "Заедно в час", които да бъдат дарявани на децата, които имат нужда. Самите деца могат да си изберат както формата, така и мястото, където курсовете да се случат.

Участваме активно и в летните лагери на фондацията, в рамките на които правим курсове за деца със специални интереси в сферата, за да могат да реализират идеите си. Допълнително се включихме и в Лятната академия на "Заедно в час", като финансирахме едно от начинанията на екипа.

Опитваме се винаги да помогнем с каквото можем в рамките на идеята, с която започнахме и Logiscool – че искаме да променим и да дадем нещо различно и по-добро, да дадем възможност за реализация на децата.

Как виждате бъдещето на образованието в България?

Стандартното образование има различни ограничителни стени, които трябва да бъдат преодолени. Това е политическа структура, която трудно прави по-големи промени в посоката, в която се върви. Аз не мога да кажа какво трябва да се направи, мога обаче да кажа друго. Независимо от това, как всеки приема образованието в България, съществуването на Logiscool в страни като Германия и по-големите европейски пазари показва, че не само образованието в България има нужда от подобно надграждане. 

Всъщност стандартното образование като такова върви с по-бавни темпове в повечето държави. Има нужда от по-модерен и иновативен обучителен процес, който да комбинира различни примери и възможности за развитието на децата, а това е доста сложна задача за стандартното образование по принцип. Не е толкова лесно просто да се каже: "Хайде да вкараме един курс по роботика, той ще ни реши всички проблеми". Ще ги реши за някакъв процент от децата, но за останалите ще бъдат интересни други неща. Всяко дете си има своята страст и е много трудно цялата тази възможност да се предостави в рамките на образованието в училище. Затова школи като Logiscool ще продължат да се развиват и занапред.

Какво е най-ценното, на което ви научи работата по Logiscool България?

Работата в Logiscool ме научи, че човек винаги може да направи нещо повече, имайки желанието и целта. Може да допринесе към обществото, към развитието на децата, изобщо към всичко, което се случва в света около него. Наистина има много процеси, които никой от нас не може да промени, но винаги има и неща, които човек може да промени в своята сфера.

Най-важното е да имаш желанието, перспективата и целта, която искаш да постигнеш.

За финал – едно пожелание към нашите читатели.

Пожелавам да има все повече хора, които концентрират своето внимание върху положителното в света, в България, във всяка една област, за да може това добро, тези топли и хубави емоции, които човек получава, тази настървеност и той да върви по пътя към постигането на целите си, да достигат до все повече хора. Това е може би най-важното – да концентрираме вниманието си върху положителните емоции и различните идеи, защото това развива креативността и променя мирогледа.

Извън това искам да отбележа, че Logiscool е мрежа и бихме се радвали, ако успеем да достигнем до някого в градовете, в които школата не присъства. Нека се свърже с нас, за да разбере от първа ръка какво представлява системата ни. И ако има желание, възможност и поглед в тази посока, да отвори франчайз локация и в своя град.

Важното е заедно да гледаме в една посока и да постигаме желаните резултати, да дадем желаното на децата и да им покажем, че вярваме в техните успехи. Използвайки дигиталните устройства, за да свършат нещо за тях или вместо тях, те ще се реализират много по-лесно като личности и професионалисти. И от потребители на света около себе си ще се превърнат в негови създатели.

Успяхме ли да те вдъхновим?

Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Подкрепи ни
Написано от

Седемнайсетгодишна и побъркана - по Бредбъри, шестнайсетгодишна, непохватна и срамежлива - по Смитс. Обича красива музика, пощенски картички и истории, които те променят. Мрази праз и несправедливости. Става част от Uspelite.bg благодарение на програма "Европейски копрус на солидарността".

Няма коментари

Коментирай