Успелите

Новата стратегия за МСП: На фокус са регионите

Какви са конкретните мерки, фокусирани към нуждите на МСП, и как ще се предлагат те у нас, коментира пред Business Club Желяз Енев, директор на дирекция „Икономическа политика“ в Министерството на икономиката.

Малките и средните предприятия (МСП) са 99.8% от всички фирми – както в България, така и в ЕС. Българските МСП създават 65% от добавената стойност и 75% от работните места в страната, което е с около 10 процентни пункта повече от средното за ЕС. В периода след световната икономическа криза, българските МСП успяха да се възстановят и генерираха един от най-високите ръстове на добавената стойност в ЕС – над 60%. Интересно е да се отбележи, че нарастването е най-голямо при микропредприятията.

Повишаване на конкурентоспособността и запазване на растежа е целта на новата „Национална Стратегия за МСП“ за периода 2021 - 2027 г. Приоритетната подкрепа за МСП е насочена във високотехнологичните производствени сектори и интензивните на знания услуги. Тя ще бъде фокусирана в следните шест области: предприемачество, достъп до пазари, достъп до финансиране, дигитализация и умения, по-добро регулиране, околна среда. Подготовката на стратегията стартира през месец септември 2019 г., като нейното изпълнение съвпада с началото на новия програмен период през 2021 г.

Какви са конкретните мерки, фокусирани към нуждите на МСП, и как ще се предлагат те у нас, коментира пред Business Club Желяз Енев, директор на дирекция „Икономическа политика“ в Министерството на икономиката:

Националният приоритет, че трябва да развиваме производства с висока добавена стойност, бе формулиран още преди 10 г. Той ще остане и в новата стратегия, защото ресурсът, с който разполагаме, е ограничен и следва да бъде вложен там, където ще има най-голям ефект. По-късно към този приоритет добавихме и интензивните на знания услуги, тъй като делът им в БВП ще расте.

Но в новата стратегия няма да бъдат забравени средно и нискотехнологичните предприятия, които осигуряват много работни места. Въвеждаме нов елемент на стратегията – регионален фокус, като целта е да подкрепим бизнеса там, където той създава поминък. Необходима е целенасочена регионална икономическа политика, за да балансира развитието на различните райони на страната.

Нашето желание е да определим икономическите дейности с потенциал за растеж, непопадащи сред приоритетните сектори, които на регионално ниво да получат предимство при финансирането с европейски средства. Например едно малко предприятие за производство на облекло, да речем от Благоевград, кандидатства по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /ОПИК/. То ще получи бонус, ако дейността му е определена като силна за региона. За сравнение, ако подобно предприятие от София също кандидатства по ОПИК, то ще има по-малък шанс да получи финансиране и по-нисък интензитет на помощта. 

Ако кандидатстващите предприятия са в икономическа дейност, определена като приоритет и за двете области, тогава ще спечели по-добрият проект, защото изразходването на публични средства трябва да става по най-ефективния за икономическото развитие начин.

Целия материал може да прочетете тук или в мартенския брой на сп. Business Club. Поради извънредната ситуация с COVID-19 броят е достъпен само онлайн, а издателството го предоставя безплатно за свободно четене. 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Business Club

Списание Business Club е медия с амбиция да бъде гласът на малкия и средния бизнес и която проследява проблемите и перспективите в областта.

Оставете коментар

0 коментара