Обучението на деца за човешките им права намалява тормоза в училище
Проектът на УНИЦЕФ в стотици британски училища насърчава спокойствието в класните стаи, намаляването на тормоза и бягането от училище. Обучаването на децата за техните човешки права има силата да трансформира насилниците и да намали броя на изключените поради лошо поведение ученици, да подобри връзката с учителя и да създаде по благоприятна атмосфера за учене, според академично проучване.
Осъществен в повече от 1000 училища в цяла Великобритания, целта на проекта е да научи учениците на техните права и отговорности и да ги мотивира да създадат харти за поведението в класната стая.
Първата оценка на инициативата от стартирането си през 2004 г. е установила, че въвеждането ѝ е било придружено от спад в бягството от учебни часове и подобряване на резултатите в училищата, които имат висок дял на деца ползващи безплатни хранения в училище.
Доказателството е маркирано в тригодишно проучване на RRSA, предприето от изследователи в университета на Съсекс и Брайтън.
В проучване на 31-те училища, учените открили, че е имало “малко или почти никакви конфликти” и че разправиите между учениците ескалират много по-рядко отколкото преди училищата да приемат новия подход. Срочните изключвания намалели в 13 от училищата, стабилизирани били в 3 от тях, а в 5 не съобщават за изключвания.
Учениците са имали по-голямо участие при вземането на решения, вариращи от дебати за състоянието на детската площадка до дискусии свързани с назначения на персонал. В някои училища, учениците показали кандидати желаещи да станат учители и идентифицирали въпросите, които искали да ги попитат.
Учениците също така дали обратна връзка след като кандидат-учителите преподали примерни уроци. Анита Тиесен, заместник изпълнителен директор на УНИЦЕФ Великобритания, казва:
"Това е грешно, че всички деца в Обединеното кралство не преминават обучение за техните права. Днешният доклад показва какво огромно въздействие може да има не само върху децата, но и върху учителите, училището, лидерите и родителите."
В същото време, изследване, публикувано от Sutton Trust установява, че бедните деца е 2 пъти по-вероятно да започнат училище с поведенчески проблеми, в сравнение с техните по-привилегировани връстници. Повече от една трета (35%) от най-бедните 3-годишни момчета показват проблеми в поведението, в сравнение с един на всеки шест (15%) от тези, които живеят в по-богатите домакинства, се казва в проучването.
Изследването от Елизабет Уошбруук от Бристолския университет, моли родителите да оценят поведението на детето си по отношение на хиперактивност и невнимание, проблеми с поведение, емоционалните симптоми и други.
Около седемгодишна възраст, 22% от най-бедните момчета все още страдат от проблеми в поведението, в сравнение с 10% от тези от по-богатите домове.
Сред момичетата процентите са по-ниски, но почти една трета от най-бедните момичета проявяват симптоми на проблеми с поведението на тригодишна възраст, намалявайки на една пета в седемгодишна възраст.
Изследването показва, че разликата в поведението между бедните и богатите деца се е увеличила през последните 10 години. Момичета от семейства с ниски доходи, които са родени в началото на 1990 г. са били два пъти по-склонни към поведенчески проблеми, отколкото техните връстници в седемгодишна възраст. Родените около 2000-та година са имали три пъти и половина по-голяма вероятност да покажат такива симптоми.
Проблемите в поведението са по-често срещани сред децата в неравностойно положение и разликите между бедни и богати са огромни при тригодишните.
Сър Питър Лампъл, председател на Sutton Trust, споделя:
Това изследване се основава на по-ранното доказателство, че на когнитивните тестове, които им се дават когато започнат училище, децата от по-бедните домове вече са една година зад техните връстници живеещи в семейства със среден доход.
Ние вече знаем, че децата в неравностойно положение е много по-вероятно да имат трудно и предизвикателно поведение. Не е чудно, че пропуските в постиженията стават все повече в периода на началното училище.
Повече от всичко, изследването показва още веднъж, защо е толкова важно проекта да се намеси в предучилищните заведения, за да се решат проблемите, преди да са се развили.