Успелите

Обучителен лагер за ученици журналисти - защо, къде и как

“За мен журналистиката не е просто занаят. За мен тя по-скоро е страст към търсене и отразяване на истината. Аз мисля, че журналистите, каквито и да са те, трябва да бъдат връзката между хората и новината” - сподели ученикът Кристиян Юлзари в интервю за sCOOL Media след края на едноседмичния обучителен лагер за ученици журналисти Media BootCamp. 

През 2019 г. двадесет младежи от различни гимназии и градове в страната се отправиха на едноседмично приключение в Американския университет в Благоевград, за да станат част от първият за страната обучителен лагер за ученици журналисти - Media BootCamp. 

Чрез напътствията на български и международни професионалисти учениците се запознаха отблизо с тънкостите на журналистиката и имаха възможността да приложат уменията си на практика, представяйки свои собствени медийни проекти.

Източник: sCOOL Media

След успешното приключване на проекта, през 2020 г. бе организирано второ подобно обучение по журналистика, но поради извънредната епидемиологична обстановка, то се проведе онлайн. Въпреки техническите предизвикателства, двадесет и трима младежи от цяла България се присъединиха към петдневното онлайн предизвикателство “Влез във виртуалната редакция!”.

Тази година Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) и комисия “Фулбрайт” ни изненадаха с обявяването на втори присъствен обучителен лагер по журналистика, който ще се проведе от 1 до 8 юли в Пловдив. Организаторите покриват всички разходи за път, обучение и настаняване на участниците. 

Целта на лагера е да помогне на учениците да развият още повече своите писмени и репортерски умения. По време на обучението участниците ще работят по свои медийни проекти и отново ще бъдат напътствани от български и международни медийни експерти.

Източник: sCOOL Media

Александра Дралчева е участник в първото издание на журналистическия лагер и един от активните автори на sCOOL Media - първата национална интернет платформа за ученическа журналистика в България. Освен интерес в областта на журналистика, Александра е активен доброволец и областен кординатор на Българския младежки Червен кръст в град Добрич. Една от последните инициативи, в които дванадесетокласничката участва, бе организирането и подготовката за кандидатура за рекорд на Гинес на най-дълга мартеница в света.

Екипът на "Успелите" се свърза с Александра, която сподели по какъв начин участието в обучителния лагер, е повлияло на нейното развитие. 

Какво те мотивира да участваш в едноседмичния лагер по журналистика?

Още в прогимназията започнах да участвам в проекти по програмата „Еразъм+“. Пътуванията, които осъществих в рамките на програмата, тематично бяха насочени към медийната грамотност сред учениците, създаването на училищни радио предавания и т.н. С течение на времето, започнах да проявявам интерес към журналистиката и тогава се случи, че sCOOL Media бяха изпратили имейл до моето училище, в което се предоставяше възможността за участие в едноседмичен лагер по журналистика в Благоевград. Веднага реших да кандидатствам и изпратих необходимите документи. Основната причина, поради  която исках да участвам в лагера, беше желанието ми да се срещна с хора на моята възраст, които имат сходни интереси с моите. Разбира се, шансът да се уча от някои от най-добрите и опитни журналисти у нас, беше “златна възможност”, до която исках да се докосна.

Какво ново научи по време на лагера Media BootCamp и с какво то ти помогна в личностен план?

Media BootCamp несъмнено промени възгледите ми за младите хора в България. Срещнах 20 мотивирани младежи на моята възраст, които се занимават с невероятни неща, защитават смислени каузи, промотират доброто и преследват мечтите си.  В рамките на обучителната програма научих неизмеримо много за функционирането на медиите по целия свят, проблема със свободата на словото и тънкостите на журналистическата професия. 

В личностен план лагерът по журналистика се оказа своеобразен трамплин за мен. След Media Bootcamp започнах да се интересувам много повече от възможностите, които се предоставят на учениците  и студентите в България. В месеците след лагера станах много по-уверена при общуването и при работата си с непознати хора, мотивирах се да уча повече и в мен се отключи желанието да помагам, работейски заедно с други мои връстници, което ме отведе и до Българския младежки Червен кръст.

Източник: sCOOL Media

Всеки един от участниците по време на лагера трябваше да изработи собствен медиен материал. На каква тема бе твоят и какви бяха предизвикателства в разписването му? Как ги преодоля?

В рамките на задачата, заедно с други две момичета – Даяна и Стефани, работихме по темата за абортите, в контекста на забраната в няколко американски щата за извършване на процедурата. Мога да кажа, че беше предизвикателство да се сработим в рамките на само три дни и да започнем да разчитаме една на друга. Това беше първият медиен материал, по който работих, засягащ толкова сериозна тема, и несъмнено за мен беше предизвикателно почти цялата работа по статията – от данните и проучванията, на които базирахме материала си, стигайки чак до стилистичното му оформление в един цял текст.

Какъв съвет би дала на бъдещите кандидати при изготвянето на материал за конкурса?

Ще цитирам един от най-важните съвети, които получих по време на лагера: “Запомнете, няма глупави въпроси”. 

Ако си ученик от гимназията и журналистиката е твоята страст, и искаш да си спечелиш място в лагера първата стъпка, която трябва да направиш, е да изготвиш авторски журналистически материал на английски език. Статията трябва да бъде изпратена до редакцията на sCOOL Media. Също така трябва да попълниш и тази бланка за участие

Материалът може да е по обявените от редакцията теми на месеца или пък по нещо, което ти сам/а си избрал/а да отразиш. Журито от журналисти и представители на sCOOL Media и комисия “Фулбрайт“ ще класира най-добрите материали, чиито автори ще се борят за места в лятната програма.
 
Критериите, които журито на конкурса ще следи в материалите, са релевантността на темата и нейната новинарска значимост, добрата структура, умелото използване на цитати и техники на интервюиране. Съвети за използване на журналистически стил и прилагането на креативност и оригиналност може да прочетете ТУК. 

След като изпратите своя материал-кандидатура ще последва имейл с потвърждение към одобрените кандидати за провеждане на интервю. Официално обявяване на избраните кандидати ще се проведе през юни 2022 г. 
 
Допълнителни критерии за участие в обучителния лагер:

  • Крайният срок за участие е 30 април 2022 г. Материалите, изпратени след тази дата, няма да участват в надпреварата за летния лагер, но могат да бъдат публикувани на сайта на sCOOL Media.
  • За да участвате в обучителния лагер по журналистика, трябва да владеете английски език на ниво B1/B2. 
  • В случай че материалът е бил изготвен от група ученици, ръководителят на екипа ще получи номинация за участие в летния лагер.

За финал Александра съветва онези, които все още се колебаят дали да участват в лагера по журналистика, така: 

„Fortuna favet fortibus“ - Съдбата обича смелите. Не се колебайте да се хвърлите в това предизвикателство, защото в рамките на седмица може да срещнете хората, които ще променят целия ви живот. Не тръгвайте предубедени за това, което ви очаква и се насладете на всяка минута от това преживяване.

Източник на корица: iStock 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Дара Сапунджиева

Става част от Uspelite.bg благодарение на програма "Европейски копрус на солидарността".

Оставете коментар

0 коментара