Успелите

Огнян Божилов: Предприемачеството променя средата на живот

Въображението на Огнян Божилов, както опитът и страстта към дизайна, му дават възможност да създава иновативни обекти. Неговите широки инженерни проучвания му позволяват да разглежда всички аспекти на реализацията на нов продукт – от пазарни проучвания и бизнес планове, промишлени производствени системи и ограничения, технически изчисления и докато накрая се стигне до 3D визуализация.

Огнян желае да живеем в една по-приятна и по-здравословна среда. Иска да намали стреса, хаоса и замърсяването в градовете, като даде на хората алтернатива на автомобила за ежедневното им придвижване. Това го кара вече трета година да се занимава със създаването и развитието на сгъваемия електрически скутер Narcine. Повече за него, както и България благоприятна почва ли е за създаване на технологични иновации, ще разберем в следното интервю.

Защо реши да се занимаваш с предприемачество? Първият успех?

Реших да се занимавам с предприемачество, защото това ти дава най-добрата възможност да промениш/подобриш нещо в средата на живот.

Как се стигна до създаването на Narcinе и какво всъщност е?

Преди около две години ежедневието ми (както вярвам и при много други столичани) беше накъсвано от безрадостни часове на пътуване в претъпкани автобуси или в личния ми автомобил. Нещото, което тотално отказвах да проумея, е как едни и същи хора се подлагат на това всеки ден, без да се опитат да потърсят алтернатива.

В огромния процент от случаи в автомобилите има само по един човек, а прагматично погледнато – да се ползва двутонна машина за придвижване на 70 кг на мен ми се струва безумно. Точно в тези часове (макар и по дефиниция безкрайно непродуктивни) се роди идеята ми за скутера.

Накратко – Narcine е сгъваем електрически скутер, с който могат да се изминат до 55 км с едно зареждане.

Интересното е, че благодарение на компактния си размер и малка мощност, скутерът може да се движи практически навсякъде – включително велоалеи и паркове. Дори в разгънат режим Narcine е близо два пъти по-малък от класически велосипед.

Внедрили сме също удобна седалка, която се настройва хоризонтално и вертикално, масивни гуми и добри спирачки. Едно пълно зареждане струва по-малко от 15 ст., като може да се ползва стандартен контакт.

Убеден съм, че ако се даде на хората достатъчно удобна и евтина алтернатива на личния автомобил (поне през топлите месеци), голяма част от тях ще се възползват.

През какъв процес се минава, за да се създаде даден иновативен обект?

При всички случаи процесът започва с идеята за иновативния продукт. При хората с технически профил (като мен), обикновено първо идва идеята за физическото измерение на продукта – как трябва да изглежда, технически параметри, функционалност и т.н.

Класическият тип предприемач първо търси наболял проблем, който няма адекватно решение. После се прави проучване на пазара, както и бърз прототип, който макар и несъвършен, да е достатъчен за справяне с проблема.

Този прототип се показва на потенциалните потребители, за да се валидират хипотезите на предприемача, за това дали се приема от тях и дали продуктът върши работата, за която е създаден. Следва повтарящ се цикъл на подобрения и търсене на обратна връзка от клиентите, докато не се стигне до завършен модел.

България благосклонна ли е към въвеждането на подобни иновативни решения?

Не бих казал, че болшинството от българите са хора с достатъчно либерално мислене, за да са сред първите, възприемащи дадена иновация. Все пак в основата си предприемачеството е решаване на проблеми. Затова мисля, че ако се предложи адекватно такова решение и се представи на хората по правилния начин, България може да бъде нелоша отправна точка за лансиране на продукт. 

Какво ти е мнението за нивото на "умните градове" в България в сравнението с останалите европейски държави? Как може да се подобри това?

Мисля, че за момента няма как да се съревноваваме със западноевропейските държави на база технологично развитие и градска инфраструктура. Холандия, Дания и скандинавските страни са лидери в използването на иновативни методи, подобряващи качеството и функционирането на градската среда.

За да се подобри статуквото в България, според мен трябват общи усилия от страна на държавата и на частния сектор.

Необходимо е приемане на политики, които да насърчават разработването и внедряването на нови технологични решения. Необходима е симбиоза между образованието/университетите и предприемаческата екосистема, за да има добра среда и предпоставки за създаване на иновативни компании.

Не на последно място – необходима е по-голяма инициативност и информираност от страна на хората, за това какво представляват така наречените „умни градове“ и как те директно влияят върху качеството на живот.

За какво мечтаеш?

Мечтая да създавам решения, подобряващи начина на живот на хората.

Мечтая също така да живеем в безупречно функционираща, чиста и подредена среда, както и да се научим да намираме баланса между това от какво наистина имаме нужда днес и това какво ще оставим на поколенията утре.

Твоята формула за успех е?

Упоритост. Позитивна нагласа. Комуникация. 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Петър Нефтелимов

Петър Нефтелимов е от първите автори в Uspelite.bg и до ден днешен е неразделна част от нашия екип с над 250 публикувани статии. Автор на книгата ,,Успехът в българския ген" за 49 успели българи в страната и чужбина. Има бакалавър по биотехнологии, магистър по биобизнес и биопредприемачество и втора магистратура по бизнес администрация. Съосновател е на биотехнологичния стартъп ,,Цвете в епруветка‘‘, който се бори срещу букетите от рязан цвят, които оказват отрицателно влияние върху природата заради площите за отглеждане, голямото количество вода и въглеродните емисии от транспорт и логистика по въздух. Освен това Петър е основател на медията за практическите съвети за бизнеса Neftelimov.com и на агенцията Zero Start, която се занимава с менторство и дигитален маркетинг. Той е част от двете най-престижни класации в България, а именно ,,30 под 30‘‘ на Forbes и ,,40 до 40‘‘ на Дарик радио.

Оставете коментар

0 коментара