Успелите

От картон до бетон: Какво правят децата в ДЕТСКА АРХИТЕКТУРНА РАБОТИЛНИЦА?

Възможността да мислим като архитекти - да планираме, изграждаме и променяме е нещо, което децата откриват в Детската архитектурна работилница. Тук децата развиват критично мислене за заобикалящата ги среда, учат се да изразяват идеи и да работят заедно в екип. В света на детското въображение архитектурата става инструмент за осъзнаване и преосмисляне на градовете и заобикалящата ни среда, в която живеем. А как изглеждат градовете на бъдещето? В Детската архитектурна работилница отговорите не идват от възрастните, а от децата. Всеки проект е път към собственото им въображение, креативност и социална ангажираност, а целта е да се създаде ново поколение, което не просто да живее в своите градове, а да ги проектира и променя с отговорност и мисъл.

Прочетете повече в нашето интервю!

Какво представлява Детската архитектурна работилница и какви са основните ценности, умения и знания които искате да предадете на децата чрез архитектурата?

Детската архитектурна работилница е сдружение с нестопанска цел, създадено преди близо 15 години, чиято основна цел е да популяризира архитектурата сред децата и да развива тяхното пространствено мислене, креативност и социална ангажираност. Чрез разнообразни занимания, които запознават децата с многообразието на архитектурните форми и градската среда, работилницата предоставя възможност за активно включване в процеса на създаване и разбиране на пространството около нас. Екипът на сдружението е съставен от архитекти и студенти по архитектура, които провеждат системно и последователно своята програма, структурирана в ежеседмични занимания в Съюза на архитектите в София. Ние акцентираме върху основни ценности като екологична отговорност, критично мислене и осъзнатост към заобикалящата ни среда.

Децата се учат не само да анализират и проектират, но и да разбират как архитектурата влияе върху обществото и ежедневния живот.


Какви умения развиват децата, участвайки в архитектурните работилници?

Участието в архитектурните работилници развива у децата множество умения, включително пространствено мислене и ориентация, творческо и критично мислене, както и работа в екип и комуникация. Те се учат да прилагат проблемно-ориентиран подход към задачите, което стимулира тяхната аналитичност и креативност. Освен това, работата с различни материали подобрява фината моторика и координацията им. В процеса на заниманията децата започват да разбират основни принципи в архитектурата и урбанизма, което обогатява техните познания за градската среда и нейната структура.


За какви възрастови групи са предназначени заниманията и как са адаптирани към различните нива на познания? Участниците имат ли нужда от някаква предварителна подготовка или определени умения ?     

Заниманията в работилницата са предназначени за деца от 6 до 11 години, като групите са смесени. Задачите, които поставяме, са творчески и общи за всички възрастови групи, но тяхната специфика позволява на всяко дете да достигне резултати според своите възможности и умения. Програмите са разработени така, че да бъдат достъпни и ангажиращи за всички, като не се изисква предварителна подготовка или специфични умения. Не трябва да забравяме, че децата започват да учат и откриват света още от раждането си, като проучват своето обкръжение и постепенно разширяват възприятията си. Градската среда е един от първите източници на знания, който провокира детското въображение и ги вдъхновява да изследват и разбират пространството около себе си, така че до голяма степен, когато децата идват при нас, те вече имат изградени умения в тази област. 


Как започнахте да се занимавате с това, каква е причината за създаването на работилницата, какво ви вдъхнови?   

Всичко започна от желанието да прекарваме повече време с нашите деца, да бъдем заедно дори когато работим. Те ни вдъхновиха за този формат и ни показаха „пътеката“. Децата възприемат архитектурата емоционално и с въображение - за тях една сграда никога не е просто тухли и бетон, а оживял свят, изпълнен с истории и вълшебство. Те обичат да изследват, да експериментират и да създават, което ни мотивира да създадем Детската архитектурна работилница - пространство, където можем да мечтаем и творим заедно.


Едновременно с това, като архитекти осъзнахме колко важно е децата да бъдат въведени в света на архитектурата по достъпен и ангажиращ начин. Градската среда е неизчерпаем източник на знания, а включването на децата в процесите на проектиране и анализ на пространството спомага за изграждането на бъдещи отговорни граждани.

Именно тази комбинация между личен и професионален опит доведе до създаването на работилницата - място, което вдъхновява, образова и насърчава креативността.


Какви материали използвате в заниманията - стремите ли се към рециклируеми и природосъобразни решения?

В работилницата използваме разнообразни материали - хартия, картон, дърво, текстил, бетон, природни материали и рециклирани елементи. Стремим се към устойчиви практики и учим децата да използват повторно материали, като същевременно ги насърчаваме да проектират с мисъл за околната среда. Чрез много от темите си развиваме тяхната осъзнатост към екологичния отпечатък на архитектурата и дизайна.

Интересно е, че често се случва децата да се увлекат повече в работата с обикновени рециклирани материали - като опаковки от различни продукти - отколкото с купените конструктори и играчки, които имат вкъщи. Те откриват нови начини за изразяване на въображението си и намират удоволствие в създаването на нещо уникално от неочаквани материали. Това за тях е не само забавно, но и вдъхновяващо, защото те осъзнават, че истинското творчество не зависи от цената на материалите, а от въображението и усилията, които влагат.

 


Имате ли вдъхновяващи истории за деца, които са участвали в работилниците и са развили интерес към архитектурата и са се насочили към тази професия?

Нашата основна цел чрез работилниците не е да създадем бъдещи архитекти, а да помогнем на децата да изградят лична връзка със средата, в която живеят, и да развият социална ангажираност. Вярваме, че архитектурата е не просто професия, а начин на мислене, който включва чувствителност към пространството, въображение, вкус и способност за критична оценка. Именно тези умения се стремим да насърчаваме у децата - независимо от професионалния път, който изберат.

Разбира се, през годините е имало и участници, които са открили в архитектурата своето бъдеще. Някои от тях още като гимназисти се връщат като доброволци в работилниците, за да помагат на по-малките и да предадат своя опит. Това е изключително ценно за нас, защото показва, че сме успели да създадем среда, в която децата не само учат, но и искат да споделят и развиват интереса си към пространствата около тях.

Какво прави вашата работилница уникална и различна в сравнение с други детски образователни работилници?

Нашата работилница е уникална с интердисциплинарния си подход, който обединява архитектура, изкуство, екология, социални науки и много други аспекти от съвременния живот. Не просто преподаваме архитектурни концепции, а насърчаваме децата да изследват, анализират и преосмислят средата около тях.

Една от ключовите ни разлики е, че работим по реални проблеми на градската среда и включваме децата в процеса на търсене на решения. Те не просто чертаят и строят, а развиват критично мислене и усещане за социална отговорност. Запознаваме ги с важни архитектурни събития в България и по света, като ги вдъхновяваме да гледат на средата около себе си с нови очи.

Друго, което ни отличава, е уважението към детските идеи. Не улесняваме задачите изкуствено и не подценяваме техните решения. Всяко дете достига до своя резултат според възрастта и възможностите си. Децата ценят това сериозно отношение, защото ги кара да се чувстват важни и значими участници в процеса.


Какво послание ще оставите на нашите читатели?

Нашето послание е:

Градовете на бъдещето зависят от децата на настоящето. Насърчаваме всички родители и преподаватели да дадат на децата възможност да изследват, създават и мислят за заобикалящата ги среда. Само чрез осъзнато образование и активно гражданско участие можем да изградим едно по-добро и устойчиво бъдеще. 


Снимков материал: Личен архив "Детска Архитектурна Работилница" 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Габриела Трендафилова

Магистър по "Международен туристически бизнес", бакалавър по "Мениджмънт", допълнителна специалност по "Журналистика". Обожавам хубавата домашна храна и съм кулинар по душа. Обичам природата, но най-вече морето. Уважавам добрите обноски и доброто възпитание в хората. Обичам да пиша и вярвам в силата на правилно използваните думи.

Оставете коментар

0 коментара