Доста често се удивляваме на колекциите на световните модни дизайнери или следим изявите на известни топ-модели по модните подиуми, а и извън тях. И докато в групата на вторите можем да разпознаем известни имена на световно ниво, то българските дизайнери (дори тези, чиято работа е призната на международно ниво) остават някъде зад кадър и към тях у нас не се насочва чак такова внимание. С помощта на Flower's&Co Gallery сме представили един кратък списък с интересни български модни марки, които да следите.
Bloom Stars
Bloom Stars Page e модна марка за тениски с провокативни послания, която стартира през декември 2013 г. Oснователят на марката е Ирен Дикова – интериорен дизайнер, ценител на естетиката и стила. Всяка колекция на марката има ясно изявена концепция и вдъхновение, резултат от обширно проучване на модата днес.
След успешно начало, Ирен вижда бъдеще в този проект и се заема с всички аспекти, за да постигне един качествен, модерен и създаващ настроение продукт, с особено внимание към детайла, опаковката и малките послания. Името на бранда Bloom Stars е вдъхновено от идеята, че всеки човек е една разцъфваща звезда. Въпрос на време и обстоятелства е същият да намери своето място сред звездите.
Bloom Stars е символ на провокативност и идентичност. Целта на бранда е да накара клиента да се чувства елегантен, модерен и шик, обличайки тениска, независимо дали е на бизнес среща, на разходка в парка, или парти. Тениските са направени изцяло от памук, а печатът е дигитален, от последно поколение.
MINTY
MINTY е бранд за съвременни идеи за мода и дизайн, който не се подчинява на тенденции и общоприети направления. Вместо това, ги предизвиква отвъд собствените им граници. Брандът е създаден от Силвия Цветанова, която обожава да твори с ръцете си и след дългите години работа в трикотажния бранш, през 2011 г. стартира собствена марка за ръчно плетени облекла и аксесоари.
Концепцията на марката е основана върху идеята за бавна мода – неподвластна на сезоните и трендовете, но същевременно up-to-date с глобалните течения. Естествени материи като вълна, памук и коприна, и комбинации между тях са основните съставни материали на облеклата. Най-любимият сред тях е миксът от дебела вълнена прежда и ефирна, нежна коприна, от която се ражда колекцията Cocoon (Пашкул) – игра между обемни, преувеличени форми от мека вълна и издължени силуети, получени чрез свободното движение на коприната като проекция на пространството, в което спокойно можем да обгърнем себе си и да се вслушаме във вътрешния си глас.
Колекцията е номинирана във финала на конкурса Designer for Tomorrow 2014 под патронажа на Tommy Hilfiger и е представена на Mercedes Benz Fashion Week, Berlin. Житейското си мото за осъзнато обитаване на всички нива на битието, дизайнерката пренася и в модата – отговорно отношение към ресурсите и процесите, устойчивост и етичен подход към околната среда, неконсуматорско поведение.
Разглеждам модата и въобще дизайнa като процес, като начин на изразяване на вътрешната човешка природа. Разглеждам я като концептуална игра за хора със свободен и експериментаторски дух, чрез която можеш творчески да проявиш себе си и да поиграеш с формите, материите, цветовете по непреходен и устойчив начин. И все пак вярвам, че дизайнът и изкуството въобще като парадигма имат за цел да възпитават естетично и хармонично отношение към заобикалящите ни пространства и взаимодействия, както и да провокират съзерцание и удивление.
MP Design by Megi Petkova
Меги Петкова е един от младите обещаващи дизайнери на българската модна сцена. Чрез бранда си MP Design by Megi Petkova, дизайнерката иска да покаже прецизността и отношението към детайла, влагайки своето вдъхновение.
Едно от творческите открития през Седмица на модата в София, тя представи дебютна колекция с емблематичното име „Усещане за жена“. Нейните модели грабнаха публиката с изящна експресивност, модерни идеи и чисто женствени послания на силуета – безспорно една чувствена колекция. Меги Петкова покорява не само българската аудитория, но е забелязана и извън границите на нашата родина. Месец по-късно вече представя България на Седмицата на модата – Kasta Morelly Fashion Week 2016 в Румъния.
За мен е важно да следвам желанията на сърцето си, а мечтите ми нарочно са с по-голям размер, за да мога да порасна в тях.
LET'S KNAPP!
Всичко започва малко на шега – малко с момичешки и по детски споделен ентусиазъм от четири момичета. Антония Йорданова, която понастоящем е креативен директор на марката, е двигател на цялата концепция и събира останалите момичета, които познава от различни периоди на живота си.
И четирите момичета споделят любовта към добрия стил и различното. Именно това става причина да направят опит да обединят убеждения и вдъхновение под марката KNAPP – името, на което момичетата се спират след дълго колебание. То обединява смисъл, идентичност и краткост. Две от основателките са немски възпитанички и това бързо отвежда нещата по посока северните страни и езици, което се обяснява и с афинитета на момичетата към скандинавската мода и северния стил.
Първата колекция излиза малко неочаквано за скромния моден свят в България, буквално като подарък за новата 2011 г., насочен към всички, които са зажаднели за нещо различно, почти уникално, тъй като марката и до ден-днешен пази специалното отношение към клиентите си и предпочита made-to-measure подхода.
Благодарение на дългогодишната работа на Антония като стилист и моден редактор на ELLE България, брандът успява бързо да добие популярност и да стане предпочитан избор от редица знаменитости за техни публични изяви или за личния им гардероб. Стилът на марката се установява бързо, тъй като сезон след сезон дизайнът и вдъхновенията се запазват – минимализъм, геометрия и осезаеми заемки от 40-те, 50-те и 60-те години на миналия век.
Трактовката им обаче е разнообразна и творческа, което е логичен резултат от факта, че Антония и Кристина (които понастоящем са творческият тандем на марката) са учили текстилен дизайн заедно – както в училище, така и в Националната Художествена Академия в София. Те имат творчески подход към дрехата. И двете са надарени художници с афинитет към стилизациите и художествената стойност на дрехите и аксесоарите, което често ги отвежда до познати, но по нов начин разработени образи или до уникални колаборации с артисти от различни сфери на изкуството в България. През 2012 Антония Йорданова печели награда „Жена на годината“ в категория Мода, а през 2014 приемат приза „Златна игла“.
AYA PIMP
Бранд, създаден от Деница Диянова. Мъжки и неповторими унисекс дрехи, вдъхновени главно от света около нас – красотата на разрушените, счупени мазилки и минималистичният завършек на всякакви архитектурни сгради, предмети, дори от индустриално звучене на звуци.
През 2016 година участва в Sofia Fashion Week с колекция под името на университета, в който е завършила ВСУ „Черноризец Храбър” с „Мода и мениджмънт в модата“.
Работи с неутрални нюанси, предимно с естествени материи и материали, които допринасят комфорт и постоянна необходимост за хранене на ума чрез наслояването на едни съвършено несъвършени платове. С усилено старание да избяга от матрицата, в която сме се закътали, обгрижвайки я нежно чрез чипираното общество, изразявайки го не само с визия, но и с душевна нотка, с външна проява на вътрешна свобода.
Всички тези интересни български брандове и други талантливи родни дизайнери можете да видите на 11-ти февруари по време на събитието Design Exhibition, което ще събере на едно място утвърдени имена от българската мода с тепърва изгряващи таланти.