Петър Добрев: Игрите развиват рефлекси, чувство за ориентация и състезателен дух
Петър Добрев е съосновател на Chobolabs, компания за състезателни мултиплеър игри в реално време на мобилните устройства. Преди това участва като първи инженер в друг стартъп, Philanthropedia. Завършва компютърни науки със специалност компютърна графика в Jacobs University в Бремен, Германия, а програмирането му е страст от гимназията.
Кога за пръв път започна да се занимаваш с предприемачество? Първият успех?
След като завърших бакалавъра си, се събрахме с още 3 момчета от университета в един апартамент в Бургас за едно лято и работихме по най-различни идеи за web стартъпи и дори успяхме да направим 2 прототипа. Разбира се, от тях нищо не излезе.
По-истински достъп до предприемачество имах, когато се присъединих на следващата година към един стартъп като главен програмист. Компанията се казваше Philanthropedia и беше основана от текущия ми партньор, Деян Витанов. Там можех да виждам от първи ред как стават нещата в една прохождаща компания.
Може да се каже, че текущият проект, с който се занимавам, е първият истински опит в предприемачеството.
Откъде дойде идеята за Chobolabs?
След като през 2011 г. Philanthropedia беше продадена на пазарния лидер в нейната сфера, екипът ни остана за една година при купувача - GuideStar. Аз и Деян знаехме, че след това ще искаме да стартираме нещо ново. Имахме време да премислим доста идеи, но вниманието ни беше привлечено все към факта, че мобилните устройства завладяваха света и хората ги използват все повече и повече, за да играят игри. И въпреки че и двамата сме запалени геймъри, дори играли на полупрофесионално ниво в гимназиалните си години, ние не играехме на телефоните си. Причината беше, че типът игри, които ние обичахме, а именно тези, в които играеш в реално време с други хора (примерно StarCraft, Counter Strike), ги нямаше на тези устройства. И така решихме да се хванем и направим такава игра за мобилни устройства, въпреки че и двамата нямахме опит с това преди.
Mayhem е игра, която досега никой не е правил. В какво се състои нейната иновативност?
Всяка нова игрова платформа е различна и изисква оригинален подход. Не може просто да вземеш нещо, което работи, да кажем на PC или конзоли, и да го копираш на телефон. Има доста примери на пазара, които го доказват. Ние също достигнахме до този извод след доста експериментиране и прототипизиране. Мобилните устройства се характеризират с кратки игрови сесии, така че да позволяват да изиграеш една игра набързо на телефона си, докато чакаш нещо или типично си в тоалетната. Това е нехарактерно за състезателните игри за компютър, където сесиите са типично от половин до няколко часа.
Друго нещо, с което се характеризират мобилните устройства е, че управлението на играта става единствено и само чрез touchscreen, което има своите предимства, както и недостатъци. Това е факт, с който дизайнът на играта трябва да се съобразява от ден първи.
След много прототипи, няколко бета версии и два организирани турнира на конференции, смятаме, че сме нацелили правилните контроли и дизайн за мултиплеър 2D shooter. Ентусиазирани сме за следващата стъпка, която е да пуснем вече финалната версия на играта в отворена бета в началото на 2017.
Трейлър на играта:
От какви хора се състои екипът на Chobolabs? Сигурно всеки има идеи, как поддържате разбирателството помежду си?
Екипът ни е разделен между два офиса, един в София и един в Сан Франциско. В София ни е развойното звено, QA и технически арт. В Калифорния са базирани нашите гейм дизайн, бизнес и арт екипи.
Географското разделение прави въпроса за взаимното разбирателство още по-труден, тъй като по дефиниция, когато хората не са на едно място е много по-трудно да бъдат сплотени. Затова в Chobolabs имаме правило за “разделяй и владей”. Всеки, който е отговорен за дадена част от продукта, приема мненията на всеки, но в крайна сметка е отговорен да вземе решението, което смята за правилно.
Какви предимства носи това да стартираш подобен тип бизнес в България?
Chobolabs е стартирана едновременно в Калифорния и в България. Това е един доста необичаен подход, тъй като при стартирането на компания е изключително важно основателите да са заедно и да са много сплотени, тъй като стартъпите са изключително емоционално изморителни и винаги трябва да имаш някой, на чиято подкрепа да можеш да разчиташ.
И въпреки това, ние решихме да имаме офис в България, именно защото има някои големи предимства. За нас това е достъпът до много добър технически талант, които наистина е на световно ниво.
Най-ценният ресурс на една игра е...?
Банално или не, хората. В крайна сметка, те правят всичко. Качеството на тяхната работа като професионалисти определя и качеството на продукта. Разбира се, идеята, изпъленението и всичко останало са много важни, но те са производни.
Какви уроци ни дава една игра, които са ни полезни и в действителния живот? Коя е любимата ти игра и какво научи от нея?
От игрите човек може да получи много – едни от най-добрите ми приятелства са се заформили около общ интерес към игрите. Отделно, те развиват рефлекси, чувство за ориентация и състезателен дух. Аз лично съм прекарал най-много време със StarCraft и Counter Strike, които са съответно стратегия и шутър. Може би най-интересното, което съм запомнил от тези игри е, че дори и от отчайваща ситуация можеш да излезеш победител, особено ако те подценят.
Бяхте номинирани от Forbes - България в класацията „30 под 30“ за 2016 в категория ,,Бизнес‘‘. В класацията са представени хората, които променят България - според теб, вие как я променихте?
Всяка нова идея променя света по един или друг начин. Ясно е, че мобилните игри са една много, много, много малка част от огромното разнообразие около нас. Но ако с Chobolabs успеем да променим това как хората се разтоварват, играейки на телефоните си, това си е успех за визията, която имаме. По отношение на България – ако успеем да реализираме потенциала на продукта и постигнем успех, то фактът, че се развива тук ще може само да ни радва и евентуално да послужи за пример за хора, които искат да се впускат в подобни приключения.
Какви са твоите съвети за младежите, които тепърва ще натрупват своя предприемачески опит?
Стискайте зъби. Предприемачеството може да изглежда доста романтично отвън, но всъщност е много работа, нерви, лишения, притеснения и пак работа. Естествено ще има моменти, в които ще се питате дали си струва. Е, съветът ми е именно за тези моменти – стискайте зъби!
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта за различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.
Станислав
2016-11-09 10:44:34 ReplyНямам търпение да излезе играта! Очаквам я с голям интерес!
Поздравявам екипа на Успелите.бг за чудесния избор на интервю. А на екипа на Chobolabs пожелавам все по-големи успехи! Сигурен съм, че ще успеят да направят усещането за мобилния мултиплеър тръпка, която не сме изпитвали досега.