Пламен Йончев: Микро и малкият бизнес са движещата сила на една икономика
Пламен Йончев е изпълнителен директор на небанковата институция SIS Кредит и професионалист с дългогодишен опит в сферата на финансите и кредитирането на микро, малки и средни предприятия, както и на стартиращи бизнеси. Йончев е част от организаторите на националната информационна кампания "Летящ старт", която цели да помогне за финансиране на стартиращи компании, както и за повишаване на финансовата грамотност на българските предприемачи. На 28 юни в София се проведе откриващо събитие от инициативата "Летящ старт", което беше на тема "Повишаване на финансовата и бизнес грамотност на предприемачите у нас".
Разкажете ни повече за инициативата "Летящ старт"?
Кампанията „Летящ старт“ е една чудесна инициатива по повод лансирането на продукт „Микрофинансиране със споделен риск“ със сътрудничеството между SIS Кредит и Фонд Мениджър на Финансови Инструменти в България (Фонда на фондовете). Това е инструмент с изключителна социална насоченост, предназначен е за стартиращи компании, дори и на етап „идея“, социални предприемачи, хора с увреждания, незаети младежи до 29-годишна възраст. Идеята е да се даде истински шанс на тези хора да се реализират в трудната конкурентна среда. Поради тези причини и богатия ни опит в микрокредитирането решихме да направим тази информационно-образователна кампания „Летящ старт“. Целта ни е да дадем базови разяснения на основни финансови и бизнес термини, първи стъпки и грешки в дейността, съвети за изработка на бизнес план и т.н.
Как протече тя?
Кампанията продължава да тече и ще продължи най-вероятно до края на годината. Започнахме с откриващо събитие в СОХО София на 28.06.2018 г., където с нашите партньори Reach for Change Bulgaria - Промяната България, фондация "Заслушай се" - Listen Up, MOVE.BG, Фондация SOS Предприемачи, Национален младежки форум, Synergia Foundation и BCause: в помощ на благотворителността, представихме освен продукта ни, но разисквахме други възможности за финансиране на стартиращи компании и в частност социални предприятия.
По време на дискусията обсъдихме какви са пречките, какви грешки не трябва да допускат младите предприемачи, как да структурират идеята си, какви са основните стъпки, които трябва да следват и т.н. Живот и здраве на есен ще продължим с активностите, предвиждаме и обиколка на страната, като ще наблегнем и на малките населени места, където за младите предприемачи е доста по-трудно и са значително по-ограничени от към възможности за финансиране и информиране.
Отделно от това сме започнали с изработката на бизнес речник за стартиращи компании „Рибен буквар за бизнеса“, съвети в първите стъпки и др. Всички материали споделяме във фейсбук. Искрено се надявам кампанията да бъде ефективна.
Как оценявате бизнес средата в България в сравнение с тази навън?
Бизнес средата за микропредприятията е доста по-сложна и трудна у нас в сравнение с Европа. Смея да го твърдя, защото SIS Кредит е член на няколко международни организации, обединяващи микрофинансиращи институции и имам преки наблюдения как върви бизнесът в чужбина. В Европа има много повече микрофинансиращи институции като нашата, фондации, акселератори и т.н. Тук все още прохождаме, а е важно да се съсредоточим в тази посока, защото именно микро и малкия бизнес са движещата сила на една икономика и формират т.нар. „средна класа“.
Какви са пречките пред младите предприемачи у нас?
Бих казал, че навсякъде е трудно и като цяло всяко начало е трудно. Да, може би в България има повече пречки. Една от тях всъщност, която ние откриваме, е именно липсата на достатъчна предварителна подготовка в образователната система, липсата на информация, примери от практиката и как се реализират успешни бизнеси в Европа и света. За това и инициирахме кампанията „Летящ старт“ и се стремим да бъдем предимно ментори и партньори на нашите клиенти.
Разбира се, основна пречка е и финансирането – намирането на средства за стартиране и първоначална инвестиция. Тогава все пак рискът е най-висок. Аз въпреки всичко съм обнадежден, смятам, че икономическата обстановка ще се промени и ще се инвестира все повече в микро и малък бизнес.
Смятате ли, че има сектори, към които младите предприемачи следва приоритетно да се насочат?
Не бих казал, че има приоритетни сектори – важното е да са мотивирани, подготвени, идеята им да е добра, да вярват в нея, да не се предават. Да проучат добре пазара, да видят има ли аналог, какви са предимствата на конкурентите, кои техните, къде ще се позиционират и т.н. Да направят много добро планиране и бизнес план, който да следват. И пак казвам много е важно, дори и при спадовете, без които не може, да не се предават.
Кое мотивира вас и партньорите ви да бъдете ментори и партньори на стартиращи бизнеси?
Това е нашата работа, в това сме експерти и като такива искаме да предадем нашите знания и опит към хората, които започват собствен бизнес. Това е основният мотиватор – че можем да бъдем от полза и дадем шанс за развитие на младите предприемачи. И при едно успешна реализация, наистина удовлетвореността е огромна.
Законът за предприятията на социалната и солидарна икономика достатъчен ли е за подобрение на средата за социалните предприятия у нас?
Смятам, че е важно да се предприемат стъпки в тази насока, защото трябва да се дава равен шанс на всички хора.