Успелите

Платформа от големи компании е на път да промени начина, по който пазаруваме

Платформата Loop ще изпраща продукти и след като сме готови с тях, ще им връщаме празния контейнер обратно, където се измива и подготвя за следващия клиент.

В близкото бъдеще, може дори да е тази пролет, ако сме в Ню Йорк или Париж, ще можем да си купим сладолед или шампоан в многократно използваема опаковка. Когато сме готови, го изхвърляме в кошчето за рециклиране. Оттам ще се вземе за доставка до почистваща и стерилизираща станция, така че да се напълни с още сладолед или шампоан за следващия клиент.

Loop, нова платформа, създадена от големи потребителски компании, ще стартира началната си кампания тази пролет.

И докато рециклирането е изключително важно, то няма да разреши истинския проблем. - казва Tom Szaky, CEO и съосновател на TerraCycle, компания, която рециклира трудни за рециклиране материали и е един от партньорите в проекта.

Ние управляваме най-голямата в света компания за рециклиране на пластмаса в океана, но всеки ден все повече и повече пластмаса попада във водата, така че колкото и да почистваме океана, никога няма да разрешим проблема. Така всъщност се появи Loop... За нас, проблемът не е пластмасата в действителност, а използването на нещо еднократно и точно това Loop опитва да промени, доколкото е възможно.

TerraCycle работи с компании като Unilever, Nestle, PepsiCo, Procter&Gamble и още други за разработването на платформата повече от година. Всяка опаковка в системата е изработена за 100 или повече използвания. В началния стадий продуктите ще са достъпни чрез електронния сайт на Loop. Когато си поръчаш, например, дезодорант, ще платиш депозит за бутилката. Поръчката ще се появи в многократно използваема чанта - изработена от инженери на UPS (куриерска фирма) да устоява пътувания - вместо в картонена кутия. Когато изразходваш продуктите, празните опаковки ще се изхвърлят в чантата. Когато е пълна, може да посетиш сайта на Loop и да поръчаш доставчик да го вземе или, ако предпочиташ, може да я оставиш в офис на UPS.

За потребители, процесът е разработен да бъде възможно най-ненатоварващ.

Целта не е толкова да ви накараме да се променяте, по-скоро да се създадат системи, които да могат да разрешат проблема в процеса. - казва Tom Szaky.

Да създадеш промяна в потребителите е много трудно. Така че първият ни въпрос, когато създавахме модела, беше защо опаковките за еднократна употреба са спечелили? Защо са завладели света? Мисля, че е защото са удобни, евтини и достъпни.

Други също са се опитвали да разрешат проблема с други модели като опаковки за многократна употреба или магазини без никакви отпадъци. Но, когато тези решения се сблъскат с удобството и достъпността на стандартната пластмасова опаковка, се затрудняват да бъдат масово приети. Loop се стреми да бъде толкова удобен, колкото да изхвърлиш нещо в боклука, не е нужно дори да чистиш контейнера, така че в този смисъл е дори по-лесно и от рециклиране. Освен възвръщаемия депозит за опаковката, цената на продуктите ще остане приблизително същата като тази, която клиентите плащат в момента. Те ще плащат и доставката на многократно използваемите чанти, но някои продукти може да се доставят и безплатно, в зависимост от теглото.

UPS, който си партнира с платформата да доставя поръчките и да събира чантите с празни опаковки, казва, че тази система пасва точно на техните вече съществуващи операции.

Ако си представите нормален работен ден на доставчик, той ще напусне сградата сутринта с пълна кола с пакети. - казва Patrick Browne, директор на екологичната устойчивост в UPS.

През деня той доставя пакети чрез внимателно изчислен маршрут, така че да се намалят километрите, в същото време, той и взима пакети. Така че, всъщност, той тръгва с пълна кола и се прибира с пълна кола.

Когато опаковка се върне, клиентът си възвръща депозита, или ако са избрали автоматичния абонамент - приемането на контейнера задейства нова поръчка. Празните опаковки се изпращат за почистване, след което отиват при производител, за да се напълнят отново. Цялото това доставяне оставя въглероден отпечатък върху околната среда, но, когато TerraCycle изчислили тоталния ефект, открили, че е между 50-75% по-добре за природата в сравнение с традиционните алтернативи.

Екологичната цена на продукт се изчислява от създаването му за първи път, извличането на материали от земята и така нататък. - казва Tom Szaky.

Това не се случва, когато се използват повторно. Вместо това имаме цената на почистването и доставките, а това е сравнително по-добре от цената за производство.

Промяната на собствеността на опаковката от потребителите обратно към производителя създава нови възможности.

Променя се от разход в ценност. - казва Szaky.

Вместо да се стремят да правят най-евтините опаковки, могат да се разработят да изглеждат красиви на рафтовете. Също така могат и да функционират по-добре - контейнерът на сладолед Haagen-Dazs го задържа замразен в продължение на часове.

И докато производителите работили върху дизайна на опаковките, това довело до промени и в някои продукти. Тубичка паста за зъби е трудна за повторно използване, така че Unilever създава таблетки паста за зъби, които клиентите дъвчат. Таблетките са в многократно използваем контейнер и също така изискват използването на по-малко вода. Loop ще продава памперси, които могат да се върнат и да се рециклират частите, които могат.

Моделът е подобен на доставките на мляко, въпреки че още не е доказал, че работи в нашето модерно време. Тази пролет Loop ще тества как работи системата, включително издръжливостта на опаковките, ефекта върху производителите, доставките и най-важното - дали клиентите ще поръчват по този начин.

Успехът зависи изцяло от възприемчивостта на потребителите и фактът, че платформата работи със световноизвестни марки ще е от огромна помощ. Не е нужно да доказваме шампоана си, той вече е най-добрият. Не е нужно да доказваме, че хората пазаруват при нас, те вече го правят. Просто им даваме различен начин да достигнат до продуктите.

Ако началото мине добре, платформата може да стане достъпна за всички.

Важно е да се отбележи и че 8 от 10 от най-големите разпространители на пластмасов отпадък, според Greenpeace (като Nestle, Pepsi и други), са част от Loop. Като платформата разговаря в момента с останалите 2 компании да се присъединят към тях.

Ние сме в боклукчийска криза и компаниите наистина търсят решения, за да приключи кризата. - казва Tom Szaky.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Невена Николова

Бакалавър по психология, с интереси в литературата, астрологията и образованието.

Оставете коментар

0 коментара