Успелите

Политиците, които забравихме: Тодор Брумов

„Вие си оставате тук, дето всичко е наред за вас, но аз отивам там, дето няма още никакъв ред, дето мене предстои, не една и не един вид борба – борба за народно просвещение, борба за народна йерархия, борба против чуждите религиозни пропаганди, борба против чуждо и несносно политическо владичество”. Тодор Бурмов пред изпращачите от Киевската духовна академия

Ако днес попитаме, който и да е българин за значима личност от българската история или настояще, е много вероятно в отговор да чуем името на някой писател, художник, музикант, спортист, дори бизнесмен, но не и на политик. На първо място като обект на критика, политиците са на последно като признание, което получават за труда си. Струва ми се несправедливо, поради което предлагам идеята за рубрика „Великите български политици.” В тази статия ще представя първия български премиер и един достоен политик - Тодор Бурмов.

Тодор Бурмов е български възрожденец, учител, журналист, политик и борец за църковна независимост, министър-председател на първото правителство на Княжество България от 17 юли до 6 декември 1879 година. Макар и просъществувало за кратко време, ролята му е значима. То поставя основите на новата държавност – формират се държавните и местните органи за сигурност и вътрешен ред, създадена е висшата държавна администрация, а под нейно ръководство – окръжната и местна власт.

Тодор Бурмов е роден на 2 януари 1834 година в село Нова махала, област Габрово (днес квартал на Габрово), според някои източници, а според други в село Драгановци, наричано в миналото и Нова махала. Учи в килийното училище в Габрово до 1845 година, когато постъпва в Габровското взаимно училище. Пред 1847 година, едва 13-годишен, заминава за Киев, далеч от близки и роднини, където в продължение на десет години учи в известната Висша духовна академия, която завършва успешно със степен магистър.

След завършването си се завръща в България и става учител в Габровското класно училище. Там, след борба със старите учители и чорбаджии, той въвежда редица образователни реформи – разделя учениците според напредъка, който показват, на по-горни и по-долни класове, като поема преподаването на горния клас, в който са по-силните ученици, въвежда нови предмети и методи на преподаване. Въведените предмети са алгебра, геометрия, физика, реторика и френски език. За първи път са проведени и публични изпити в края на учебната 1857/1858 година, които продължават четири дни. Благодарение на него, след само две години, Габровското училище се превръща в едно от най-модерните класни училища в страната.

Още като учител той активно започва да се занимава и с журналистическа дейност, публикувайки материали в „Цариградски вестник” и списание „Български книжици” (1860-1862), на което става и редактор. На страниците му той поставя въпроса за църковната независимост. Участва в подготовката на Великденската акция и отпечатва специална брошура, озаглавена „Българите и високото гръцко духовенство”, в която аргументира необходимостта от самостоятелна българска църква.

Великденската акция от 1860 година е кулминационният момент в борбата за църковна независимост. На 3 април 1860 по време на тържествената великденска служба в българския храм „Свети Стефан” в Цариград митрополит Иларион Макариполски не споменава името на вселенския гръцки патриарх и на негово място казва "всякое епископство православных", което се произнася само от предстоятеля на автокефална църква. Вместо името на фанариота е произнесено това на султана. Будителите откриват вратичка в канона още от първото българско царство, позволяваща да се произнесе името на самодържеца. По това време суверенът на българските земи е османският султан. По този начин канонът е формално спазен и българските духовници не могат да бъдат обвинени в ерес или отлъчени. Така Иларион Макариополски символично отхвърля властта на патриаршията над българското паство. Великденската акция е предварително замислена от цариградските български църковни дейци и е отговор на неотстъпчивата позиция на Вселенската патриаршия към българските искания, проличала още на църковния събор през 1859-1869 година. Акцията се посреща с небивал ентусиазъм от цариградските българи, както и от целия български народ. В много от българските селища населението заставя духовните владици да се отрекат от Цариградската патриаршия и се обръща към Иларион Макариополски като към глава на Българската църква. С Великденската акция българският църковен въпрос навлиза в решителната си фаза - борба за признаване на независима българска църква.

През следващите няколко години Тодор Бурмов поема издаването на вестник „Съветник” (1863-1865) – първият български партиен орган, изразяващ умереното течение в борбата за независимост. То застъпва тезата, че българският въпрос трябва да се реши чрез преговори и отстъпки, като се избягва разрив с Патриаршията. През 1865 година вестникът е спрян, но Тодор Бурмов продължава да отстоява своите позиции на вестник „Время” (1865-1867). Той подкрепя идеята за освобождение чрез радикални мерки, но поставя акцента не върху самостоятелно освободително движение, а върху ролята на Русия.

Кариерата му на политик започва в Цариград. По време на Руско – Турската война от 1877-1878 г. той е назначен за ковчежник в канцеларията на ръководителя на Временното руско управление княз Черкаски и заедно с него присъства на мирния Санстефански договор. За тази си дейност той е награден от руското правителство с едно от най-високите отличия – орден „Св. Станислав” – втора степен. През 1878 г. е назначен за вице-губернатор на Пловдив, а на следващата година за губернатор на София. Това предопределя блестящата му политическа кариера. Княз Бетенберг го избира за пръв министър-председател на страната, като едновременно с това е и министър на вътрешните работи и управляващ Министерството на народното просвещение. До 1884 г. е един от водачите на Консервативната партия, за която смята, че името не е точно и я определя като партия на „благоразумните”. След това се присъединява към Прогресивнолибералната партия на Драган Цанков. Избиран е за народен представител (1880), за член на Висшия касационен съд (1881) и на Държавния съвет (1881-1883). При либералите Бурмов оглавява министерството на финансите (1884-1886) в правителството на митрополит Климент. През 1886 година се оттегля от политическия живот. Умира на 25 октомври 1906 г. във влака на път от София за Цариград.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Читателски Материал

Това е авторски материал, изпратен до нас от наш читател. Ако и Вие имате страст към писането или просто искате да споделите емоционалното си впечатление от някоя ситуация, можете да ни изпращате вашите материали за нашата рубрика "Сцената".

Оставете коментар

0 коментара