Успелите

Проект 48: Фалшивите новини в социалните мрежи

Проект 48 е кампания за медийна грамотност, вдъхновена от романа “1984”, която “Аз чета” и "Читалище.то“ стартират. “Аз чета” ще издаде книгата в луксозно издание и съвременен превод. 10% от отпечатания тираж ще бъде дарен на училищни библиотеки в страната, а с приходите от продажби на изданието ще се финансира поредица от срещи и уроци по медийна грамотност - в училища (за ученици) и библиотеки (за ученици и възрастни).

Uspelite.bg подкрепя Проект 48, защото медийната грамотност е кауза на всички нас, които вярваме, че създаването на една етична медийна среда у нас е възможно. За да се случи това обаче, всички ние заедно, медии и читатели, зрители, слушатели, трябва да обърнем по-голямо внимание на нещата, които се случват в медиите по света и у нас, да различаваме пропагандата и фалшивите новини и да НЕ разпространяваме непроверена или невярна информация със съмнителен произход. За тази цел ще препубликуваме материали от кампанията Проект 48, а как да я подкрепиш, може да видиш ТУК.


Темата за фалшивите новини и механизмите, които влияят на възприемането им, неминуемо включва употребата на социалните мрежи. Те, като всички други медии, се развиват и предлагат на потребителите различно по вид съдържание, съответно привличайки конкретна възрастова категория. Възходът на TikTok тревожи немалко родители на деца и тийнейджъри, които прекарват часове в гледане на кратки видеоклипове. Поводът за притеснението са конспиративните теории, които изглежда лесно постигат вирусен ефект в мрежата. Статия на Forbes разглежда причините да се поддаваме на фалшивите новини и разглежда изследване, което предлага начини за справяне с това предизвикателство.

TikTok доби широка популярност със злополучния опит на президента Тръмп да забрани мрежата заради връзките ѝ с Китай. Съдът в крайна сметка пренебрегна жалбата и TikTok продължи да набира популярност в САЩ (и не само). Станахме свидетели на масово разпространяване на фалшиви новини по време на изборите в САЩ през 2020 г., както и на появата на конспиративната теория, известна сред младежите с името #Pizzagate, която пък от своя страна е продължение на случая от 2016 г., когато отново по време на избори в САЩ се фабрикуваше измислен скандал, свъран с трафик на хора.

Пицарията Comet Ping Pong, замесена в първата поява на конспиративната теория Pizzagate

Тези примери повдигат въпроса защо фалшивите новини се разпространяват така успешно в социалните мрежи. Ако разглеждаме тези, които се появяват около избори, на какво дължим процъфтяването им – на политическа пристрастност или на липса на критическо мислене?

В днешната силно поляризирана политическа среда с фрагментирани медии, които изграждат алтернативни реалности за своята публика, може да изглежда очевидно, че разпространението на дезинформацията е нечие целенасочено дело. С други думи, хората вярват в това, в което искат да вярват, и пренебрегват противоречащи на техните тези, а социалните медийни платформи като TikTok просто влошават проблема с алгоритмите си, които ни показват “повече от същото”.

Проучване от август 2020 г. на Нийл Леви и Робърт Рос от Macquarie University разглежда когнитивните елементи в психологията на фалшивите новини и в частност тези, свързани с политическия живот. Учените обобщават резултати от предишни изследвания и извеждат тезата, че проблемът с фалшивите новини излиза отвъд вмешателствата на политическите лидери и симпатизанти и преди всичко се обуславя от средата, която социалните медии налагат, и типа мислене, който те насърчават.

Според други учени, цитирани в изследването – Гордън Пеникук и Дейвид Г. Ранд – „Изглежда, че хората се хващат на фалшиви новини, защото не спират, за да обмислят достатъчно информацията посредством знанията си. […] a не защото са предубедени политически.”.

Ако това се окаже вярно, изводите от изследването може да са важни, тъй като се предполага, че образователна намеса би могла да бъде ефективен инструмент в борбата с дезинформацията.

В едно от изследванията участниците е трябвало да преценят истинността на определени политически новини. След това учените проверили доколко тези резултати се свързват с политическите им пристрастия. Оказало се, че лошата преценка за това дали новините са фалшиви зависи много повече от лошо представяне на теста за когнитивни резултати (оценяващ способността да не се доверяваме на интуитивни отговори, а да разсъждаваме по-дълбоко), отколкото от политическата идеология на участниците.

Други експерименти предполагат по подобен начин, че споделянето на фалшиви новини в социалните мрежи се ръководи повече от невнимание и емоции, отколкото от идеология. „Самият контекст на социалните медии“, пишат Пеникук и Ранд, „кара хората да забравят приоритизирането на истината, когато решават дали да споделят нещо“.

Конспиративната теория, добила популярност в TikTok като Pizzagate, изглежда поне частично потвърждава изследванията на Пеникук и Ранд. Разпространението ѝ сред по-младите потребители изглежда не е мотивирано от сериозна увереност в дадено твърдение, а от желанието за забавление, липсата на критично мислене и изкушаването да споделяш нещо в социалните мрежи, което ще предизвика интерес у другите.

Учените твърдят, че промяната на нагласата на потребителите към четенето на новини – в посока да станат по-активни и внимателни – може да е достатъчна за избягването на фалшивите новини. Хората са по-способни на разумни разсъждения, отколкото понякога изглежда. Ключът е да ги накараме да използват активно способността си да разсъждават. При младите хора това означава да бъдат научени да мислят критично от ранна възраст и да овладеят ключовите елементи на медийната грамотност.

Оригиналната публикация може да видиш ТУК. А предварителна поръчка на книгата „1984“ от Джордж Оруел с превода на Борислав Стефанов можете да направите в Хермес и Ozone.bg.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Десислава Иванова

Като порасне Деси иска да стане светла вълшебница и вярва, че ако отвори достатъчно гардероби, ще намери Нарния. Обича: книги, сладкиши, небивалици и птици. Обожава: Игинатора. Не обича: четни числа (освен 8). Мрази рукола! Пристрастена е към фъстъчено масло.

Оставете коментар

0 коментара