Проект 48: Как да четем новини
Проект 48 е кампания за медийна грамотност, вдъхновена от романа “1984”, която “Аз чета” и "Читалище.то“ стартират. “Аз чета” ще издаде книгата в луксозно издание и съвременен превод. 10% от отпечатания тираж ще бъде дарен на училищни библиотеки в страната, а с приходите от продажби на изданието ще се финансира поредица от срещи и уроци по медийна грамотност - в училища (за ученици) и библиотеки (за ученици и възрастни).
Uspelite.bg подкрепя Проект 48, защото медийната грамотност е кауза на всички нас, които вярваме, че създаването на една етична медийна среда у нас е възможно. За да се случи това обаче, всички ние заедно, медии и читатели, зрители, слушатели, трябва да обърнем по-голямо внимание на нещата, които се случват в медиите по света и у нас, да различаваме пропагандата и фалшивите новини и да НЕ разпространяваме непроверена или невярна информация със съмнителен произход. За тази цел ще препубликуваме материали от кампанията Проект 48, а как да я подкрепиш, може да видиш ТУК.
Предлагаме ви да следвате тези 5 прости правила при четенето на новини. На първо място обаче е редно да отбележим, че ако попаднете на линк към статия, не трябва да се задоволявате само да прочетете заглавието, трябва и да отворите линка, а след това да отделите няколко минути, за да погледнете тези 5 неща.
1. Сайтът, в който текстът е публикуван
Вгледайте се внимателно в адреса, защото често разпространителите на фалшиви новини избират да създадат сайт с адрес, напомнящ изключително много на такъв на авторитетна медия. Понякога разликата се състои само в няколко букви. Понякога пък визуално наподобява авторитетна медия, но URL адресът няма нищо общо с нея. Накратко – ако сайтът ви е непознат и предизвиква съмнения у вас, незабавно го затворете.
2. Цитиран ли е източник
Новините винаги имат източник – той може да е друга медия (най-често става дума за информационна агенция или друг информационен сайт) или конкретна личност, или институция. Позоваването коректно на източника е това, което отличава коректните и добрите медии от всички останали, претендиращи да бъдат такива.
3. Има ли автор
Ако статията е анонимна и няма посочен автор, това трябва да събуди съмнение у вас.
4. Има ли „сензация“
Погледнете има ли в заглавието или в текста, както и на други места в сайта много изрази, като “сензационно”, “невиждано”, “скандално”, “шок”, “бомба” и т.н., както и дали има удивителни знаци в заглавието, или в текста. Медиите, изпълняващи стриктно професионалните стандарти, не използват подобни изрази и толкова много препинателни знаци, за да провокират интерес и да привличат нова аудитория.
5. Информацията може ли да бъде открита в сайта на позната за вас медия
Ако нещо важно действително се е случило в България и по света, то не се съмнявайте – информация за това със сигурност ще присъства в повечето медии у нас. Ако информацията я има само на едно място, то вероятно тя е неправдоподобна.
Ако нещо от посочените 5 неща не е изпълнено, не се доверявайте лесно на:
Снимките или видеото
Дори снимките и видеото към статията да са истински, в действителност те може и да нямат нищо общо с текста и да са от друго събитие, състояло се преди месеци или дори години.
Големия брой споделяния, коментари и реакции
Броят хора, до които статиите са достигнали, не ги прави непременно достоверни (друг е въпросът, че част от тези данни могат лесно да бъдат манипулирани). Бъдете внимателни и непременно отделяйте време да прочетете даден текст, който искате да споделите в социалните мрежи.
Споделеното от приятели и роднини
Следвайте описаните по-горе правила, дори и в случай че приятел или роднина, на когото имате доверие, ви е изпратил линк към определен сайт. Не знаете дали вашият приятел е имал времето, възможността или желанието да следва описаните по-горе правила, затова, за да не бъдете измамен, е по-добре вие да ги следвате независимо кой, как и кога ви е препоръчал конкретен текст.
Бонус съветите към текста може да видите в края на оригиналната публикация ТУК.