Проектът ЛитеМатура: Помагайки на учениците, ние помагаме на България

Образователният проект ЛитеМатура е плод на усилията на група млади хора, решени да помогнат на дванайсетокласниците в подготовката им за държавния зрелостен изпит по български език и литература. Инициативата стартира през 2020 г. с изготвянето на мисловни карти за всеки автор от конспекта за матурата, както и със серия от уебинари в помощ на зрелостниците. Още тогава ЛитеМатура постига невероятен резултат, като достига до повече от 10 000 ученици в цялата страна.

Година по-късно създателите на проекта, вече развиващ се в партньорство с "Образование без раници", са се насочили към изготвянето на видеоподкаст, който да разглежда темите и произведенията от новия формат на матурата. Какво още предстои според плановете на ЛитеМатура и какво вдъхновява хората зад проекта да работят за по-иновативно и ангажиращо учениците образование по български език и литература? Ще научиш в следващите редове с помощта на две от лицата зад инициативата – Райчо Райчев и Радостина Граховска.

Всичко започва с помощните таблици, които Райчо Райчев създава в 12. клас с цел по-добре да се подготви за ДЗИ по български език и литература. Тогава той решава да ги сподели със свои връстници във Facebook, за да направи и тяхното учене по-лесно и приятно. Резултатът е категоричен – зрелостници от цяла България се свързват с Райчо, за да му благодарят и да му кажат колко много им е помогнал в подготовката за матурата.

Още тогава се ражда голямата цел на инициативата на един дванайсетокласник – да издаде таблиците като помагало, за да продължат да бъдат от помощ и за следващите випуски.

"Докато не дойде пандемията обаче, така и не се появи възможност за това", споделя Райчо пред Uspelite.bg. "Тогава вече реших, че ще сформирам екип заедно с Ради, Николай и Тихомира, и четиримата започнахме да работим по проекта ЛитеМатура. Без да имаме профили в социалните мрежи на помагалото, успяхме да достигнем до 15 000 души от 104 населени места, което за нас е много добра заявка, че трябва да продължим напред."

Какво точно представлява проектът ЛитеМатура? На базата на първоначалните таблици, които е направил в последната си година от гимназията, Райчо доразвива идеята и създава мисловни карти, посветени на авторите и произведенията от матурата. В тези карти са включени основните ключови думи и теми от творчеството на всеки автор, както и връзките и отношенията помежду им.

"Доказано е, че чрез мисловни карти е много по-лесно да учиш, защото те онагледяват това, което трябва да знаеш, и са построени в някаква структура, така че да можеш да проследяваш кое от кое изхожда. Идеята е посредством ключовите думи всеки, който погледне мисловната карта, да може да навърже за какво става въпрос и да се опита да разгърне наученото в собствен аргументативен текст или теза", казва Райчо.

Мисловните карти се оказват изключително работещ инструмент за хиляди зрелостници – особено за онези от тях, които не са развили системен подход на учене по български език и литература. С картите на ЛитеМатура те успяват, макар и на финалната права, да придобият представа за голямата картина и да преговорят преди изпита.

Освен мисловни карти екипът на проекта предлага на зрелостниците и серия от уебинари по теми, свързани с формата на матурата, които отново достигат до хиляди български ученици.

Година по-късно, заредени с вдъхновението от огромния успех през 2020 г., Райчо, Ради и останалите млади хора зад ЛитеМатура са решени да продължат да развиват проекта си с пълна сила. Оттук нататък те трябва да се съсредоточат върху разработването на материали, съобразени с новия формат на държавния зрелостен изпит.

"Ние приветстваме този нов модел на матурата, тъй като ще може да се изграждат повече смислови текстове и връзки и самите ученици да мислят малко повече. Да вземем например темата за любовта – вече ще я разглеждаме през призмата на всички автори и произведения, които я засягат, и ще прокарваме връзките между тях", разказва Райчо.

За да отговорят на изискванията на новия формат, от ЛитеМатура планират да създадат видеоподкаст, който да насърчава както традиционния, така и съвременния прочит на текстовете от матурата под формата на диалог. В 27-те епизода на подкаста ще бъдат разгледани темите от новата учебна програма на МОН с цел да се развият аналитичните, аргументативните и критичните умения на учениците в 11. и 12. клас.

"Когато един учител ти говори, ти изникват много въпроси в съзнанието, които, естествено, можеш да зададеш след края на часа. Но в нашия подкаст ще има един студент пред учителя, който ще задава въпроси и ще изказва своето мнение на място. И когато учениците слушат този разговор, ще могат по-лесно да изграждат тези и антитези, което пък ще им помогне в писането на есе и ЛИС", споделя Ради.

Екипът на проекта се е насочил на първо място към систематизиране и синтезиране на информацията, така че тя да се усвоява максимално лесно от зрелостниците. В рамките на 20 минути всеки епизод ще обхваща съответното произведение и тема, като общата дължина на подкаста ще бъде девет часа. Дори някой ученик да не е бил систематичен в ученето си през останалата част от годината, в дните преди матурата би могъл да отдели тези девет часа, за да се запознае по-добре със съдържанието и темите. Освен това след всеки епизод ЛитеМатура ще предлага задание, с което зрелостникът да приложи придобитите от подкаста знания.

По думите на Райчо: "За нас е важно чисто методологично да изграждаме връзка между старши учители, нови учители и самите ученици в реално време. Големият проблем за нас е, че миналата година средният успех на матурата по БЕЛ е добър 4.14, което е по-ниско от резултатите на учениците от матурата по английски език. Това за нас е огромен дисонанс и затова се опитваме да адресираме този проблем именно чрез подкаста."

Идеята за промяната във формата на ЛитеМатура и преминаването към видеоподкаст се появява вследствие от резултатите от направените анкети с ученици по време на първата фаза от проекта през 2020 г. Според тях 80% от зрелостниците биха искали да се подготвят за изпита посредством видеосъдържание, тъй като намират визуалното представяне на информацията за по-интересно и усвоимо.

"Имаме доста голяма и стабилна визия за развитие, която обхваща и подкаст, и форуми за учене, и различни инициативи, с които да можем да правим индивидуални и групови консултации, големи литературни четения и хакатони. Идеята на ЛитеМатура е да видим от какво точно имат нужда самите ученици и кое най-добре би могло да им помогне в подготовката за ДЗИ, затова и се допитваме до самите тях", споделя Райчо.

"Да, много е важно за нас учениците сами да задават стандарта. Затова направихме и тези анкети – за да разберем къде се намират зрелостниците, защото те задават параметрите, по които ние ще се развиваме. Все пак искаме да удовлетворим техните желания и нужди", добавя Ради.

Наред с по-доброто усвояване на материала за матурата по БЕЛ, сред приоритетите на ЛитеМатура попада и възпитаването на любов и отношение към литературата у учениците. Със своя подкаст екипът иска да накара зрелостниците да се почувстнват сякаш са в училището, в което винаги са мечтали да бъдат, и получават информацията точно по начина, по който очакват тя да им бъде преподадена.

"За нас е важно да им се обърне такова внимание точно за да насърчим любовта им към литературата. Не просто да се справят със задачите, но и да разберат защо литературата и ценностите, които се съдържат в българските текстове, могат да им помогнат да се справят с живота си", казва Ради.

"Точно житеийските теми, които произведенията разглеждат, са най-важни за мен", добавя Райчо. "Оттам идва вдъхновението, защото този подход надгражда това, да имаме един материал, който трябва да дъвчем и след това да възпроизведем на самата матура. На мен ми се ще в главите на учениците да останат всъщност тънките уроци за живота, които могат да научат чрез подкаста и темите, които разглеждаме."

Макар и завършили гимназия преди няколко години, Райчо, Ради и останалите лица зад ЛитеМатура продължават да работят за култивирането на това отношение към литературните произведения у учениците в средните училища – отвъд техническата им подготовка за по-добро представяне на ДЗИ.

"За мен лично децата са носители на новия дух и затова са най-важната целева група. Винаги съм се стремяла да им бъда полезна и ако намирам пропуск, да не го подминавам, защото знам, че образованието определя и нивото на икономиката и всички останали аспекти от нашия живот. И всъщност, помагайки на учениците, ние помагаме на България", споделя Ради.

А Райчо добавя: "Ако има повече грамотни, интелигентни, начетени и будни хора, тогава ние можем да вървим в една светла и по-добра посока като общество. Много е важно да познаваме корените на езика си и да разглеждаме етимологията на думите, които използваме. Думите и начинът, по който комуникираме и се изразяваме, носят не само послание, но могат да оставят и много дълбока следа в съзнанието и развитието на малдите хора и обществото като цяло."

Този стремеж за принос към пълноценното развитие на обществото, в което живеем, се отразява и в по-мащабната визия на създателите на ЛитеМатура за образователната система и бъдещето на България. Посредством малки стъпки, като проект за по-ефективната подготовка на учениците за матурата по български език и литература и подкаст, който да породи у тях любовта и уважението към българското литературно наследство, Райчо, Ради и останалата част от екипа на ЛитеМатура проектират своята представа за мечтаното бъдеще на страната ни – такова, каквото младите и будни хора, тепърва поели по своя граждански и човешки път, безспорно го заслужават.

"Аз бленувам да видя образователна система, която изгражда на първо време човеци. Хора, които имат правилно отношение към себе си, към другите, към средата, която ни заобикаля, към обществото и т.н. Щом станем част от обществото като човеци, вече трябва да се изграждаме и като граждани. Аз очаквам образователната система да изгражда човеци и граждани, които имат отношение, а не са пасивни и безучастни към това, което се случва около тях. Те са активна движеща сила и действат по своя посока към това да променят нещата към по-добро", споделя Райчо.

Успяхме ли да те вдъхновим?

Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Подкрепи ни
Написано от

Седемнайсетгодишна и побъркана - по Бредбъри, шестнайсетгодишна, непохватна и срамежлива - по Смитс. Обича красива музика, пощенски картички и истории, които те променят. Мрази праз и несправедливости. Става част от Uspelite.bg благодарение на програма "Европейски копрус на солидарността".

Няма коментари

Коментирай