Проектът ЛитеМатура: Помагайки на учениците, ние помагаме на България
Образователният проект ЛитеМатура е плод на усилията на група млади хора, решени да помогнат на дванайсетокласниците в подготовката им за държавния зрелостен изпит по български език и литература. Инициативата стартира през 2020 г. с изготвянето на мисловни карти за всеки автор от конспекта за матурата, както и със серия от уебинари в помощ на зрелостниците. Още тогава ЛитеМатура постига невероятен резултат, като достига до повече от 10 000 ученици в цялата страна.
Година по-късно създателите на проекта, вече развиващ се в партньорство с "Образование без раници", са се насочили към изготвянето на видеоподкаст, който да разглежда темите и произведенията от новия формат на матурата. Какво още предстои според плановете на ЛитеМатура и какво вдъхновява хората зад проекта да работят за по-иновативно и ангажиращо учениците образование по български език и литература? Ще научиш в следващите редове с помощта на две от лицата зад инициативата - Райчо Райчев и Радостина Граховска.
Всичко започва с помощните таблици, които Райчо Райчев създава в 12. клас с цел по-добре да се подготви за ДЗИ по български език и литература. Тогава той решава да ги сподели със свои връстници във Facebook, за да направи и тяхното учене по-лесно и приятно. Резултатът е категоричен - зрелостници от цяла България се свързват с Райчо, за да му благодарят и да му кажат колко много им е помогнал в подготовката за матурата.
Още тогава се ражда голямата цел на инициативата на един дванайсетокласник - да издаде таблиците като помагало, за да продължат да бъдат от помощ и за следващите випуски.
"Докато не дойде пандемията обаче, така и не се появи възможност за това", споделя Райчо пред Uspelite.bg. "Тогава вече реших, че ще сформирам екип заедно с Ради, Николай и Тихомира, и четиримата започнахме да работим по проекта ЛитеМатура. Без да имаме профили в социалните мрежи на помагалото, успяхме да достигнем до 15 000 души от 104 населени места, което за нас е много добра заявка, че трябва да продължим напред."
Какво точно представлява проектът ЛитеМатура? На базата на първоначалните таблици, които е направил в последната си година от гимназията, Райчо доразвива идеята и създава мисловни карти, посветени на авторите и произведенията от матурата. В тези карти са включени основните ключови думи и теми от творчеството на всеки автор, както и връзките и отношенията помежду им.
"Доказано е, че чрез мисловни карти е много по-лесно да учиш, защото те онагледяват това, което трябва да знаеш, и са построени в някаква структура, така че да можеш да проследяваш кое от кое изхожда. Идеята е посредством ключовите думи всеки, който погледне мисловната карта, да може да навърже за какво става въпрос и да се опита да разгърне наученото в собствен аргументативен текст или теза", казва Райчо.
Мисловните карти се оказват изключително работещ инструмент за хиляди зрелостници - особено за онези от тях, които не са развили системен подход на учене по български език и литература. С картите на ЛитеМатура те успяват, макар и на финалната права, да придобият представа за голямата картина и да преговорят преди изпита.
Освен мисловни карти екипът на проекта предлага на зрелостниците и серия от уебинари по теми, свързани с формата на матурата, които отново достигат до хиляди български ученици.
Година по-късно, заредени с вдъхновението от огромния успех през 2020 г., Райчо, Ради и останалите млади хора зад ЛитеМатура са решени да продължат да развиват проекта си с пълна сила. Оттук нататък те трябва да се съсредоточат върху разработването на материали, съобразени с новия формат на държавния зрелостен изпит.
"Ние приветстваме този нов модел на матурата, тъй като ще може да се изграждат повече смислови текстове и връзки и самите ученици да мислят малко повече. Да вземем например темата за любовта - вече ще я разглеждаме през призмата на всички автори и произведения, които я засягат, и ще прокарваме връзките между тях", разказва Райчо.
За да отговорят на изискванията на новия формат, от ЛитеМатура планират да създадат видеоподкаст, който да насърчава както традиционния, така и съвременния прочит на текстовете от матурата под формата на диалог. В 27-те епизода на подкаста ще бъдат разгледани темите от новата учебна програма на МОН с цел да се развият аналитичните, аргументативните и критичните умения на учениците в 11. и 12. клас.
"Когато един учител ти говори, ти изникват много въпроси в съзнанието, които, естествено, можеш да зададеш след края на часа. Но в нашия подкаст ще има един студент пред учителя, който ще задава въпроси и ще изказва своето мнение на място. И когато учениците слушат този разговор, ще могат по-лесно да изграждат тези и антитези, което пък ще им помогне в писането на есе и ЛИС", споделя Ради.