Проектът "Отклонение" анализира образите на жените в родното кино
Този петък от 18:30 ч. в Гьоте-институт ще се състои премиерата на проекта "Отклонение: Жените в българското кино". Той представлява видеоинсталация, съставена от интервюта с 11 жени, които анализират женските образи в различни родни киноленти. Вълнуващият проект на художничката Боряна Росса можеш да разгледаш до края на месец юли.
Как се развиват образите на жените в българското кино през различните десетилетия? Кои са социалните проблеми, които те отразяват и критикуват? А какви примери и ролеви модели представляват тези образи за зрителя, какви послания отправят към жените в нашето общество?
На тези и редица други въпроси отговаря новият проект на художничката Боряна Росса - "Отклонение: Жените в българското кино". Авторката провежда поредица от интервюта с жени от различни сфери, които анализират женските образи в шест български филма от 1945 г. до 2019 г. Анализът - исторически, социален и визуален - цели да създаде приемственост между отделните поколения жени и да отрази стремежите им за изграждане на нови политически и обществени идентичности.
Филмите, които проектът анализира, са "Вълчицата", "Отклонение", "Понеделник сутрин", "Последната дума", "Шивачки" и "Воевода". За да могат зрителите по-добре да се запознаят с лентите, Боряна Росса е създала специална анимация от свои рисунки. В инициативата участват и влиятелни дейци от българското киноизкуство по темата за пола в творчеството им.
На 13 юли в рамките на изложбата ще се проведе и допълнително събитие - среща с Боряна Росса, придружена от прожекция на откъси от филми и дискусия по тях.
"Отклонение: Жените в българското кино" ни припомня, че женските права не са даденост, а са извоювани в хода на дългогодишни усилия и борби за равноправие. Този факт се отразява и в образите на жените в киното, които улавят в детайли конкретните обществени процеси от времето, което представляват.
Проектът се реализира с подкрепата на New York Foundation for the Arts и Български фонд за жените и се посвещава на бащата на авторката - Димитър Драгоев.