Успелите

С нетърпение очаквам такситата да станат самоуправляващи се коли

Както си разбрал, на 21.12.17 г. се състоя протест на таксиметровите шофьори в София. Но не разбрах с каква цел… Да, някой би казал, че са протестирали за фиксиране на минимална цена за превоз на пътници – 1 лев дневна тарифа, 1,14 лева – нощна (данни на НоваТВ) и защото цената не е променяна от 2012 година. Но аз не разбирам причините за това поскъпване поради следните обстоятелства.

Всеки таксиметров шофьор взема колкото си иска.

Искрено те моля да ме поправиш, ако греша. Шофьорите могат да обиколят целия град с теб, само и само да ти вземат и последната стотинка… Особено когато си в непознат град или си чужденец (ух, на батко).

На стоянка по лафче или вестниче.

Когато се обаждаш на дадена таксиметрова фирма да си извикаш такси, те ти отговарят, че в момента няма свободни автомобили. При положение, че виждаш на отсрещния тротоар цели 3 таксита, които стоят със зелени лампички (Весела Коледа!) от същата фирма. Безценно! Разбира се, ти си в инвалидна количка и не можеш да пресечеш булеварда. И чакаш ли, чакаш, докато някое такси се „освободи”, а над теб вали дъжд/сняг и замръзваш… Яко! Безплатна, освежаваща баня!

Много ти е малко… разстоянието.

Аз лично не съм чувал закон, който дава право на таксиметровите шофьори да избират клиентите си по размера (в км). В противен случай може да влезем в съвсем друга сфера.

Таксиметровите шофьори са длъжни да те закарат от точка А до точка Б, независимо от разстоянието. Това им е работата… а когато си търсиш оправдания на работното място, знаеш какво би следвало в една нормална фирма.

И тук отново да споменем нашия приятел в инвалидна количка, който си извиква такси за близко разстояние, но му отказват. Не знам за теб, но аз бих нарекъл това с простичката думичка „дискриминация”. Или другото – всеки път, когато викаме такси за близко разстояние, да казваме, че сме инвалиди ли? Нали, уж, живеем във време, в което всички сме равни? Наистина не разбирам.

Затова, мили читателю, когато някое такси ти направи забележка относно разстоянието, моля, обясни му какви задължения има към теб. Или най-малкото – влез в страницата на фирмата му в социалните мрежи и ѝ дай най-ниската оценка. Вярвам в теб!

Тук малко ще си работя с изключен касов апарат.

Наистина непонятна е логиката да се протестира държавата да им увеличи минималната цена за превоз на пътници при положение, че самите те не работят за държавата си. Това е все едно да искаш фирмата, в която работиш, да ти увеличи заплатата, а същевременно да привличаш клиентите ѝ към друга фирма.

Няма свободни таксита?

Освен тези, които споменах по-горе на стоянките, всички други имат ли някакъв план-график? Всички знаем пиковите часове през деня, както и моментите на лошо време... Въпросът е таксиметровите компании съобразяват ли се с тях и правят ли графици на служителите си спрямо особеностите на деня. Недопустимо е в пиковите часове на деня да има спрени и неработещи таксиметрови коли на гараж. А ти какво мислиш?

А какво ще кажеш за това, че всеки си приема таксиметровата кола за лично своя и работи, когато си поиска?

Някой ще сметне, че таксиметров шофьор е професия мечта, защото работиш, когато си поискаш, работиш с изключен касов апарат, почиваш, лафиш си по стоянките, избираш си клиентите… и други.

Случка: Една вечер с моя приятелка след концерт в НДК се запътихме към стоянката на такситата, за да си хванем такси и да се приберем. Там имаше само едно, което, доколкото си спомням, светеше в зелено, но собственикът му товареше торби с картофи от една друга кола в таксито си. Ние нямахме друг вариант за прибиране, защото бях в инвалидна количка. Решихме все пак да попитаме професионалиста с картофите дали работи. И що да видиш… Той с най-яростната физиономия и натъртваш глас каза ,,НЕ!‘‘ (и то на жена). Това беше най-любезното убийство с очи… казвам ти. Оставям на теб да решиш кое е правилно в случая.

С всичко написано дотук сигурно ще си кажеш, че това не е валидно за всички таксиметровите шофьори.

Че има и добри примери. Ще намекнеш също, че е по-лесно да говорим за лошите примери, отколкото за добрите. И може би си прав. Но истината е, че обществото ни се развива благодарение на лошите примери и проблеми. Винаги се стремим да подобряваме обкръжаващата ни среда.

Преди дни гледах по Bloomberg интервю с човек от екипа на Google X, който каза, че до 2030 година почти всички таксита в света ще са с коли-шофьори, тоест самоуправляващи се. Аз, разбира се, много се зарадвах на тази новина, защото пътувам основно с таксита поради обективни причини, и неслучайно сложих това заглавие. Да, аз очаквам с нетърпение такситата да станат самоуправляващи се коли, защото си мисля, че с тази иновация ще подобрим начина си на живот. От друга страна, ще тласнем напред самото ни развитие като човечество. Не е ли точно това смисълът на живота? С всяка една крачка да бъдем стократно по-смели в разкриването на бъдещото!

Не се замисляме, че всъщност новите технологии ни предлагат една безценна възможност. Да сме творците на новия свят. Не консуматори, не работници, а творци, изобретатели и изследователи на новото и неоткритото...

А твоята позиция каква е?

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Петър Нефтелимов

Петър Нефтелимов е от първите автори в Uspelite.bg и до ден днешен е неразделна част от нашия екип с над 250 публикувани статии. Автор на книгата ,,Успехът в българския ген" за 49 успели българи в страната и чужбина. Има бакалавър по биотехнологии, магистър по биобизнес и биопредприемачество и втора магистратура по бизнес администрация. Съосновател е на биотехнологичния стартъп ,,Цвете в епруветка‘‘, който се бори срещу букетите от рязан цвят, които оказват отрицателно влияние върху природата заради площите за отглеждане, голямото количество вода и въглеродните емисии от транспорт и логистика по въздух. Освен това Петър е основател на медията за практическите съвети за бизнеса Neftelimov.com и на агенцията Zero Start, която се занимава с менторство и дигитален маркетинг. Той е част от двете най-престижни класации в България, а именно ,,30 под 30‘‘ на Forbes и ,,40 до 40‘‘ на Дарик радио.

Оставете коментар

3 коментара

  1. Иван Витков
    2017-12-23 22:48:26 Reply

    Отворен съм за дебат на тази тема с теб, колега студент, защото съм в бранша, не съм съгласен с това което си написал, и мога да дебатирам на всяка точка с теб и с който и да е, който споделя мнението ти!

    • Майка ти
      2017-12-24 10:31:07

      Заври си дебата в задника, мършо.

  2. Един от многото
    2017-12-24 16:51:56 Reply

    Като чест потребител на таксиметрови услуги, който използва такси почти всеки ден и който се познава с половината бакшиши в София, а другата половина сигурно искат да ме бият, щото звъня на таксиметрова фирма, пращат ми такси и после си хващам най-близкото и бързо такси което намеря :D мога да кажа следното:

    Доста от точките в статията ти са грешни - нека ги разгледаме:

    "Всеки таксиметров шофьор взема колкото си иска."

    Зависи на какво такси се качиш и от коя фирма е. Ако искаш можеш да му платиш точно до последната стотинка, без да му оставиш нищо (да няма да му хареса, но си в правото си). Можеш да му зададеш и точен маршрут за да мине точно от там от където искаш. Друг е въпросът, че има бакшиши, които могат да ти вземат 20 лв. за 5 км., но на тези им взимаш бележката, търсиш ги и се разправяте.

    Правилно би било да отбележиш, че доста от бакшишите са с фирми регистрирани на разни мангасари и не плащат лицензи и т.н. Виж това би било добра точка, но явно не си запознат с бранша.

    "На стоянка по лафче или вестниче."

    Проблемът не е в бакшишите. Шибаните операторки вече не получават пари на адрес, а са на твърда заплата в повечето фирми - т.е. не им се занимава да ти взимат адреса и т.н., а просто ти казват "Няма коли", а както и ти каза гледаш 5 таксита на 4 различни фирми пред вас. С една такава путка се псувахме доста, защото и беше предколедно и реши да се ебава с клиентите, но все пак си взех таксито. :D

    "Много ти е малко… разстоянието."

    Извинявай, ама има студентчета дето искат да вземат такси за 10 м. до заведението отсреща за да изглеждат като баровци пред колежките. И аз да бях бакшиш, нямаше да ги кача тия. А иначе не мисли, че имаш права на клиент - и бакшишите имат право да си изберат клиенти. Вече ако те качат имаш право да им кажеш, от къде да минат и т.н. и даже по закон, можеш да ги помолиш да ти помогнат с багажа, и да не им оставиш стотинка бакшиш.

    Иначе имат право да си избират клиенти и трябва да го правят. Примерно ако ти си бакшиш - ще качиш ли някой видимо пиян, дето ще ти оповръща колата и ще ти създаде разходи за доста повече от 5-те лева, които ще ти даде? Или пък някой дето си е хвърлил всички пари в казиното и те моли да го закараш до Перник за 5 лв.? Аре нема нужда.

    "Тук малко ще си работя с изключен касов апарат."

    Тук си прав. :D Да знаеш в какви таксита съм се качвал - направо каруци. Но пак ти казвам - в правото си на клиент можеш да поискаш да те кара с включен касов апарат или да смениш таксито. Или пък им викни проверка, вместо да пишеш статии.

    "Няма свободни таксита?" - по-нагоре ти обясних причината за това.

    "А какво ще кажеш за това, че всеки си приема таксиметровата кола за лично своя и работи, когато си поиска?" - ами предвид, че доста от бакшишите работят за себе си, го намирам за нормално.

    И в случая, който си описал има в предвид, че такси се вика предварително. И аз след някое парти, когато искам да се вкарам в приключение търся таксита по стоянките, но имам в предвид, че може да не ме качат щото ще те сметнат за пияница (което е тяхно право) - затова се звъни и се вика такси (но тук проблемът са тъпите операторки), където проблемът отива към това, че няма регулация на таксиметровите услуги в България. Не се сърди на хора, които правят каквото искат, щом им дават. Не е луд този който яде баницата, а този който му я дава.

    "С всичко написано дотук сигурно ще си кажеш, че това не е валидно за всички таксиметровите шофьори." - напротив, даже се надявам, някои от точките (като тази бакшишите сами да си избират клиенти), да е валидна за всички бакшиши, но тук проблемът е, че няма регулация на таксиметровите услуги, което е по-различен проблем и не зависи от самите бакшиши.

    Жалко, че не си споменал доста по-големи проблеми свързани с бакшишите. Че сред тях има крадци, сводници, бивши мутри, ченгета, тафиканти на имигранти и наркодилъри. Пред този проблем, бих казал, че твоите точки са незначителни.

    Напиши статия, за това че няма регулация на таксиметровите услуги в България и всеки престъпник може да стане бакшиш - доста по-полезна ще е.

  3. Колежка
    2018-01-02 15:15:08 Reply

    Прощавай, колега, ама много слаба статия!