В рубриката „Успелите споделят“ ви запознаваме с едни от най-успелите хора в България и проследяваме техния път и развитие. Целта винаги е била тези успешни хора да послужат за пример, да вдъхновят много от вас, нашите читатели.
В следващите редове ще проследите историята на Любомир Русанов и Методи Дреновски. Те са съоснователи и изпълнителни директори на най-голямата компания за хостинг услуги в България – СуперХостинг.БГ. И двамата имат дългогодишен опит в IT сферата като разработчици и мениджъри. Русанов е завършил Техническия университет, а Дреновски – компютърни науки в СУ „Св. Климент Охридски“.
За СуперХостинг.БГ е писано и говорено много. Как обаче виждате компанията през вашите собствени очи и възприятия?
Любомир Русанов: Като компания, която, от една страна, промени хостинг бранша в България, от друга страна, която прави иновации. Наложихме стандарти по отношение на обслужването. Утвърдихме какво е качествено обслужване. Развихме обслужването на клиенти онлайн – нещо, което липсва при много браншове в България. Забелязваме, че все още много фирми разчитат на обслужване по телефона, на устни договорки, СМС. Ние показахме, че дигиталното обслужване е напълно възможно. В момента имаме около 70 000 клиенти и един офис.
Виждаме и една друга тенденция. Ние все повече се опитваме да помагаме на клиентите ни да използват успешно интернет за бизнес развитие. В началото фокус бяха хостинг услугите, имейлите, домейните. Днес фокус са завършените решения и комплексните услуги. Когато нашите клиенти са успешни, тогава и ние сме.
Методи Дреновски: За мен компанията е един непрекъснато развиващ се организъм, който подобрява уменията на хората в нея. Това рефлектира върху начина, по който развихме обслужването като цяло – въведохме като култура отговорността – към клиентите и към работата.
Към кого е ориентирано портфолиото на компанията във време, когато почти всеки може да си направи сайт с няколко клика и без помощта на програмисти?
Л: Това е хубавото на технологичното развитие – няма нужда от тесен специалист за някакви микродейности. Т.е. можеш да си направиш сам сайт с WordPress или със Сайт билдър, но в крайна сметка дизайнът не е само програмиране. Именно затова се нарича „уеб дизайн“. В него са включени usability, цветове, шрифтове, разположение, user experience. Нашите услуги дават възможност на всички, които не разбират професионално от дизайн и програмиране, да постигнат добър резултат. Но ако искате да сте перфектни, най-добре е да се обърнете към специалист.
Това е като да ви предоставим строителни материали и сами да си изградите къщи. Ако сте много внимателни, ще успеете дори да направите стените прави и постройката да не падне. Но в общия случай за по-сериозни проекти ще ви е необходим специалист.
М: По принцип всеки може да инсталира една платформа и ако има базови познания, ще успее да си направи сайт. Той може и да не е професионален, но да бъде абсолютно адекватен на неговите нужди. Не е наложително да бъде топ качество, за да му върши работа. Точно затова и разширяваме своето портфолио, като предлагаме услуги за всички, които искат да си имат сайт, но не изпитват необходимостта да навлизат в дълбочина за всеки един детайл. Естествено не трябва да се заблуждаваме, че ако можем да караме кола, ще можем да построим ракета.
В този ред на мисли услугите ни са насочени и към професионални разработчици, и към хора, които желаят сами да се справят с изработката.
Преди две години SuperHosting.BG придоби Host.bg. Каква е равносметката от сливането за екипа и компанията?
Л: Смятам, че това беше много успешно начинание. Имаше си предизвикателства – основно с екипа. С част от хората, по една или друга причина, се разделихме. Основната ни цел беше всички колеги от Host.bg да бъдат максимално интегрирани в екипа на СуперХостинг.БГ. Двете компании имаха различна организационна култура, макар и със сходно портфолио. Хубавото за клиентите е, че те вече са изцяло мигрирани към инфраструктурата на СуперХостинг.БГ – сайтовете им работят много по-бързо, много по-защитени са, получават високо ниво на обслужване, могат да използват всички инструменти, разработени от нас. Равносметката е положителна. Научи ни, че такъв тип сливания изискват много добро планиране и поставяне на реалистични срокове.
М: Аз също смятам, че това беше успешно сливане. Клиентите на Host.bg осъзнаха, че тази промяна е положителна за техните сайтове. В началото имаше фрустрация, но после, когато започнаха да използват инструментите ни и усетиха колко по-добре работят сайтовете им, се успокоиха и ни се довериха. И аз споделям мнението на Любо, че предизвикателство беше обединяването на екипите. Хората, на които им беше интересно да работят при новите условия, все още го правят и се развиват. Други колеги продължиха по свой път. Равносметката за мен е, че не е необходимо да бъдем перфекционисти и да усложняваме процеси и аспекти. Това само забавя развитието.
Аз също съм клиент на СуперХостинг и наскоро бях изненадан от куп нови функции, които се появиха в cPanela ми – SuperHosting Speed-Up и SuperHosting Tools. С няколко клика оптимизирах много и все важни процеси в моя сайт – напълно автоматично и безплатно. Как става това? Не оставяте ли така много IT специалисти без работа?
Л: Не смятаме, че тези възможности биха оставили много IT специалисти без работа. Както вече обяснихме, за много от оптимизациите е необходимо клиентът да има познания. Нашият екип също е насреща за съдействие. Нашата цел е клиентът винаги да получава повече от това, което е вложил като пари. Или поне той да го възприема така. Затова сме разработили и тези инструменти. Една необходимост днес е сайтовете да бъдат бързи. Потребителите обичат бързи сайтове. Google – също. Тези инструменти помагат на нашите клиенти да бъдат успешни. И може би това е най-малкото, което можем да направим за тях.
М: Повечето инструменти помагат както на хората, които не са запознати с техническия аспект на сайтовете, така и на IT специалистите, които имат солидни познания в областта. В зависимост от големината, вида, нуждите на даден проект, много често се оказва, че тези инструменти помагат на разработчици, които са достигнали лимита на конкретна платформа. В други случаи тези инструменти помагат на клиентите, които нямат широки познания в IT сферата, да постигнат желания от тях ефект с няколко клика, без да навлизат в технически детайли.
Друг разпространен случай е, когато наш клиент на този етап от проекта си не може да си позволи да наеме специалист за оптимизация. Тогава той има нужда от лесно решение, което ще му позволи да се развие и да достигне до друг етап, в който ще може да си позволи услугите на специалист. Няма да заблуждаваме никого – за да работят инструментите в пълния си капацитет, те трябва да бъдат погледнати от специалист. Ако ви дадем 3 длета, няма да станете скулптори. Същото е с тези инструменти.
Какво е успехът за вас?
М: Да съм здрав. Да е здраво семейството ми. Да идвам с удоволствие на работа. Да виждам, че от работата ни има резултат. Не само резултат на хартия – таблиците да са с хубави данни и статистики. Резултат като качествена мярка – хората в компанията да стават все по-добри специалисти и да чувстват удовлетворение. Това отваря повече възможности за по-комплексни задачи и проекти. Така се получава взаимодействие между всички в компанията. Няма какво да се лъжем – по-голямата част от живота си я прекарваме на работа. Необходимо е да бъде удовлетворяваща. Иначе е мъка.
Успехът е процес. Той не е дестинация.
Л: Методи хубаво ги каза нещата. Аз съм напълно съгласен с него. Материалните неща са следствие на това дали в работата ви върви. За да бъде една компания успешна, от една страна трябва колегите във фирмата да са доволни, а от друга – клиентите. Ако изпитвате удоволствие, удовлетворение и желанието не угасва, значи сте на правилен път. Материалните придобивки ще дойдат. Но те не са самоцел.
Другото важно нещо е, че за да бъде успешна една компания, тя има нужда да инвестира в развитието си. Мисленето: „Хайде да спестим от всяко едно възможно нещо“, не води до успех. Можем да дадем пример с нашите услуги. Доста собственици на бизнес се стремят да спестят от дигиталното си присъствие. Не осъзнават, че ако сайтът им не работи коректно, защото са на неподходяща услуга, бизнесите им също няма да вървят и всички останали разходи по бизнеса няма да имат никакво значение.
В световен мащаб статистиките показват, че 5 – 7% от оборота на годишна база отива за разходи, свързани с IT услуги (без тук да се включва перото маркетинг и реклама) – поддръжка, хостинг, домейн, сертификати и т.н.
Една малка фирма в България има потенциала да прави 200 000 лв. годишен оборот. 5% от този оборот са 10 000 лв. А борбата, която забелязваме, е дали да се дадат 120 или 140 лв. за хостинг. На година.
Доколкото съм запознат, всички сайтове на споделен хостинг бяха прехвърлени автоматично и безплатно на по-бързи сървъри с All SSD инфраструктура. Преди време това беше екстра и се заплащаше допълнително. Каква е причината да направите тази промяна? Какво печелите от това?
М: Развитието на технологиите води до намаляване на цената на единица ресурс. Ако преди години едно SSD е било малко като обем и скъпо като цена, то сега показателите се движат обратнопропорционално: капацитетът се увеличава, а цената намалява. Това позволява да се използват SSD дискове по-масово и на същата цена да предложим много повече от преди.
Л: Това се отнася за всяка една технология. Например преди 20 години 10 GB хард диск струваше, колкото сега струва един 2 TB хард диск. Тук е много важно да се осъзнае нещо важно: Независимо че цената на техниката и технологиите пада, цената на услугата няма как да падне. Сървърите, които преди години сме купували за Х пари, вече не са актуални и не биха могли да удовлетворят днешните технологични нужди. Сега ние инвестираме същите Х пари, но за много по-високо качество или обем, защото потреблението на клиентите се е увеличило. Ако клиентите са ползвали Х ресурс преди години, то те сега ползват с пъти повече от същия ресурс. Въпреки увеличаването на обема и напредването на технологиите, вложената от наша страна инвестиция си остава същата. И ако цената на единица ресурс не пада, то ние трябва да увеличим тройно цените си.
СуперХостинг.БГ е познат на аудиторията най-вече със своите услуги. Какво обаче ще споделите за екипа?
Л: Екипът е близо 100 човека. Работата ни е много взаимносвързана. Екипна е в пълния смисъл на думата. Хората в компанията е необходимо да имат обща визия за това как се обслужват клиенти. Това, което забелязваме, е че колегите сами си казват, когато някой от екипа не се справя добре. Пропука ли се едно звено в екипа, това тръгва по цялата верига. Подборът на кадри, обучението и организационната култура са ключови елементи в развитието на екипа.
М: Създаването на екипа започна още от първия ден. Ние самите работехме наравно с колегите в началото. Те виждаха, че не сме стандартните шефове, които се разпореждат, питат какво се случва и после чакат резултати. Ние също отговаряхме на тикети, вдигахме телефона, ходехме по събития, срещахме се с хора. Първите тениски, които раздадохме на клиенти, ние лично сме ги щамповали с ютии. Много от хората, с които поставихме началото на СуперХостинг.БГ, все още работят в компанията. Организационната ни култура се формира посредством личен пример. И се надяваме този пример да се предава към новите колеги. Отговорността към работата е част от ДНК-то на фирмата. Това сплотява екипа. Всеки разчита на другия да си свърши работата и когато този цикъл е непрекъснат, се изгражда доверие.
Непрекъснато подобрявате услугите, които предлагате. Така например лесно и интуитивно всеки клиент може да си направи онлайн магазин чрез платформата Shopiko. Не смятате ли, че понякога дори изпреварвате търсенето на подобни услуги?
М: Специално със SaaS платформите се случи точно така. Изпреварихме готовността на пазара. Но това е една световна тенденция. Бидейки пионери в това отношение, имаме възможност да работим с хората, които са early adopters. Те ни дават много интересна обратна връзка и можем да подобрим продукта, така че с узряването на пазара и той да узрее.
Л: Потреблението на SaaS услугите става все по-популярно и занапред това ще е устойчива тенденция. Тяхното търсене ще расте в пъти по-бързо отколкото инфраструктурните услуги, като хостинг, VPS, наети сървъри. Хората търсят все по-завършени решения.
Кои са най-търсените услуги на СуперХостинг.БГ през 2018 година и какво говори тази тенденция?
Л: Все още хостингът е най-ползваната услуга. Но ако говорим за тенденции: през последните години ясно се вижда, че електронната търговия се развива с доста бързи темпове. Това води до увеличаване на клиентите на Shopiko, както и увеличаване на търсенето на услуги с по-големи хардуерни възможности – Managed VPS, наети сървъри. Много по-разпространено е и търсенето на не само желязо (т.е. сървър), но и на обслужване към това желязо. Причината за това е, че клиентите ни искат да се фокусират върху бизнеса си и продажбите. А не да мисля дали сървърът е с SSD, колко RAM или дисково пространство има, дали в момента работи, или не.
Кое беше най-голямото предизвикателство от пътя на СуперХостинг.БГ дотук?
Л: Най-голямото предизвикателство за нас е да отговорим на променящите се изисквания на клиентите. Когато стартирахме СуперХостинг.БГ клиентите ни използваха интернет основно, за да си проверяват пощата. Те си сваляха пощата на техните си компютри. Хостинг акаунтът оставаше празен – той не заемаше дисково пространство. В момента всички ползват IMAP и процентът на хората, които са постоянно свързани с пощата си, става все по-голям. Това увеличава ресурсите за поддръжката на услугите.
Има и друго предизвикателство. Ако през 2005 г. всички масово са си писали сами сайтовете (custom), то сега никой не го прави. Днес се използват готови системи за управление на сайтове. При нас 80% от клиентските сайтове са на WordPress. Това реално ни превръща в най-големия WordPress хостинг доставчик на територията на България. Това обаче е едно предизвикателство за колегите от техническа поддръжка и търговския ни отдел. Те трябва да са много добре запознати със системата, за да разрешават клиентски казуси и да отговарят на запитвания.
Същото важи и за Open Cart. Това е най-популярната платформа за създаване на онлайн магазини. Клиентите вече имат въпроси не как да си инсталират системата или как се казва името на базата данни. Те питат въпроси от рода на: Когато си кача Х продукт, защо ми дава тази грешка? Как е най-оптимално да си импортна продуктите?
Тези въпроси се възприемат от клиентите ни като технически. Но те са функционални въпроси за употребата на даден софтуер. Това е едно предизвикателство, което много скоро ще е необходимо сериозно да адресираме и да разгледаме като екип.
Към какви домейни е добре да се ориентира българският потребител. Набират ли популярност домейните на кирилица или има други по-атрактивни опции?
Л: Българските потребители е най-добре да се ориентират към .bg домейните. България е една от малкото държави, в които националният домейн не е толкова популярен. В нашите съседки нещата стоят по различен начин – националните домейни са в пъти по-предпочитани, отколкото стандартните домейни като .com, .net, .org, .info и т.н.
Разпространено е мнението, че регистрацията на .bg домейни е много сложна. Това не е вярно, а за фирми процесът е още по-лесен. Друг фактор е цената. Тенденцията обаче е .com да поскъпва с всяка изминала година и скоро цената му ще се изравни с тази на .bg. Ако някой все пак смята, че 20 лева разлика на година за домейн ще потиснат бизнес развитието му, да се замисли що за бизнес е това.
Ако естествено българска компания има международен бизнес, ориентиран към други страни, е най-добре да избере характерните за пазара домейни. Например, ако таргетира Америка – .com, Европа – .eu, Великобритания – .uk/.co.uk.
Домейните на кирилица не са популярни и според мен няма да станат популярни. Новите домейни също набират популярност. Те са шанс да си намерите свободно име и шанс да измислите нещо нестандартно като име на бранд.
М: От гледна точка на защита на търговската марка, потребителите е добре да изберат основните домейни. Българският домейн е основен домейн за България, а не неговите имитации „ime-bg.com“ или „imebg.com“. Доста от тези фирми се поставят под риск, защото за да регистрират име, подобно на .bg домейн, но с разширение различно от .bg, това означава, че името вече е заето и съществува като бранд.
Препоръчително е собствениците на домейни да си вземат и другите най-популярни разширения, за да предпазят името си и търговската си марка. Вие ще вземете .com, но друг може да регистрира .eu и да направи конкурентен бизнес с вашето име. Тогава нямате механизъм за защита особено ако нямате търговска марка.