Създателите на СуперХостинг.БГ: Успехът е процес, а не дестинация
В рубриката „Успелите споделят“ ви запознаваме с едни от най-успелите хора в България и проследяваме техния път и развитие. Целта винаги е била тези успешни хора да послужат за пример, да вдъхновят много от вас, нашите читатели.
В следващите редове ще проследите историята на Любомир Русанов и Методи Дреновски. Те са съоснователи и изпълнителни директори на най-голямата компания за хостинг услуги в България – СуперХостинг.БГ. И двамата имат дългогодишен опит в IT сферата като разработчици и мениджъри. Русанов е завършил Техническия университет, а Дреновски – компютърни науки в СУ „Св. Климент Охридски“.
За СуперХостинг.БГ е писано и говорено много. Как обаче виждате компанията през вашите собствени очи и възприятия?
Любомир Русанов: Като компания, която, от една страна, промени хостинг бранша в България, от друга страна, която прави иновации. Наложихме стандарти по отношение на обслужването. Утвърдихме какво е качествено обслужване. Развихме обслужването на клиенти онлайн – нещо, което липсва при много браншове в България. Забелязваме, че все още много фирми разчитат на обслужване по телефона, на устни договорки, СМС. Ние показахме, че дигиталното обслужване е напълно възможно. В момента имаме около 70 000 клиенти и един офис.
Виждаме и една друга тенденция. Ние все повече се опитваме да помагаме на клиентите ни да използват успешно интернет за бизнес развитие. В началото фокус бяха хостинг услугите, имейлите, домейните. Днес фокус са завършените решения и комплексните услуги. Когато нашите клиенти са успешни, тогава и ние сме.
Методи Дреновски: За мен компанията е един непрекъснато развиващ се организъм, който подобрява уменията на хората в нея. Това рефлектира върху начина, по който развихме обслужването като цяло – въведохме като култура отговорността – към клиентите и към работата.
Към кого е ориентирано портфолиото на компанията във време, когато почти всеки може да си направи сайт с няколко клика и без помощта на програмисти?
Л: Това е хубавото на технологичното развитие – няма нужда от тесен специалист за някакви микродейности. Т.е. можеш да си направиш сам сайт с WordPress или със Сайт билдър, но в крайна сметка дизайнът не е само програмиране. Именно затова се нарича „уеб дизайн“. В него са включени usability, цветове, шрифтове, разположение, user experience. Нашите услуги дават възможност на всички, които не разбират професионално от дизайн и програмиране, да постигнат добър резултат. Но ако искате да сте перфектни, най-добре е да се обърнете към специалист.
Това е като да ви предоставим строителни материали и сами да си изградите къщи. Ако сте много внимателни, ще успеете дори да направите стените прави и постройката да не падне. Но в общия случай за по-сериозни проекти ще ви е необходим специалист.
М: По принцип всеки може да инсталира една платформа и ако има базови познания, ще успее да си направи сайт. Той може и да не е професионален, но да бъде абсолютно адекватен на неговите нужди. Не е наложително да бъде топ качество, за да му върши работа. Точно затова и разширяваме своето портфолио, като предлагаме услуги за всички, които искат да си имат сайт, но не изпитват необходимостта да навлизат в дълбочина за всеки един детайл. Естествено не трябва да се заблуждаваме, че ако можем да караме кола, ще можем да построим ракета.
В този ред на мисли услугите ни са насочени и към професионални разработчици, и към хора, които желаят сами да се справят с изработката.
Преди две години SuperHosting.BG придоби Host.bg. Каква е равносметката от сливането за екипа и компанията?
Л: Смятам, че това беше много успешно начинание. Имаше си предизвикателства – основно с екипа. С част от хората, по една или друга причина, се разделихме. Основната ни цел беше всички колеги от Host.bg да бъдат максимално интегрирани в екипа на СуперХостинг.БГ. Двете компании имаха различна организационна култура, макар и със сходно портфолио. Хубавото за клиентите е, че те вече са изцяло мигрирани към инфраструктурата на СуперХостинг.БГ – сайтовете им работят много по-бързо, много по-защитени са, получават високо ниво на обслужване, могат да използват всички инструменти, разработени от нас. Равносметката е положителна. Научи ни, че такъв тип сливания изискват много добро планиране и поставяне на реалистични срокове.
М: Аз също смятам, че това беше успешно сливане. Клиентите на Host.bg осъзнаха, че тази промяна е положителна за техните сайтове. В началото имаше фрустрация, но после, когато започнаха да използват инструментите ни и усетиха колко по-добре работят сайтовете им, се успокоиха и ни се довериха. И аз споделям мнението на Любо, че предизвикателство беше обединяването на екипите. Хората, на които им беше интересно да работят при новите условия, все още го правят и се развиват. Други колеги продължиха по свой път. Равносметката за мен е, че не е необходимо да бъдем перфекционисти и да усложняваме процеси и аспекти. Това само забавя развитието.
Аз също съм клиент на СуперХостинг и наскоро бях изненадан от куп нови функции, които се появиха в cPanela ми – SuperHosting Speed-Up и SuperHosting Tools. С няколко клика оптимизирах много и все важни процеси в моя сайт – напълно автоматично и безплатно. Как става това? Не оставяте ли така много IT специалисти без работа?
Л: Не смятаме, че тези възможности биха оставили много IT специалисти без работа. Както вече обяснихме, за много от оптимизациите е необходимо клиентът да има познания. Нашият екип също е насреща за съдействие. Нашата цел е клиентът винаги да получава повече от това, което е вложил като пари. Или поне той да го възприема така. Затова сме разработили и тези инструменти. Една необходимост днес е сайтовете да бъдат бързи. Потребителите обичат бързи сайтове. Google – също. Тези инструменти помагат на нашите клиенти да бъдат успешни. И може би това е най-малкото, което можем да направим за тях.
М: Повечето инструменти помагат както на хората, които не са запознати с техническия аспект на сайтовете, така и на IT специалистите, които имат солидни познания в областта. В зависимост от големината, вида, нуждите на даден проект, много често се оказва, че тези инструменти помагат на разработчици, които са достигнали лимита на конкретна платформа. В други случаи тези инструменти помагат на клиентите, които нямат широки познания в IT сферата, да постигнат желания от тях ефект с няколко клика, без да навлизат в технически детайли.
Друг разпространен случай е, когато наш клиент на този етап от проекта си не може да си позволи да наеме специалист за оптимизация. Тогава той има нужда от лесно решение, което ще му позволи да се развие и да достигне до друг етап, в който ще може да си позволи услугите на специалист. Няма да заблуждаваме никого – за да работят инструментите в пълния си капацитет, те трябва да бъдат погледнати от специалист. Ако ви дадем 3 длета, няма да станете скулптори. Същото е с тези инструменти.
Какво е успехът за вас?
М: Да съм здрав. Да е здраво семейството ми. Да идвам с удоволствие на работа. Да виждам, че от работата ни има резултат. Не само резултат на хартия – таблиците да са с хубави данни и статистики. Резултат като качествена мярка – хората в компанията да стават все по-добри специалисти и да чувстват удовлетворение. Това отваря повече възможности за по-комплексни задачи и проекти. Така се получава взаимодействие между всички в компанията. Няма какво да се лъжем – по-голямата част от живота си я прекарваме на работа. Необходимо е да бъде удовлетворяваща. Иначе е мъка.
Успехът е процес. Той не е дестинация.
Л: Методи хубаво ги каза нещата. Аз съм напълно съгласен с него. Материалните неща са следствие на това дали в работата ви върви. За да бъде една компания успешна, от една страна трябва колегите във фирмата да са доволни, а от друга – клиентите. Ако изпитвате удоволствие, удовлетворение и желанието не угасва, значи сте на правилен път. Материалните придобивки ще дойдат. Но те не са самоцел.
Другото важно нещо е, че за да бъде успешна една компания, тя има нужда да инвестира в развитието си. Мисленето: „Хайде да спестим от всяко едно възможно нещо“, не води до успех. Можем да дадем пример с нашите услуги. Доста собственици на бизнес се стремят да спестят от дигиталното си присъствие. Не осъзнават, че ако сайтът им не работи коректно, защото са на неподходяща услуга, бизнесите им също няма да вървят и всички останали разходи по бизнеса няма да имат никакво значение.
В световен мащаб статистиките показват, че 5 – 7% от оборота на годишна база отива за разходи, свързани с IT услуги (без тук да се включва перото маркетинг и реклама) – поддръжка, хостинг, домейн, сертификати и т.н.
Една малка фирма в България има потенциала да прави 200 000 лв. годишен оборот. 5% от този оборот са 10 000 лв. А борбата, която забелязваме, е дали да се дадат 120 или 140 лв. за хостинг. На година.