Силвия Павлова: Само фирми с висок морал и ценностна система ще достигнат до хората
Силвия Павлова е съосновател и управляващ съдружник в компанията за биокозметика "Оренда груп", която произвежда биокозметика с марката Wooden spoon. Компанията произвежда биосертифицирани козметични продукти за грижа за лице и коса, които се продават в над 30 държави по света.
Тя завършва международен бизнес в Американското бизнес училище в Париж през 2007 г., като половината от обучението си прекарва в САЩ, Мексико, Китай и Хонконг. През 2004 г. печели състезание за предприемачество в Мексико и по този начин успява да финансира голяма част от пътувания си до края на следването.
Работи в европейската централа на Nestle Pet Care Purina, където става част от екипа, отговарящ за логистиката и производственото планиране за всички 30 фабрики на територията на Европа. В България се присъединява към една от големите български фирми за бързооборотни стоки, а през 2014 г. решава да създаде своя козметична марка Wooden Spoon.
Г-жа Павлова ще бъде един от панелистите в новото издание на Клуб Investor.bg - „Предприемачи на бъдещето“, което ще се проведе на на 27 септември, от 15 часа, в Capital Fort.
Разкажете ни повече за Wooden Spoon.
WoodenSpoon е вдъхновена от идеята да създава възможно най-чистата козметична грижа за кожата. Ние вярваме в древна Японска поговорка, която гласи “Ако не можеш да си изядеш крема - не го слагай на кожата си”.
Брандът и фирмата се роди от едно хоби и личен стремеж на тримата съдружници към по-здравословен начин на живот. Вярваме, че с продуктите ни ние помагаме на клиентите си да са по-здрави и да имат избор как да се грижат за своята кожа и тази на децата им.
Какви предимства предоставя България като място за производство на натуралната козметика?
България изключително благоприятна за стартиране на собствен бизнес. Тук пазарът все още не е начертан/разпределен и има възможност за малки и мотивирани компании да намерят своето място. Необходимият начален капитал е много по-малък от този на запад и това окуражава младите да последват бизнес мечтите си.
Как успяхте да утвърдите продуктите си на чуждите пазари ?
Честно казано и аз не разбирам напълно как се случи всичко. Участвахме в най-голямото биоизложение в Европа, направихме контакти и малко по малко различни фирми, дистрибутори, магазини започнаха да ни пишат.
Реално 4 месеца след стартиране на марката ни имаше в 8 държави. Всяка година се разширяваме все повече и повече. Аз вярвам, че всичко това се дължи на изчистените ни формули и на тенденцията хората все повече да четат съдържанието на козметиката, която купуват. От тази година имаме вече и адаптирани етикети за различните пазари - това ни помогна много.
Защо решихте да инвестирате в собствена козметична лаборатория?
За нас е важен контролът върху производството, чистотата и технологията на приготвяне. Например серумите ни никога не докосват метал в производството, те се изготвят, дозират и съхраняват само в стъклени съдове - нещо, което не би било възможно, ако разчитахме на производството в чужда фабрика.
Обикновено машините са метални, а за нас си е важно активния състав да няма допир с метал, за да не предизвика старт на окислителен процес. Също, ние не сме стандартно козметично производство. Приличаме по-скоро на лаборатория, отколкото на фабрика.
Как успявате да мотивирате хората си ?
Създадохме работна среда без стрес, която уважава личностното развитие на всеки служител. Аз вярвам, че работата и професионалното развитие са много важни, но на първо място винаги ще бъде семейството ни. Затова имаме нестандартно работно време. Работим с час по-малко, свършваме работа в 4 и всеки успява да се прибере у дома преди задръстванията.
Голяма част от август не работим, за да сме с децата си. Имаме и допълнителна отпуска. Опитваме се да даваме задачи според интересите. Тоест, ако има нещо, което някой не обича да прави - другите се опитват да поемат тази част от работата му. Хората са различни и затова се получава.
Какви са бъдещите тенденции в сферата на натуралната козметика?
Според мен натуралната козметика ще търпи спадове и липса на доверие от страна на потребителите. Няма ясен закон кое е натурално и кое - не. Много фирми използват петролни съставки в продуктите си и пак слагат етикети за натурално. Биосферата си има писани правила и строги проверки. Вярвам, че доверието в сертифицираните марки ще се покачва все повече.
Кое ще бъде от решаващо значение за успешната компания на бъдещето – веригите на доставки, развойната дейност, производствената формула, персонализацията на продукта или друго?
Най-важното за един успешен стартъп според мен е иновацията. Мисленето извън правилата. Вярвам, че само фирми с висок морал и ценностна система ще могат да достигнат до сърцата и домовете на хората.
Клиентите ни стават все по-критични, все повече се интересуват какво купуват, как се произвежда, кой стои зад продукта. Бягат от масовката, търсят различното, което ги кара да се чувстват като героя, част от едно ново движение, в името на по-зелен и по-природен избор.