Успелите

Симона и Божана от компанията "Основа": Устойчивостта може да бъде в сърцето на всеки бизнес

Основа е съветник за устойчив бизнес, който помага на българските компании да преминат към по-зелени практики и природосъобразен работен процес. Чрез тази екологична трансформация бизнесите постепенно стават по-печеливши и ефективни, като същевременно подобряват репутацията си сред клиенти и служители.

Основателки на компанията са Симона Стилиянова от Zero Waste Sofia, която специализира в комуникации и устойчиво развитие, и Божана Загорчева, която се занимава с оптимизация на процесите. В следащите редове с тяхна помощ научаваме за необходимостта от екологична промяна в бизнес средата у нас, за нагласите на компаниите и потребителите, както и за ползите от зелените практики, които правят живота ни по-пълноценен.

Всичко започва с един полуфинал на европейски конкурс за социални иновации, посветен на борбата с пластмасата. Създателката на блога за екологичен живот Zero Waste Sofia - Симона Стилиянова - се включва в него с иновативния си проект "Чешмите на България". В ролята на неин ментор в програмата пък се присъединява и Божана Загорчева, която специализира в управлението и оптимизацията на процесите. С помощта на стратегически поглед, добра комуникация и единомислие двете успяват да развият проекта на Симона в цялостна екологична платформа за намаляване на потреблението на пластмасови бутилки за вода. 

Симона Стилиянова

След успешния край на програмата пътищата на Симона и Божана продължават да се пресичат. Двете се виждат и чуват по различни поводи, засичат се по време на протести и кампании. Бързо откриват споделен интерес в областта на екологията и проблемите на заобикалящата ни среда, след като независимо една от друга работят по тези теми. Оттам те се заговарят за идеята да създадат своя собствена компания, която да работи като съветник за устойчив и природосъобразен бизнес в България. Седмица по-късно решението е взето - Божана се обажда на Симона и казва: "Хайде, правим го!".

Така се ражда компанията, която днес познаваме като Основа. Нейната мисия е да помага на бизнеса и околната среда в страната да процъфтяват заедно и да си бъдат взаимно полезни. Защо обаче това е необходимо?

Първоначалното търсене всъщност идва от самите компании. В края на 2019 и началото на 2020 г. със Симона все по-често се свързват бизнеси, които имат нужда от насоки, за да станат по-зелени. Така узрява идеята тази странична помощна дейност да се развие в цялостен бранд, който да подпомага българските компании в пътя им към по-екологичен работен процес.

"Различни регулации, директиви и правни рамки навлизат все повече на европейско и световно ниво, започвайки със Зелената сделка и забраната на еднократната пластмаса, за която толкова често започнахме да говорим", споделя Божана Загорчева пред Uspelite.bg. "В един момент бизнесът - иска, не иска - започва да се замисля по тази тема и това допълнително показва, че се отваря немалко работа в това направление. Тъкмо поради тази причина смятаме, че започнахме Основа в правилния момент."

Божана Загорчева

Какъв е отзвукът от появата на Основа в бизнес средата в България? Дали компаниите възприемат лесно идеята да бъдат консултирани по въпросите на устойчивите и природосъобразни практики, или по-скоро се плашат и се чувстват укорени? Оказва се, че обратната връзка е предимно положителна. Между Основа и потенциалните клиенти сред българските компании има чуваемост и добра комуникация, като и двете страни търсят начини взаимно да се подобряват и да надграждат.

"Генерално отзвукът беше доста положителен и чисто комуникационно и медийно получихме много голяма подкрепа", казва Симона Стилиянова. "Много компании прегърнаха идеята и я посрещнаха много положително. Има и такива, които приемаха това, да се обърнеш към тях и да им кажеш, че имат възможности за подобрение, като един вид упрек, затова леко заставаха в отбранителна позиция. Но смятам, че успяхме да изчистим това и да покажем, че не отправяме обвинение към един или друг бизнес, а се стремим да донесем дългосрочни ползи за всички тях."

За да се осъществи ефективно общуването и обмяната на опит между Основа и компаниите, трябва да е ясно какви са конкретните ползи за бизнеса от работата му с подобен съветник за устойчиво развитие и зелени практики. На първо място това е намаляването на разходите. Като оптимизира процесите си на работа и правилно управлява природните си ресурси, една компания може да си спести редица разходи и така да стане по-печеливша.

Друго предимство за бизнеса е намаляването на репутационния и регулаторния риск, който компаниите срещат в стандартното си опериране на пазара. Основа също така се стреми да помага на клиентите си да подобрят имиджа и работодателската си марка, тъй като позиционирането на един бизнес като зелена организация води до множество плюсове за неговата репутация сред служителите, клиентите и контрагентите.

Мотивацията за подобна екологична трансформация на една компания, която да ѝ донесе всички предимства на природосъобразния начин на функциониране може да дойде както от страна на създателите и мениджмънта на конкретния бизнес, така и откъм неговите служители - на каквото и ниво да работят те. Всеки работник може да се ангажира лично с определена екологична промяна като подмяната на еднократните чаши за кафе с такива за многократна употреба. Така дори най-нископоставеният служител в една компания може да се окаже двигател за преминаването ѝ към по-зелени практики и инициативи.

"Много зависи от културата на организацията и какви ценности са прегърнати", разказва Божана. "Правилният начин за мен е да се намери двигателят, през който има най-голяма чуваемост. Има места, в които служителите са овластени до голяма степен и могат да направят голяма промяна, но има и такива, където се следва някаква по-строга йерархия. Просто един бизнес трябва да види какъв е неговият модел и да започне от там."

Тази промяна е пряко свързана и с нагласите сред потребителите. През април и май тази година Симона и Божана провеждат онлайн допитване сред 400 български граждани от 33 населени места. Според резултатите от проучването цели 91% от потребителите се стремят да избират продукти и услуги, които вредят по-малко на околната среда, а 88% са склонни и да заплатят по-висока цена, ако са убедени, че продуктът, който купуват, е създаден по екологичен начин.

При равни други условия 87% от хората биха предпочели да пазаруват в магазин, който използва природосъобразни опаковки, а 81% се стараят да избират заведения, които не използват пластмаса и други консумативи за еднократна употреба. Тези резултати категорично показват, че през последните години като общество започваме все повече да изискваме компаниите, които подкрепяме, да следват определени екологични и етични принципи в работата си. Това пък означава, че за да отговорят на нуждите и изискванията на потенциалните си потребители, бизнесите трябва да се стремят да интегрират по-природосъобразни практики.

През своето близо едногодишно съществуване на българския пазар Основа отбелязва успех в преследването на тази цел.

"За времето, в което ни има, успяхме да направим проект за намаляване на хранителните отпадъци на едно от големите кулинарни предавания", споделя Симона. "Отделно помогнахме с изграждането на стратегическа зелена комуникация за навлизане в България на стартъпа Cupffee. Освен това тъкмо приключваме работа с един страхотен zero waste магазин - Plastic Free Life, който е изключително зелен сам по себе си."

А Божана добавя: "Постигнали сме резултати, с които се гордеем, а сега работим и по нови идеи, които се готвят да излязат пред аудиторията. Наистина смятам, че времето е правилно. Избрахме добрия момент, макар и в пандемични времена, за да развием този проект. Затова сме оптимистични за бъдещето."

Този оптимизъм откриваме и в цялостния работен процес на Основа с компаниите, които използват консултантските ѝ услуги. За Симона и Божана позитивната промяна е възможна дори в по-трудните случаи - при бизнеси, които се намират в напреднал етап от своето развитие и вече са утвърдили определени неустойчиви и неприродосъобразни практики.

"Смятаме, че има надежда навсякъде, стига наистина да успеем да видим това искрено желание от страна на компанията", казва Симона.

За да насърчат интереса и вдъхновението у клиентите си за постигането на екологична трансформация, двете създателки на Основа поддържат и блог, в който споделят позитивни примери за природосъобразни бизнеси, развити в България и по света.

"Искаме да покажем, че не е толкова трудно един бизнес да бъде зелен", споделя Божана. "Напротив, устойчивостта може да бъде в сърцето на бизнеса, въпросът е да има желание за работа в тази насока. Хубавото е, че имаме много добри български примери, както и примери от чужбина. С тях искаме да покажем, че не е толкова трудно това да се случи. Въпрос е на желание."

А Симона добавя: "Нагледали сме се и сме се наслушали на всичко страшно, което се случва около нас, особено по отношение на сблъсъка с климатичните промени. Ние просто смятаме, че обръщайки внимание на положителното, можем да привлечем много повече хора да направят екологична промяна в бизнеса си."

Какво обаче вдъхновява момичетата да продължават да развиват едно нелеко начинание като съветник за устойчив бизнес в България? Това е желанието им капка по капка да допринасят за преминаването към по-добър начин на живот за всички нас. Най-големият мотиватор за Основа по този път е промяната, която вече се реализира на българския пазар - благодарение на това, че компаниите успяват да открият смисъла в екологичните практики и знаят как да ги интегрират в работата си. Симона и Божана се надяват в крайна сметка тази постепенна промяна да доведе до една България с много по-нисък въглероден отпечатък в следващите години, както и с фундаментално различни обществени нагласи към опазването на околната среда.

"В бъдеще искаме да видим цялостна промяна на нагласите", казва Симона. "Да видим, че вече внедряването на устойчивото развитие в стратегиите на компаниите - от бара на плажа до голямата международна корпорация - е залегнало от самото начало, че е част от ценностите на компанията и наистина се случва. Искаме да видим един смислен и истински диалог между бизнеса, държавата и потребителите."

"Иска ми се бизнесът по-ясно, явно и настойчиво да комуникира именно по тази тема", добавя Божана. "Да се споделя какво всеки прави в това отношение, за да може да се запалват все повече хора и да има „Предай нататък“ ефект."

За тази цел според Основа е необходимо не само големите компании, но и самите ние като потребители да търсим природосъобразни алтернативи във всекидневния си живот. Трябва да бъдем взискателни, осъзнати и безрезервно следващи принципите си, за да започнем още днес да изграждаме устойчивия свят, в който ще живеят децата ни утре.

"Продължавайте да търсите положителното", насърчава ни Симона. "Не е трудно да намалите негативното си влияние върху околната среда."

А Божана допълва: "Изисквайте от фирмите, организациите и работодателите да правят стъпки в това отношение без страх. Когато ние като потребители изискваме от останалите да работят в тази посока, ще задвижим машината, която ще осъществи устойчивата промяна."

А какво по-необходимо и належащо за построяването на тази промяна от една добра и сигурна Основа?

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Катерина Василева

Седемнайсетгодишна и побъркана - по Бредбъри, шестнайсетгодишна, непохватна и срамежлива - по Смитс. Обича красива музика, пощенски картички и истории, които те променят. Мрази праз и несправедливости. Става част от Uspelite.bg благодарение на програма "Европейски копрус на солидарността".

Оставете коментар

0 коментара