Смарт Пчелин: Новата вендинг машина за мед във Варна
През последните години в България и по света се появяват все по-иновативни вендинг автомати, осигуряващи бърз и лесен достъп до всевъзможни продукти. Те отиват отвъд традиционните машини за кафе, студени напитки и бързи закуски, като предлагат домашно мляко, санитарни продукти като презервативи и дамски превръзки, а вече дори и мед! В следващите редове ти представяме първия вендинг автомат за пчелни продукти във Варна, създаден от младия пчелар Димитър Желязков.
От близо месец жителите на варненския квартал "Чайка" могат да се снабдяват с качествен мед от машината "Смарт Пчелин". Тя е дело на предприемчивия пчелар Димитър Желязков, който вече почти две десетилетия се занимава с отглеждането на пчели и производството на домашен мед.
Това е идея, която обмислям от 4-5 години, но едва сега остава време за реализацията ѝ. Тя е следствие от желанието ми да представя това, което произвеждам, на хората. Голяма част от пчеларите, които се занимават с такъв вид дейност, нямат възможност да контактуват с хора заради големия обем от работа. Затова реших, че вендинг машината е един от начините да представя това, което правя", сподели Димитър Желязков пред Uspelite.bg.
Заедно със своето семейство Желязков отглежда 360 пчелни семейства в близост до село Доброплодно, като пчелинът е отдалечен на 4 км. от всякакви населени места. Благодарение на трудолюбивите пчели предприемачът успява да предложи на хората изцяло собствена продукция мед. За него Желязков гарантира, че е напълно чист и натурален, произведен без хомогенизация и пастьоризация. А начинът на представяне на продукта - посредством вендинг автомат - придава още по-голяма стойност на меда и го прави по-интересен за клиентите.
В хода на самата реализация имах възможност да разговарям с много хора, понеже поработих доста на място. Вендинг машината е интересна за хората като визия и като идея. Разбира се, има различни мнения, но определено преобладават позитивните.
На този етап автоматът предлага два вида мед. Първият е букет от акация, глог и мащерка, а вторият - от липа, драка, слънчоглед и магарешки бодил. В зависимост от това как машината ще се приеме от потребителите, инициативата би могла да се разрасне и да достигне до повече градове и почитатели на качествения мед.
Всичко зависи от връзката между потребител и производител. Хората още не са свикнали с този начин на представяне, тъй като е изключително нов. Ако се приеме положително и предизвиква интерес, може да се предприеме и по-нататъшно развитие на идеята.
В момента тече активен пчеларски сезон, което означава и много работа за Димитър Желязков и останалите производители на пчелни продукти. Пътят към заветното бурканче мед обаче минава през редица трудности. По думите на самия пчелар, в този бранш в действителност няма лесни неща.
Последната година се отличава с изключително висока смъртност сред пчелите, а масовото им отравяне се превръща в национален проблем. Много земеделски производители им нанасят вреда - често поради незнание, занемаряване или чисто икономически причини - като не разбират, че пчелните семейства всъщност са полезни и за тяхната дейност.
Винаги ще има хора, които не са го осъзнали, но това трябва да се обяснява. В цял свят е така –може би трябва още малко време, за да може хората да разберат, че работата, която пчелите извършват, е работа, която никой друг не може да свърши. Това е една симбиоза.
Снимка: БНР