Социалното предприемачество - зелена светлина за успех
Социалното предприемачество придобива голяма популярност през последните години. Къде се крият причините за това? Какво кара успешни предприемачи да поемат роли на социални предприемачи? Социалното предприемачество е на път да се превърне в съществен елемент от обичайното предприемачество, и то с причина.
Според Stanford Social Innovation разликата между предприемачеството и социалното предприемачество се крие в добавената стойност на продукта. При предприемача полезността на продукта е организирана към индивидуални потребители и пазари, които могат да си позволят да закупят този продукт. При социалния предприемач добавената стойност на продукта е под формата на мащабни ползи за сегмент от обществото или за обществото като цяло. Предприемачът създава индивидуална стойност. Социалният предприемач създава обществена стойност.
Пазарната икономика диктува, че стойността се измерва с цена, печалбата – с генериран финансов ресурс, богатството – с пари. Затова и досега винаги първостепенно е било предприемачесвото. То създава материална стойност, измерима във финансово изражение. Социалното предприемачество от друга страна създава нематериална стойност. Стойност под формата на подобрение в образованието, културата, здравеопазването, условията за живот. Стойност за обществото, която не може да бъде измерена по стандартния начин, която няма цена.
Разпространено е мисленето, че дейностите със социална насоченост не са и не трябва да бъдат част от първостепенните ангажименти на една компания, поради факта, че не носят материална стойност, не носят печалба.
По дефиниция печалбата е това, което окачествява един бизнес като успешен или неуспешен. Следователно тя определя кои фактори са от значение и кои не. На глобално ниво. От пряко значение са цената и качеството на продукта, конкуренцията, необходимите инвестиции. Не са от пряко значение качеството на образование, условията за хора в неравностойно положение, нивото на престъпност. В този контекст социално значими фактори досега винаги са се отличавали от корпоративно значимите фактори.
Настоящата организация на икономиката е доказано слаба с невъзможността си да отрази нематериалната стойност. Но бъдещето е на път да наложи нова система. Първите знаци вече са налице. Живеем във време, когато голямата част от секторите търпят постоянни промени. Успешни са иновативните компании. Тези, които могат да привлекат потребителя с повече от стандартен продукт. Компании, които предлагат не продукт, а чувство, емоция, кауза, принадлежност, елементи с нематериално изражение. В конкурентна среда като днешната, където клиентът вече може да си позволи да не избира единствено на база цена, компаниите ще трябва да насочват все повече ресурс в добавяне на нематериални елементи към своите продукти. Иновациите вече не са единствено в посока подобрение на продукт, процес, организация или маркетинг. Една от най-мащабните иновации, които ни очакват, ще дойде от промяна в дефиницията на „стойност“.
Оценки на най-големите компании в света го доказват. Финансовите показатели не могат да обяснят стойността на UBER ($62.5 милиарда), Whatsapp ($19 милиарда) или Airbnb ($26 милиарда). Тези оценки са отражение и на нематериална стойност. От размиването на границата между материална и нематериална стойност идва и размиване на границата между предприемачество и социално предприемачество. Човечеството променя възприятията си за корпоративо значимите фактори. Те са на път да обхванат и тези, считани досега за отделни категории.
По-иновативните компании ще успеят да предложат нематериална стойност през различни призми. Една от най-големите възможности за този канал е в сферата на обществената стойност. С увеличения достъп до информация модерният потребител все повече разширява спектъра си от интереси, каузите, които подкрепя и обществено значимите проблеми, от които се вълнува. Теми като образование, култура и здраве са сред въпросите, които интересуват голямата част от населението. Съответно те представляват възможност за компаниите с добавяне на един елемент с нематериална стойност към своето предложение, да се харесат на сериозна база потребители. Към момента са малко юридическите лица, които решават и този тип необходимост на клиента.