Ставрос и Ива от "Пукльовците": Бъдете част от промяната!
Днес ще ви представим още един проект, който участва в Акселератора на ПРОМЯНАТА 2019, заедно с още 11 стартиращи социални предприемачи, които са намерили решение на проблеми на децата и младежите в България. Акселераторът е двумесечна интензивна обучителна програма, базирана на специализирани безплатни обучения и индивидуални консултации, които помагат на социалните предприемачи да подобрят своите решения и своя бизнес план.
Той е част от процеса на селекция в конкурса ПРОМЯНАТА - най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява в партньорство с фондация Reach for Change България.
Как се роди идеята ви?
Аз, Ставрос, съм баща на три деца и когато видях как съвременният динамичен и високо технологичен свят се отразява върху тях, реших, че трябва да направя нещо, за да обърна този процес на нарастващ индивидуализъм и изолация. И тъй като съм програмист, се замислих дали е възможно да създам игра, която едновременно да е дигитална и образователна, но и да стимулира директното общуване и грижа за другия.
Така създадох прототипа на Пукльовците като коледен подарък за класа на големия ми син. Отзивите за играта и от децата, и от учителите бяха страхотни и първите впечатления на всички бяха, че те не само подобряват климата в клас, но и имат потенциала да решат един наболял проблем, свързан с липсата на умения на децата да работят в екип.
Скоро след това, заедно с Ива, създадохме Пукльовците - дигитални образователни игри и методика към тях, които помагат на учители от 1. до 4. клас да развиват уменията за екипна работа у учениците си и да сплотяват своя клас.
Какво сте направили до момента за нейното развитие?
Към момента имаме разработени 4 игри, които упражняват учебния материал по математика от 1. до 4. клас и засягат различни екологични теми, подходящи за часовете по околен свят и човекът и природата. Игрите могат да бъдат тествани свободно ТУК. С началото на 2020 г. учителите ще имат достъп и до игри по български език, като ще могат и сами да създават съдържание.
„Пукльовците“ включват и методика на обучение, разработена съвместно с катедра „Начална училищна педагогика“ и катедра „Специална педагогика и логопедия“ към Факултета по науки за образованието и изкуствата в Софийския университет, както и учители в начален курс на обучение.
Чрез нея, освен насоки за това как да развиват умения за работа в екип у своите ученици, учителите получават и готови разработени уроци, които спестяват необходимостта от предварителна подготовка. Повече информация за нашата методика може да бъде намерена на нашия САЙТ и в нашия БЛОГ.
Към момента Пукльовците се ползват в някои от най-иновативните училища в София, като 120. ОУ, 90. СОУ, 84. ОУ, 145. ОУ, 97. СУ и др., както и от едни от най-желаните частни училища в София, като ЧОУ „Св. София“ и ЧОУ „Св. Климент Охридски“. Започват да ни търсят и от училища извън София, каквито са ОУ „Христо Ботев“ и ОУ „Ст. Караджа” от гр. Добрич, и СУ „Иван Вазов” от гр. Нова Загора. Така към днешна дата сме стигнали до близо 100 учители и над 2000 ученици.
Каква беше вашата мотивация да кандидатствате за "ПРОМЯНАТА"?
Ние сме социални предприемачи и търсим положителна промяна в нашата образователна система, която да даде възможност на нашите деца да разгърнат пълния си потенциал в 21. век и да се реализират успешно в личен, социален и професионален план.
Какъв по-добър начин да осмислиш социалния си ефект и да разгърнеш неговия обхват от участие в „ПРОМЯНАТА“ на Reach for Change България и Нова Броудкастинг Груп? След акселератора и сега в инкубатора на „ПРОМЯНАТА“ можем спокойно да потвърдим, че това беше едно от най-добрите стратегически решения, които сме взимали.
Страхотният екип на Reach for Change България, обучителите, с които имахме щастието да се запознаем и работим, предишните участници в „ПРОМЯНАТА“, които ни разказаха своите вдъхновяващи истории, задачите за домашно, които ни дадоха възможност да осмислим това, което правим, и не на последно място - останалите социални предприемачи в програмата, които ни заредиха още повече със своя ентусиазъм и хъс - всичко това ни помогна да израснем бързо и ясно да очертаем плановете си за бъдеще.
Какво ще направите, ако спечелите?
Плановете ни за бъдеще са много големи. Първо, искаме да разработим ситуационните тестове – игри, които да позволят на учителите да оценят уменията за работа в екип на своите ученици и да проследят тяхното развитие във времето. По този начин ще могат да се идентифицират и различни дефицити у децата, а чрез препоръки от наша страна към учителите и родителите ще могат да се вземат навремени мерки.
Второ, искаме да автоматизираме анализа на екипната работа чрез изкуствен интелект. Той ще обработва разговора между учениците в отбора и ще дава ефективна обратна връзка за това дали са се прекъсвали, дали са говорили едновременно, дали част от тях са били твърде пасивни и т.н. По този начин ще се подпомогнат учителите там, където класовете са големи и не могат да обърнат индивидуално внимание на всеки един от отборите.
Трето, искаме да направим игри за вкъщи, при които детето играе със своя родител по задание на учителя. Целта ни е да приобщим родителите към училищния живот и да ги направим съпричастни към училищните преживявания на своите деца.
Не на последно място плановете ни са да излезем навън и да докажем, че една образователна иновация, родена в България, може да покори света!
Всички тези планове ще се реализират по-бързо, ако спечелим „ПРОМЯНАТА“. Подкрепете ни и ни последвайте във фейсбук.
Опишете ни мечтаната от вас промяна
Последното проучване на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) показва, че близо половината от българските ученици в 9. клас нямат дори базови умения за работа в екип. От друга страна, според Организация за икономическо сътрудничество и развитие (OECD), това са ключови умения за успех в 21. век. От тях до голяма степен зависи успешното реализиране в личен, социален и професионален план на всеки от нас. Въпреки това в задължителния учебен план и програма на МОН не са заложени дейности за развиването на умения за работа в екип. Поради натоварения учебен график, учителите нямат време да работят в тази насока, а това, както се вижда, ощетява сериозно нашите деца. Именно това ние искаме да променим.
Вече имаме подкрепата на българския еврокомисар Мария Габриел, с която наскоро се срещнахме и която се ангажира да работи активно в тази посока. Вярваме, че ще успеем да проведем подобен конструктивен диалог и с МОН и всички заедно ще намерим най-ефективните политики, за да насърчим развитието на такъв тип умения у нашите деца. Мечтата ни е МОН да заложи в задължителната учебна програма по един час на седмица, фокусиран върху развиването на социални умения като комуникативност, кооперативност, емпатия, толерантност, самоконтрол и др.
Завършете с послание за нашите читатели
Помогнете ни като бъдете наши посланици – говорете по темата и изисквайте от вашите учители да развиват уменията за работа в екип у вашите деца, защото имено там, в училище, започва тяхната истинската социализация. Бъдете част от Промяната!