„Страх“ на Ивайло Христов е големият победител на кинофестивала в Талин
Филмът „Страх“ на режисьора и сценарист Ивайло Христов, с оператор Емил Христов, спечели Голямата награда на 24-тия международен кинофестивал в Талин „Тъмни нощи“, провел се в хибриден формат (присъствено и онлайн) заради глобалната пандемия от Ковид-19. Гран при на фестивала има и финансово отражение във вид на 10 000 евро.
Форумът в Естония, причислен към Клас А на кинофестивалите (сред които тези в Кан, Берлин и Венеция), се състоя от 13 до 29 ноември в столицата на балтийската държава и е един от малкото, които все пак се проведоха тази година.
Сюжетът на „Страх“ засяга една от темите, даващи много „храна за размисъл“ в последните години – темата за имиграцията. Главната героиня Светла е учителка, наскоро загубила работата си, която живее в село, близо до границата. При лов на зайци в гората, се натъква на африкански беженец и го предава на гранична охрана като нелегален емигрант. Оттам обаче ѝ съобщават, че трябва сама да се справи със ситуацията и в крайна сметка героинята, изиграна от актрисата Светлана Янчева, прибира бежанеца у дома си. Това води до редица интересни ситуации, често представени чрез хумор, но и същевременно засягащи важни общочовешки теми и проблематики.
„Този мъдър, впечатляващо написан и прекрасно изпълнен филм притежава рядкото качество да е едновременно състрадателен и провокативен, като избухва на моменти в абсурден хумор. В период, когато темата за имиграцията е в много медийни заглавия, този филм звучи изключително съвременно“, е коментарът на журито, оглавено от Марк Адамс и в състав Мустафа Фарооки, Изабела Кижшка-Хофлик и Естер Кунту.
По време на тазгодишното хибридно издание на фестивала, филмите, част от конкурсната програма, бяха показани на живо в големия кинотеатър „Вене“, както и онлайн. 26 пълнометражни игрални филма от цял свят бяха селектирани да се борят за награда, като 18 режисьори са представили своите първи творби в отделната състезателна програма за дебюти. Много от кинематографистите не успяха да пътуват до Талин, разказват от организационния комитет, но благодарение на хибридния формат на фестивала филмите са излъчени и достигат до виртуалната аудитория, създавайки радост за културната общност.
Снимка: cineuropa.org