Успелите

Светослав Спасов: Пътят към успеха е в абсолютната отдаденост

Светослав Спасов е лидер с 15+ години опит в ИТ индустрията и от 2017 е CEO на KPMG IT Service OOD – компания, предоставяща иновативни ИТ услуги за компаниите от групата на KPMG. Той е част от екипа, който извежда компанията на ниво от стартъп до водеща компания в KPMG групата, позната с високото ниво, експертиза и иновации. В момента развива и управлява екип от почти 270 висококвалифицирани, старши професионалисти в областта на ИТ, софтуерната разработка, облачни услуги, инфраструктура и автоматизация, SAP консултантски услуги и други.

Светослав Спасов отдели от времето си, за да поговори с екипа на Uspelite.bg, да разкаже повече за себе си, компанията, целите и да ни разкрие какъв е пътят към успеха.

Г-н Спасов, с какви тайнства се занимава KPMG ITS?

KPMG ITS не се занимава с тайнства. KPMG ITS има екипи за проучване и разработване на бизнес приложения за нуждите на KPMG. Отделно имаме голям екип за дизайн и разработка на облачни продукти и решения, отново за вътрешните нужди на компанията, но също и за крайни клиенти. В последните години развиваме доста усилено и консултантски екип за SAP технологии. 

Да разбирам ли, че вашите усилия най-напред са били насочени предимно към KPMG, а сега се отваряте все повече и към крайни клиенти и потребители?

Започнахме преди 5 години като малка startup компания с екип от 15 души и когато KPMG Германия ни закупи през 2015 година, основахме в София – KPMG ITS. Първият проект и голямо предизвикателство пред нас бе да създадем частен „облак“ за нуждите на KPMG. Днес вече имаме лиценз от KPMG International да предоставяме услуги в цялата група KPMG и изключителна репутация в цялата ѝ мрежа от компании и клиенти.

Също така можем да работим и с крайни клиенти и потребители при определени условия. Ако трябва да обобщя, първите три години работихме по услуги, предназначени само за вътрешна консумация в групата KPMG. Последните две години започнахме да партнираме с европейските KPMG компании за излизане със съвместни предложения към крайни клиенти. 

За тези пет години кой е най-трудният процес, през който сте преминали?

Най-трудният процес беше преминаването от стартъп компания с типичната ѝ за това култура – всички работят на максимум, надъхани са до крайност за успех, действат заедно като един организъм – до предприятие със среден размер като част от международна структура. С растежа си компанията започна да привлича нови служители, променя се непрекъснато.

Това, което е работило добре за 15 души екип, трябва да се развие така, че да отговаря адекватно на екип от над 250 души в момента. Наместването на всеки един човек в екипа, открояването на новите лидери, преминава през професионалните критерии, но и през сблъсъка на различни култури – тази на основателите на компанията и тази на по-късно дошлите служители. Т.е. трябва двата типа култура да се напаснат, за да сме единни. 

Друга трудност е изграждането на стратегия на растеж и придържането към нея. Всеки ден се появява нещо ново, във всеки един момент се налага да се вземат решения как да се върви напред. Едновременно с това стои и необходимостта от синхронизиране с KPMG, компания със сложна структура – това е голяма мрежа от корпорации, всяка компания има собствена локална стратегия.

Голямото предизвикателство е да дефинираме и определим такъв път, такава стратегия, която да работи дългосрочно за нас.

Не е лесно, но е възможно и смятам, че го правим добре.

Звучи интересно. В този ред на мисли какво според вас е бъдещето на IT сектора в България?

Много интересен въпрос. Лично аз виждам нещата така – това е изключително динамичен и конкурентен сектор. Промени настъпват с всяка изминала година. Докато преди време секторът се движеше основно с външни инвестиции, главно в аутсорсинга, в момента наблюдаваме много изгряващи български компании, които се занимават или с развитие на собствени продукти, или с иновативни услуги за външния пазар.

Очаквам компаниите да продължат тази трансформация, защото на конкурентния пазар, на който работим, успешни компании ще са тези, които привличат и развиват креативност и талант. 

Смятам, че класическите аутсорсинг компании, за да оцелеят в бъдеще, ще трябва да се ориентират все повече към създаване на собствени продукти с висока добавена стойност. Има и още един фактор, който работи в тази посока – пазарът на труда в IT сектора също е много динамичен, възнагражденията растат, достигат нива в други страни. А това налага да сме по-иновативни, по-продуктивни,

да има повече партньорство между бизнеса и образованието, за да има и повече талантливи и обучени кадри.

За компанията разбрахме, а как организирате вашата работа, откъде черпите идеи и похвати?

Повече залягам на знания от академии и обучения. Завърших 2-годишна университетска програма в Берлин и бях впечатлен от начина на обучение, от това, че колкото можеш да научиш от книги и литература, толкова можеш да научиш от контакт с хора в други сфери. Това за мен е най-полезният начин за обучение. Влияя се повече от личности и от техния извървян път и конкретен опит, отколкото от теоретични разработки. 

В тази връзка как решихте да стартирате Академия в сферата на облачните технологии и разработването?

Търсихме такива кадри, проучихме пазара и установихме, че няма специалисти, които ни трябват. Затова решихме да намерим партньори и сами да обучаваме кадри. Много търсихме, но накрая решихме да го направим с ITCЕ, които са със сериозен потенциал и многогодишен опит в обучения и сертификационни изпити с Microsoft. Вложихме стотици часове работа, изградихме зала за обучения в нашата компания. 

Успешните 14 специалисти от България и Холандия, които завършиха първата ни Cloud & DevOps академия, ни дават обратна връзка и знания как сами да изградим и попълним тази липса на кадри, как да дадем нови възможности на младите хора в страната. Преподавателите от наша страна и от страна на ITCЕ се чувстваха изключително привилегировани и доволни от свършената работа. Искаме да развиваме програмата всяка година. Целта на втората академия - ERP Academy, за която сега набираме кандидати, е да обучим 20 функционални консултанти и 20 разработчици в областта на SAP консултантски услуги.

От първата ни академия всички завършили веднага продължиха кариерата си в KPMG София и Холандия. Сега планираме и тези 40 души, които успеят да завършат ERP академията, да останат в компанията и веднага да използват знанията си в професионална среда. Затова и така е изградена нашата програма – обучение, сертификация, работни позиции. 

Имаме желанието да развиваме и занапред подобен тип инициативи и ще го правим, докато има желаещи. Към момента интересът е доста висок, поне трима души се борят за едно място в академията. Фокусираме се над мотивацията им, желанието им да продължават да се развиват. 

Как разтоварвате? Как намирате време за себе си от толкова работа?

Най-важна за мен е възможността за умствено разтоварване, защото в един момент от дейност в определено време работата се превръща в непрестанен, почти 24-часов процес, който натежава. Затова човек трябва да намери това, което ще го презареди и ще балансира професионалния и личния му живот.

Обичам спорта и моторите.

Харесвам динамичните спортове, като кикбокса например. Поне 1 – 2 пъти седмично гледам да покарам мотор, разтоварва ме и ми доставя огромно удоволствие. Обикновено ставам сутрин рано, към 5, чета интересни материали, планирам деня си и това ми позволява да съм добре организиран, без хаос и напрежение. Към 7 отивам да спортувам, което ме прави по-енергичен и ефективен. Вечер времето, което ми остава, винаги е за игра с децата. В края на юли ни се роди второ момченце и в момента се опитваме да напаснем графиците си, за да имаме и семейните си занимания, но и други дейности. 

Спя малко, в рамките на 5 или 6 часа в денонощието. Доколко е полезно това... не мога да кажа, но така съм си изградил графика. Хората, които ръководят компанията, директори, мениджъри, трябва да са абсолютно отдадени, иначе не могат да се случат нещата. С всеки един, с когото съм говорил, поставя на първо място времето и желанието за развитие на компанията си. Няма друг път към успеха. 

Защо избрахте да се развивате в България, при положение че сте имали и други възможности?

Много пъти сме дискутирали със съпругата ми къде да е мястото, на което да изградим семейство, кариера и живот. За мен сега България е изключително благоприятно място за развитие на бизнес, особено в IT индустрията. За мен е мотивиращо, че работим в страна, която тепърва развива IT индустрията като сектор, и то с бурни темпове. И че

хората могат да изграждат добра кариера в България, без да им се налага да търсят път навън.

Поглеждайки в годините назад към това, което постигнахме с екипа, се сещам, че отдавна дори не съм се замислял за възможности навън. 

Сега приоритет за мен е развитието на KPMG ITS. Да помогнем на хора, начинаещи и с опит, да се развиват, да намерят при нас работното място, на което се чувстват добре, и да бъдат успешни. Моята лична мисия е да видя какъв е максималният потенциал, който може да развием в KPMG ITS, тук, в България. 

Достъпен ръководител ли сте?

Мисля, че да. Приемам добрите идеи и работя със своите хора. Старая се да намирам време за всички, дори в колата на път за офиса или вечер след работа. Опитваме се да правим и срещи, в които да излизаме от ежедневието си, за да помислим какво заедно искаме да постигнем.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Васил Койнарев

Кандидат-доктор по съвременен български език, докторант по философия, магистър по лингвистика, бакалавър по филология и бакалавър по журналистика. Преподавател, лектор, редактор на свободна практика. Основател на фирма за редакторски услуги — Редактор.бг ЕООД — www.redaktor.bg

Оставете коментар

1 коментар

  1. Христо Костов
    2020-10-14 20:52:25 Reply

    "Защо избрахте да се развивате в България" - защото тук имаше връзки да стане началник. Уменията са под голямо съмнение. В чужбина трябва да се хване да работи, а това не го може. По лесно е да те сложат за шеф и да търкаш цял ден стола по срещи - отговорности нямаш, а заплатата голяма.

    • Кирил
      2020-10-20 18:23:13

      Христо, а ти си тъпия посредствен БГ хейтър, дето самодоволно си лъска у дома и оплаква жалкото си съществуване от избора си на жертва в тоз живот. Грам не познаваш човека за които е писано, но и не ти се налага - ти си със съдба на мижитурка. Сбогом !