Светослав Тодоров: Искам да създавам среда, която ме кара да просперирам
Светослав Тодоров е на 17 години и се занимава с предприемачество. В самото начало започва с купуване и продаване на домейни, създаване на сайтове. След това се занимава с поправка на телефони и слушалки. За него, ако не продава продукт, който не е висококачествен, започва да се чувства зле, че не е предложил най-доброто и не се е представил в добра светлина. Това, което го прави щастлив, е да дава най-доброто от себе си, да вижда, че неговите знания и умения правят клиентите му щастиливи.
Желае да продължава да създава компании, които подобряват живота на хората и се стреми чрез тях да подобрява състоянието, в което се намира България. Мечатат му е да я направи страна, пълна с възможности, където хората ще искат да останат да работят и да водят добър живот. В бъдеще си поставя целите да подобри образователната система и да направи така, че учениците с удоволствие да ходят на училище, да накара повече хора да се занимават с предприемачество, като им покаже какво наистина означава това с реални примери от своя предприемачески път.
С какво правиш живота на хората по-жизнерадостен и изпълнен с щастие?
Създавам продукти и услуги, които улесняват и обогатяват живота им. Създавам нови неща, които клиентите не са очаквали и тяхното щастие ме презарежда с енергия.
Кога беше първият ти досег с предприемачество?
Спомням си, че когато бях малък, оправих компютъра на съседа и получих кофичка кисело мляко. Това сигурно беше най-вкусното кисело мляко, което някога съм ял. Не толкова, защото киселото мляко беше кой знае колко хубаво, а защото самото чувство, че моите знания и умения се ценят, ме накара да се чувствам прекрасно. Тогава още не знаех, че съществува такова нещо като предприемачество, но в крайна сметка, предлагах някаква услуга, която хората желаят.
Това е случка от не чак толкова съзнателния ми живот. Но в целия ми съзнателен живот съм търсел начини да създавам някакъв продукт или услуга, която ме удовлетворява и в същото време хората да харесват.
Само на 17 години, а с толкова много бизнеси си се занимавал. Какво научи от тях?
Може би най-важното, което научих е, че в живота всичко сам си го създаваш. Никой няма да ти даде на готово решението на всичките ти проблеми, ако ти сам не го намериш.
Научих, че трябва да бъда проактивен, за да успея. Винаги да искам да бъда по-добър с всеки изминал ден и да си създавам среда, която ме кара да просперирам и да се развивам.
Какво са клиентите за теб?
Приятели, които ми съдействат да направя възможно най-качествения продукт, в замяна на което аз правя техния живот малко по-удобен и приятен.
А книгите?
Книгите за мен са унищожителят на незнанието. Лъчът светлина в мрака. Отговорът на въпросите ми. Неизчерпаем извор от гледни точки.
Книгите са отражение на света около нас и ни помагат да разберем нещата, които сме пропуснали.
Понякога се чудя как хората, които не четат книги, живеят. Та в тях има толкова полезна информация.
Дори и да не виждат ползата от художествената литература, има толкова много книги, написани с цел да помогнат на хората да водят един по-добър живот. Например, как да създават по-стабилни взаимоотношения с другите, как да имат по-хубаво тяло, как да се хранят правилно, как да си намерят подходяща работа и т.н.
Книгите дават възможността да разберем тайните на успешните хора, да видим света с техните очи, да разширим мирогледа си, да се докоснем до концепции, идеи, живот, които биха били недостъпни без тях.
Ако те не четат книги, те се ограничават до нивото на обкръжаващата ги среда и може би никога не разгръщат своя пълен потенциал.
Коя е любимата ти книга?
Не искам да избирам една единствена, защото има толкова много хубави книги, които са ми били полезни.
Например, в „Мисли и забогатявай“ има много полезни практически съвети за това как да успеем. Аз още преди да разбера за книгата съм прилагал съветите, дадени там и бях много въодушевен, когато разбрах, че има още много неща, които не правя, а могат да подобрят живота ми.
Също така, „Към себе си“ на Марк Аврелий, защото е пълна с философските виждания на стоицизма, което е и основата на моята лична философия за живота.
Благодарен съм, че прочетох ето тези книги: „How Google works“, „The Lean Startup“ и ,,Мислещият човек”. Те ми показаха как най-големите организации работят, какво ги прави толкова привлекателни за служителите, как се създава фирмена култура, разбиха виждането, че за да стартираш бизнес, ти трябват много пари и това, че моите мисли определят кой съм аз, накъде съм се запътил и какво ще постигна в живота.
„Човек в търсенето на смисъл“ на Виктор Франкъл, заради това, че ми показа, че моите проблеми не са толкова големи, колкото си мислех и заради това, че ме накара да осъзная каква огромна сила притежавам - силата да избирам как да реагирам на дадена ситуация.
Но все пак, любимата ми „книга“ е животът. Той винаги е бил най-добрият учител.
Твоята философия за живота е...?
Когато достигна един връх, аз не спирам дотам, а продължавам и търся следващия. Аз обичам изкачването до върха, играта и всички трудности, свързани с изкачването.
Обичам да си поставям огромни цели, които изглеждат невъзможни за изпълнение, а след това да ги правя реалност. Това е моето предизвикателство, което ме мотивира дори и през най-трудните моменти.
Сега правиш аудио книги, които ще дариш в домове за незрящи хора. Разкажи повече. Как го реши?
Започнах да слушам аудио книги преди около 2 години. И то предимно на английски език. Започнах да търся аудио книги на български, но не намерих толкова много, а тези, които вече бяха направени, не бяха такива, каквито всъщност аз бих „чел“.
Преди 1 година ми дойде идеята да започна да правя аудио книги. Но тогава работех върху други проекти и нямах време да работя върху още едно нещо.
Преди няколко месеца започнах сериозно да се занимавам с аудио книгите, тъй като вече имах нужните знания и опит.
Другата причина да започна да записвам аудио книги е, че това е перфектната „работа“. Да чета книги, които и без това бих чел, да се обогатявам, да си развивам умствените възможности. Та какво по-добро от това?
Целта на компанията е да обогатява и да прави живота на хората по-жизнерадостен и изпълнен с щастие. В книгите се крият големи съкровища и отговори на много въпроси, чакащи да бъдат открити. Ние искаме да дадем възможност на хората да се докоснат до тази информация по още един начин и да накараме хората, които не четат книги да разберат колко достъпни могат да бъдат те.
Планираме да даваме аудио книгите за свободно ползване на Дома за слепи лица и на училището за слепи в София. На български език няма толкова много аудио книги и те дори и да искат да „прочетат“ някоя книга, не могат, защото не е направена в аудио формат. Има някои програми, които могат да четат текста, но те убиват цялото удоволствие от книгата. Искаме да им дадем възможността да изпитат това удоволствие от книгата, което ние изпитваме всеки ден.
Какво те мотивира?
Мотивира ме това, че работя върху нещо смислено и което ще е потребно и ще носи благодат на своите клиенти.
Мотивират ме усмивките на хората.
Мотивира ме ежедневната възможност да подобрявам себе си и всеки ден да се доближавам по-близо до целта си.
Мотивира ме фактът, че ако аз не го направя, никой друг няма да го направи.
Мотивира ме това, че колкото повече нови неща научавам, толкова повече възможности се разкриват пред мен. Изборът, възможностите, всичко това ме мотивира да давам всичко от себе си.
Какво ще пожелаеш на другите млади хора, които още се чудят по кой път да поемат?
Само Вие знаете по кой път трябва да поемете. Но ако не направите първата стъпка, ще си останете на същото място, в което се намирате в момента и никога няма да изживеете живота си напълно.
Ако все пак направите първата крачка, дори и тя да не е правилна, Вие ще сте придобили огромно количество знания и ще знаете поне още няколко неща за себе си. Това ще Ви отведе на друго място, то на друго и така, докато не стигнете там, където наистина искате да бъдете.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта за различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.