TImeHeroes: Все повече хора искат да помагат!
TimeHeroes е най-голямата платформа за доброволчество в България, в която доброволци намират и се включват в инициативи, които имат нужда от подкрепа. Зад този прекрасен проект стои един страхотен и отдаден екип от шест души, с които ще те срещнем днес:
Павел Кунчев. Директор и съосновател на TimeHeroes. Обикновено казва на останалите как да си вършат работата и прави глупави шеги. Радва се на факта, че всеки ден има възможността да учи нови неща покрай дейностите на платформата.
Ния Кирякова. Нашият проектен ръководител. Благодарение на нея всичко се случва навреме и както трябва. Може би това се дължи на факта, че за известно време е била преподавател в училище.
Елена Радева. Журналист с дългогодишен опит. Разказва интересните истории на организациите и доброволците, ползващи TimeHeroes в блога и медийните ни партньори. Грижи се мисиите, които публикуваме, да бъдат представени по най-добрия начин.
Зорница Миткова. Има опит в пиара, медиите и рекламата. От повече от половин година всеки ден работи за това да осигурява устойчивото съществуване на организацията, тоест отговаря за фондонабирането и комуникациите.
Антон Стойчев. Управлява всички IT усилия на платформата, която, преди всичко, е технологичен проект. Освен това е един от основателите на obshtestvo.bg - прекрасна онлайн платформа, събираща специалисти в различни области, за да създават заедно различни инструменти, улесняващи гражданското участие и общуването с различни институции и държавата като цяло.
Наталия Желязкова. Занимава се с финансово-счетоводните въпроси и допълнително помага по дейностите на различните проекти, които осъществяваме.
Как се роди идеята за TimeHeroes и въобще как започна всичко?
TimeHeroes.org е идея, която единият от съоснователите - Яна Бюрер Тавание - се е опитал да осъществи още през 2008, но чак 2011 това става факт. Плаформата беше представена официално през януари 2012 на TEDxBG, когато бяха организирани 8 доброволчески инициативи специално за посетителите на конференцията. TimeHeroes.org дава отговор на въпроса къде можеш да дариш времето, уменията и знанията си за кауза без значение какво работиш и на колко години си.
Онлайн платформата е единственото място, което публикува информация за всички актуални доброволчески инициативи в страната и свързва хора, които искат да помагат, с каузи, които имат нужда от подкрепа. Каузите наричаме мисии, а доброволците - герои. Всичките ни дейности са насочени към обогатяване и разпространяване на доброволческата култура в България.
През платформата са преминали стотици инициативи. Коя бихте казали, че е любимата ви?
Разнообразието е толкова голямо, че даже и да имахме любима щеше да ни е много трудно да посочим само една. Всеки ден се изненадваме от креативните начини, които различни организации измислят, за да включат доброволци в инициативите си. Както и виждаме много позитивна тенденция в многократното участие в доброволчески инициативи от един човек. Важно е да опиташ и да се включиш за първи път. След това със сигурност ще искаш да помагаш на още и още каузи.
В България доброволчеството все още е нещо, което не е широко разпространено. Според вас как може да се подобри тази тенденция?
Когато създадохме TimeHeroes, официалната статистика на Европейския съюз казваше, че България е на последно място от всички страни-членки по процент от населението, който някога е участвал в доброволческа дейност - под 10%. Самото понятие се бъркаше доста с благотворителност (а не всички каузи имат нужда от парите ти). За по-възрастната част от населението ни пък доброволчеството носеше лош остатъчен привкус от соц-времената, когато е имало задължителни бригади и ленински съботници.
Имайки предвид тази картина, смятам, че през 2016 години наблюдаваме едно по-зряло и пълноценно отношение към доброволчеството. И нашата статистика го доказва. За четирите години и половина от съществуването на платформата над 1000 инициативи са набирали доброволци в 140 населени места. Регистрираните потребители са почти 27 000 и са участвали над 41 000 пъти в мисии. Важно е инициативите да получават повече публичност и да се организират по-добре. За първото се грижим от ден 1, а за второто работихме последната година и половина като на базата на опита на над 250 български НПО създадохме наръчник за ефективна работа с доброволци, който се радва на доста голяма популярност откакто беше напечатан и разпространен.
Kакви са бъдещите ви планове за развитие на TimeHeroes?
TimeHeroes работи в няколко основни посоки. Развиваме мрежа от доброволчески клубове в училища и университети в цялата страна. Вече имаме 16 клуба и се надяваме бройката им да порасне поне двойно в рамките на 2016. Младите хора са супер възприемчиви за идеята и смисъла на доброволчеството, а ентусиазмът им е несравним. Ще обърнем повече внимание и на включването на възрастни хора в доброволчески инициативи. В цяла България има много пенсионирани специалисти в различни специалности, които могат да са супер полезни, но не знаят, че има каузи, в които могат да се включат. Както и каузите не знаят как да се свържат с тези хора. Ние ще променим това. Надявам се, че скоро ще имаме повече за разказване.
Предстои ни да развием и специална платформа за т.нар. професионално доброволчество - когато освен времето си, даряваш умения. За много компании доброволчеството е ценност, както при подбора на служители, така и за развиване на позитивна корпоративна култура. От известно време мислим и върху възможността TimeHeroes да излезе извън България, адаптирайки инструментите и услугите, които предлагаме за други общности.
Кои са любимите ви цитати за доброволчеството?
Най-най-любимите ни са тези, които различни хора, ползващи платформата, казват за нея.
Предизвикайте нашите читатели да направят по едно добро дело
Ето, лесно е. Да влязат в сайта на TimeHeroes и да си изберат мисия според това къде се намират, колко време имат и предпочитания си за тип на каузата.
Заглавна снимка: Яна Лозева
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.