Цветан Русимов: Ние българите сме възпитани да бъдем добронамерени и отворени към хората
Цветан Русимов има 15 години управленски опит на ръководни роли и доказан успех, който съчетава стратегическото мислене и лидерските умения. През 2008 г. се присъединява към екипа на Imperia Online като оперативен директор. Оттогава изгражда силна мрежа от приятели и бизнес партньори по целия свят.
Чрез отлична междуличностна комуникация издига екип от девет души до милионна доларова компания. Има страхотно семейство: двама братя близнаци, жена и дъщеричка на 2 годинки. Също така предава опита си на международната сцена като лектор, ментор и жури на над 20 конференции. Повече за него ще ни разкаже в следното интервю.
Как се поддържа и развива компания за милиони долари?
Краткият отговор е:
С адски много труд, постоянство, страст, правилните хора и подхождане към всеки проблем като към нова възможност!
Първите 20 години са най-трудни, после, казват, ставало по-лесно! (смее се) Да си го признаем, не всеки човек е скроен за велики дела. Някои искат само да „избутат“ от 9:00 до 17:30. Ако съумееш да стоиш далеч от тези хора – това е стъпката в правилната посока. Хората, които слагат началото на компанията, са Мони Дочев – човекът „зад кода“ на играта, и Доброслав Димитров – дизайнерът.
Най-голямото ни предимство е светкавичната обратна връзка от потребителите. Дни преди продуктът ни да излезе на пазара, е пусната платформа, на която потребителите да споделят своето мнение. Екипът ни винаги е фокусиран върху обратната връзка с играчите, които имат сериозна заслуга ние да имаме продукт на световно ниво, за което трябва да им благодарим!
Как станахме толкова добри ли? Нашата игра е безплатна, една от стотиците хиляди безплатни игри на пазара. За да решат потребителите ни да платят, трябва да си им влязъл под кожата, да си по-добър с нещо от всички останали. Нямаш избор освен да си на топ ниво! Посредствеността не е вариант.
Какво те подтикна през 2008 г. да се присъединиш към гейм индустрията?
Всъщност аз се присъединих през 2008 г. А през 2005 г. „носех две шапки на главата си“ - бях Изпълнителен Директор на „1 БГ“ ООД, ексклузивен представител на най-големия руски създател на компютърни игри „1С“. Другата ми роля бе на изпълнителен директор на “Инферно“ ООД - една от най-успешните вериги от интернет зали, с която от далечната 2001 г. полагахме основите на еSports културата у нас.
Разбира се, следях изкъсо развитието на Империя Онлайн, тъй като с Мони сме съученици от НПМГ. Тръпката да създаваш игри е несравнима с това да ги разпространяваш или да организираш турнири за тях! Изглеждаше абсолютно нерационално решение да се преместя от милионна компания с над 60 служители в малко гейм студио, което се помещаваше в скромен апартамент, но тогава се доверих на Мони и Добри и ето ме сега тук на 16-ия етаж на "Инфинити Тауър", гледайки цяла София... в краката ми! (смее се)
Оттогава изграждаш силна мрежа от приятели и бизнес партньори по целия свят. Какви умения и познания използваш, за да водиш успешна комуникация с толкова националности?
Често се шегуват с мен в офиса, че съм си сбъркал професията и е трябвало да запиша актьорско майсторство, а аз просто съм много готин и всички ме харесват (смее се) – шегувам се!
Помага ми това, че ние българите сме възпитани да бъдем гостоприемни, добронамерени и отворени към хората.
Истината е, че имаме толкова различни, партньорства и приятели от Европа, Близкия Изток, Америка и Азия, че се налага колегите от нашия екип "Бизнес Развитие" да ме запознават с обичаите във всяка страна, в която ходя за първи път – как да поздравя, как да си подам визитката, в какви цветове да са опаковани подаръците.
Ако не си подготвен, може да стане много неловко. Нормално е да целунеш три пъти по бузата италианските си партньори, но в други държави това ще е катастрофа!
Най-важният ресурс на една игра, за да стане успешна, е?
Както загатнах и в началото, най-важни са хората, които се трудят в компанията. Стигнахме и до клишетата, но то е неизбежно.
Всеки един служител на компанията е зъбното колелце, което може да попречи или помогне да работим като добре смазан механизъм.
Но нека поговорим за два други аспекта – вдъхновителите на компанията, и играта като продукт. Имах щастието да имам четирима ментори в моята кариера до сега – Явор Йотов и Сашо Масларски, когато управлявах ,,Инферно" ООД и сега – Мони и Добри.
Сега ще ме попиташ – възможно ли е някой, който е по-малък от теб, да ти е ментор – да, въпрос на манталитет, но мисля, че е най вече е заради примера, който те ни дават. Истината е, че всички ние не спираме да се учим, да четем, да се доверяваме на експертите в офиса и най-важното:
Да НЕ се мислим за най-умните в бранша. Всеки е осъзнал силните и слабите си страни и се доверява на екипа си, за да е максимално ефективен.
При нас няма мания за величие и главозамайване от успеха. Сега да се върнем на игрите – успехът там има много измерения – за едни той е само финансов, за други може да е това, че съучениците ти играят на игра, която ти си създал. В последните години в надпреварата за по-красива графика и визия като че ли забравихме, че най-важното за една игра е тя да е забавна!
Какви уроци ни дава една игра, които са ни полезни и в реалния живот? Коя ти е любимата игра и какво научи от нея?
Трудно е да се опише, защото Imperia Online е симулация на истинския живот няколко ери назад. В нашата игра най-ярко се забелязват приятелството и онова, което най-често идва след него – предателството. В Европа игрите са пропити от чувството за справедливост. Идеята е ти да срещнеш равен по сила противник.
Замислете се за всички тези лиги и ранглисти, в които ти се състезаваш с играчи от твоята черга, както е във футбола – А група, Б група, играят помежду си. В Азия игрите са копие на живота и там няма ограничение за размера, също както ние в бизнеса се състезаваме, на една сцена с гиганти като Tencent, Electronic Arts и други.
Любимата ми игра е FIFA. Навремето бе и начин да прекарвам повече време с братята ми, които са почти десет години по-малки от мен. Не харесвам игри, които да ме учат на нещо – аз просто се забавлявам и разпускам с тях, малко ли учих в училище?! (смее се)
Най-важният урок, който си научил през 15-годишния си управленски опит на ръководни позиции?
Може би чисто в управленски аспект, че без екипа си съм нула. Хората са най-ценният ни ресурс, по-ценни от кода на играта или търговската марка.
Гръмко мога да заявя – „Аз превърнах екип от 8 човека в мултимилионна компания“, но истината е, че съм бил само капката, която действа като катализатор, за да стане тази прекрасна химична реaкция между програмисти, тестери, художници, арт и гейм дизайнери, преводачи, съпорт, бизнес развитие, маркетинг, копирайт, администрация и ИТ.
Без тях днес нямаше да има Imperia Online. Ето защо трябва да им се довериш и да се раздаваш за тях, така както искаш и те да се раздават за теб. А това, което казвам на прохождащите предприемачи, е да не се страхуват и да не чакат „перфектния“ момент, а просто да се залавят за работа – сега, веднага!
Светът се развива супер динамично, спреш ли на едно място – все едно тичаш назад! Не е страшно да се провалиш, страшно е да не опиташ.
Кое е най-важното послание, което предаваш на международната сцена като лектор, ментор и жури на над 20 конференции?
Преди 6-7 години ходенето на конференции беше изключително полезно. След всяка конференция се връщахме с ценни съвети. Там обсъждахме свободно с компаниите стратегии, резултати и наблюдения. Уви, това време отмина, компаниите сега са публични и само чуваме „не мога да обсъждам тази тема“.
Тогава реших, че докато сме независимо студио, ще помагам и предавам наученото на младите, които идват след нас, така както ние се учихме в миналото. В началото бе адски трудно. Ние сме от малка държава, която няма традиции в гейминга на световно ниво. България е известна на световните пазари най-вече като аутсорсинг дестинация.
Щастливи сме, когато контактуваме с партньори и попаднем на такива, които освен с нас, са запознати и с български фирми като Haemimont и XS Software. Чрез международните си участия на конференции се опитвам:
От една страна, да предавам наученото, а от друга – да давам гласност на българската гейм индустрия.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.