Цветелина Тенева: Непрекъснато предизвиквайте собствените си граници!
Цветелина Тенева определя себе си като добър разказвач, което я прави успешна като обучител, търговец, маркетинг експерт и разни други роли, в които влиза в професионалния си живот. Основател на The Business Institute, където отново storytelling-ът е важен – за да обясни нестандартния начин и иновативните формати, с които развива бизнес и мениджмънт уменията в техните симулации и работилници. От 6 години е с единия крак в академичните среди – във връзка с Магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси, която The Business Institute прави съвместно с ВУЗФ. Казва, че има много причини работата да ѝ носи удоволствие – възпитаниците на тази програма са много ценна част от тях!
Имаш десетки проведени професионални бизнес курсове зад гърба си. Каква би казала, че е тайната на успешното развитие в тази област?
За обучител - да развива постоянно себе си, знанията и уменията си. Информацията е навсякъде, хората имат достъп до всичко – как обучителят да добави стойност? Моето дълбоко разбиране е, че човек учи а) когато е извън зоната си на комфорт; б) когато преживява и/или прави и осмисля резултатите от направеното. Това са двете уникални възможности за обучителя да бъде полезен дори безценен. Ако въпросът е за участниците в обучението... На санскрит етимологията на думата „ученик” е „някой, който е готов да приеме знание”. С други думи, всичко е в мотивацията. В готовността да приемеш нещо друго от това, което имаш в себе си, готовност на откриеш дори понякога да преобърнеш представи, с които си живял и работил. Иска се мотивация.
При представянето си спомена, че сред многото продукти на The Business Institute, към магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси с ВУЗФ имаш особен сантимент. Защо?
Причини много. Една от тях е сътрудничеството с ВУЗФ. Академичната общност в България, за жалост, е все още сравнително консертативна, макар в последните 2 години да се усеща промяна. Нашето партньорство с ВУЗФ е от 2011 г., когато самата идея за програма между университет и частна институция беше почти еретична. Този университет обаче има пазарно ориентиран бизнес мениджмънт и воля да бъде гъвкав. Друга причина е, че прекарваме със студентите година и половина. Обикновено това са важни години от тяхното професионално развитие. Ние провокираме границите на техния потенциал с множество казуси, бизнес инструменти, бизнес симулации, практически задачи – внасяме съдъражние директно от водещи университети като Harvard и Stanford. За пример, в програмата са включени редица сериозни игри на Harvard Business Publishing, които студентите ценят високо. След това дълго и интензивно преживяване, връзката с участниците и тяхното развитие е специална!
Несъмнено вече имате и своите успешни алумни. Можеш ли да посочиш някои примери?
Списъкът е дълъг, предварително се извинявам, че няма да мога да включа всички, които заслужават споменаване! Красен Матеев, R&D мениджър в Solar Pro и активист в Българска асоциация за електрически превозни средства. Росица Пармакова, мениджър „Стратегически проекти и бизнес процеси” в Blizoo/Mtel. Иван Ненков, General Manager на SoftUni. Милена Бояджиева, изпълнителен директор на дружество от групата на Eurobank в България. Вичо Димитров с iGreet – картички с добавена реалност, получили признание и инвестиция от фонда Eleven и Тим Дрейпър, известен рисков инвеститор в САЩ. Борис Колев, известен като „детето – чудо на българското предприемачество”, развил DigiMark с клонове в чужбина, в чийто бизнес модел е вградил „open innovation” към стартиращи предприемачи; спечелил множество награди. Георги Чипов – изобретател, трансформирал се в предприемач, известен със SmartHand, Arthesis, получил финансиране от Eleven и множество награди. Илиян Опрев, съоснователна ARTery, oтново с финансиране от Eleven. Имаме и още, но бих злоупотребила с пространството на сайта (смее се).
Като преподавател, поглеждайки назад каква оценка можеш да поставиш на своята работа до момента?
Предизвикателен въпрос, харесва ми! Чувствам се комфортно затова, че съм дала максимума от себе си да провокирам потенциала на участниците в ролята си на фасилитатор. За 6-те години бях свидетел на „отключването” на много млади хора към това да създават пазарни решения, да развиват свой бизнеси или да развиват чудесна корпоративна кариера. Силна съм в това да предавам умението за структуриране, за логически свързани ключови въпроси, чиито отговори на самите участници ги водят към бизнес решения – те ги намират сами. Какво мога по-добре? Областите и екосистемите на иновации и предприемачество са толкова динамични, че предизвикателството пред нас е да сме адекватни на техния пулс. Затова в магистърската програма ключови фигури са гост говорителите – експерти и мениджъри от реалния бизнес, които „инжектират” доволно добра доза реализъм и връзка с екосистемите.
А какви са бъдещите професионални върхове, които искаш да покоряваш?
В последно време силно ме занимава темата за социалното предприемачество. Имаме удоволствието да бъдем съорганизатор на първата в България Академия на тази тема, заедно с фондация Reach For Change. Планирам докторантура в тази област и очаквам с интерес това приключение.
Какво мислиш, че трябва да направят младите българи, за да станат млади успели българи?
Само едно – непрекъснато да предизвикват собствените си граници. Това е личната ми дефиниция за успех.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.